شنبه 28 مهر 1403 - 22:49

کد خبر 291764

دوشنبه 06 آذر 1402 - 08:30:00


5 درس جالب از پزشکی که 5 سال دوش نگرفت


خراسان/ چند ماه پیش، وقتی دکتر جیمز هامبلین اعلام کرد پنج سال است دوش نگرفته یا زیاد از صابون استفاده نکرده، سروصدای زیادی به پا کرد. این پزشک، مدرس بهداشت در دانشگاه ییل و نویسندۀ نشریۀ «آتلانتیک»، برای نوشتن آخرین کتابش با عنوان «تمیز: علم جدید پوست» آزمایشی را روی خودش انجام داد. در ادامه، پنج درس مهم بهداشتی از این پزشک متفاوت را مطالعه خواهید کرد.
  
1) وسواس به صابون می‌تواند آلرژی ایجاد کند| ما در تلاش برای حفاظت از فرزندانمان در برابر باکتری‌ها، ممکن است ناخواسته زمینه‌ساز آلرژی‌های مادام‌العمر شویم. افزایش آلرژی به بادام‌زمینی نمایانگر این روند است. پوست ما نخستین خط دفاعی در برابر بیماری است و می‌داند چگونه از خود محافظت کند. ارگانیسم‌ها و باکتری‌هایی که روی پوست ما زندگی می‌کنند وظایف مهمی را انجام می‌دهند. هر قدر بیشتر آن‌ها را بشوییم، بیشتر در معرض مهاجمان خارجی قرار می‌گیریم.
2) کنه‌ها روی پوست ما در حال خزیدن هستند| «شما» مجموعه‌ای از ارگانیسم‌ها و باکتری‌ها، از جمله کنه دمودکس هستید. این عنکبوتیان خبیث با طول نیم میلی‌متر، بی‌رنگ و دارای چهار جفت پا هستند که از آن‌ها برای سوراخ کردن پوست صورت ما استفاده می‌کنند. شاید تصورش هم برایتان دشوار باشد، اما این موجودات به طور بالقوه لایه‌بردارهای طبیعی پوست ما هستند. تجمع بیش از حد این کنه‌ها منجر به بیماری پوستی می‌شود، اما در هر حال، صورت ما خانه آن‌هاست. اگر آن‌ها نبودند، ممکن بود بیشتر مستعد ابتلا به جوش و عفونت باشیم.
3) صابون از بازاریابی مبتکرانه سود برد| صابون از نظر شیمیایی ساده است. پتاسیم یا سدیم موجود در صابون براساس همان فرمول‌های قدیمی، به اسیدهای چرب متصل می‌شوند. اصل صابون همین است و در واقع شما دارید برای عطر و بسته‌بندی صابون هزینه می‌کنید.
4) صنعت مراقبت از پوست عمدتاً کنترل‌نشده است| شما برای راه انداختن یک شرکت تولید لوازم بهداشتی در آمریکا مجبور نیستید هیچ جزء ترکیبی را به FDA گزارش کنید. حتی نیاز نیست از آثار محصول یا ارائه شواهد ایمنی چیزی بنویسد. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که برای مجوز کسب و کار اقدام کنید.
5) تله ضد‌عفونی‌کننده| آیا واقعاً همه چیز را باید محلول‌های قوی ضدعفونی پاک کنیم؟ احتمالاً نه. کشتن منظم هر میکروب موجود در محیط، سالم‌ترین رویکرد نیست. هامبلین می‌نویسد: «به نظر می‌رسد برخی بیماری‌های مزمن با این واقعیت تقویت می‌شوند که بسیاری از ما در حال حاضر به قدر کافی در معرض جهان طبیعی قرار نمی‌گیریم.» درست است که تعدادی از عوامل در صنایع سلامتی و مراقبت از پوست احتمالا نیت‌های خوبی دارند، اما بسیاری از آن‌چه فروخته می‌شود غیرضروری و حتی آسیب‌رسان است. 
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط