شنبه 07 مهر 1403 - 19:04

کد خبر 289204

شنبه 04 آذر 1402 - 09:42:34


پیش‌بینی پژوهشگر حوزه امنیت بین‌الملل درخصوص آینده جنگ غزه


صدا و سیما/ پژوهشگر حوزه امنیت بین‌الملل در پاسخ به اینکه آیا اسرائیل جنگ را ادامه می‌دهد؟ گفت: وقفه در جنگ به نفع حماس و مردم غزه بوده و به نوعی شکست اسرائیل محسوب می‌شود. رژیم صهیونیستی بعد از آتش‌بس، اقدامات خصمانه خود را ادامه خواهد داد. اینکه اسرائیل چه تعریفی برای پیروزی خود در نظر می‌گیرد، نتیجه جنگ را تعیین می‌کند؛ ممکن است به تسخیر شمال غزه اکتفا کند ولی احتمال حمایت آمریکا و تداوم حملات هم هست. سناریوی اول این است که بایدن به نتانیاهو فشار می‌آورد تا انتخابات آمریکا، جنگ را به سرانجام برساند و سناریوی دوم این است که ممکن است اتفاقی بیفتد که ایران، تصمیم دیگری بگیرد.

مهمترین بخش اظهارات  ابوالفضل بازرگان، پژوهشگر حوزه امنیت بین‌الملل به شرح زیر است:

چرا ایران نسبت به رژیم صهیونیستی حساس است؟

* در منطقه‌ای که به طور طبیعی، همه کشورها رقیب هم محسوب می‌شوند، یک کشور مصنوعی ایجاد و توسط قدرت‌های جهانی تجهیز شده و حتی به روز ترین فناوری‌های نظامی، جاسوسی و امنیتی را در اختیار گرفته، به این ترتیب، رژیم صهیونیستی منطق موازنه قوا را در منطقه بر هم زده و دیگر کشورها مجبور به واکنش هستند.
* همانطور که نسبت به رفتارهای ترکیه و عربستان حساس هستیم و آنها همینگونه هستند، نسبت به وجود رژیم صهیونیستی هم حساس هستیم و باید واکنش نشان بدهیم، همانطور که آمریکا در اوکراین و تایوان، به دنبال کنترل روسیه و چین است.
ضرورت پرداختن به عمق استراتژیک ایران در سرزمین‌های اشغالی

* رژیم صهیونیستی نسبت به اتفاقات ایران بی تفاوت نیست؛ در اغتشاشات سال گذشته، انواع دخالت‌ها را داشت و حتی نتانیاهو، با رضا پهلوی دیدار کرد.
* سال گذشته مجلس اسرائیل نخست وزیر این کشور را بر آن داشت که آذربایجان جنوبی را به رسمتی بشناسد و به این ترتیب، آذری‌های ایرانی را تحریک کند.
* اردوغان و بن سلمان، رقیب ایران هستند، صهیونیست‌ها دیگر از رقیب گذشته و عملا در همه امور مربوط به ایران دخالت می‌کنند بنابراین واکنش ما به اتفاقات اسرائیل و مدیریت ما بر منطقه، مطابق با امنیت ملی و مسائل استراتژیک ماست.
جنگ هشت ساله را دیده‌اند و باز هم بازدارندگی دفاعی را زیر سوال می‌برند!

* آن فردی که زمانی در مصاحبه‌ای رسمی گفته بود زمان جنگ، ما باید برای خرید سیم خاردار، التماس می‌کردیم، حالا می‌گوید حمایت مردمی مهم‌تر است تا بازدارندگی توسط سلاح و صنایع دفاعی.
* در پاسخ باید گفت مگر اوکراین حمایت مردمی نداشت؟ هم حمایت مردم خودش را داشت و هم حمایت مردم جهان را، ولی چرا به این وضعیت افتاد؟
* جمله درست‌تر این است که قوای نظامی باید تقویت شود تا بازدارندگی بیشتری داشته باشیم، آن وقت برای بیشتر شدن حمایت مردمی هم تلاش کنیم.
آیا اسرائیل جنگ را ادامه می‌دهد؟
* وقفه در جنگ به نفع حماس و مردم غزه بوده و به نوعی شکست اسرائیل محسوب می‌شود.
* رژیم صهیونیستی بعد از آتش‌بس، اقدامات خصمانه خود را ادامه خواهد داد.
* اینکه اسرائیل چه تعریفی برای پیروزی خود در نظر می‌گیرد، نتیجه جنگ را تعیین می‌کند؛ ممکن است به تسخیر شمال غزه اکتفا کند ولی احتمال حمایت آمریکا و تداوم حملات هم هست.
* سناریوی اول این است که بایدن به نتانیاهو فشار می‌آورد تا انتخابات آمریکا، جنگ را به سرانجام برساند و سناریوی دوم این است که ممکن است اتفاقی بیفتد که ایران، تصمیم دیگری بگیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط