یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 09:58

کد خبر 29407

پنج‌شنبه 31 فروردین 1402 - 07:46:00


سرمقاله آفتاب یزد/ درباره استیضاح فاطمی امین


آفتاب یزد/ « درباره استیضاح فاطمی امین » عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب یزد نوشته ایمان اسلامی بین است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

در پاسخ به این سوال که آیا وزیر صمت در جلسه رای اعتماد احتمالی موفق خواهد بود یا خیر باید بگویم اگر این جلسه برگزار شود به احتمال فراوان فاطمی امین بایستی از قطار دولت پیاده شود اما اگر لابی‌های دولت کارگر بیفتد و طرح استیضاح در دستور کار صحن مجلس قرار نگیرد وزیر فعلی صمت حداقل این بار نیز می‌تواند جان سالم به در ببرد هرچند که بنده بعید می‌دانم چنین باشد.
اما گزینه نخستی که عرض کردم محتمل‌تر است زیرا اولا ما در سال انتهایی این مجلس هستیم و نمایندگان تمایل فراوانی دارند تا خودی نشان دهند. حال ابزاری و فضایی برای این مانور مهیا شده پس بایستی غنیمت شمرد. توجه داشته باشید حوزه خودرو حوزه مهمی است زیرا پیش روی مردم قرار دارد و به شدت مورد قضاوت جامعه قرار می‌گیرد. اگر نمایندگان مجلس وزیر را از قطار دولت پیاده کنند می‌توانند حداقل در حوزه‌های انتخابیه خود مدعی شوند که گامی مثبت در جهت بهبود این بازار انجام داده اند. هرچند که در ادامه عرض خواهم کرد این ادعا درست نیست.
ثانیا، تقریبا می‌توان با یقین گفت که بین تمام وزارتخانه‌ها، وزارتخانه‌ای که بیشتر وعده بی‌سرانجام را داده وزارت صمت است. وزیر و منصوبان وی به صورت مکرر وعده خلاف واقع داده و این باعث شده حجم بی‌اعتمادی به قدرت رشد کند و آن شکاف اجتماعی که همگان نسبت به آن هشدار می‌دهند عمیق‌تر شود. بنابراین من فکر می‌کنم حتی ارکان‌های دیگر قدرت هم تمایل ندارند دیگر فاطمی امین سکان دار باشد. پس چه بسا این بار برخلاف دفعه قبلی مجلس چراغ سبزهایی را برای استیضاح دریافت کرده است.
در پایان لازم می‌دانم تشریح کنم چرا با رفتن فاطمی امین اتفاق خاص و چشمگیری رخ نخواهد داد. بنده دو علت را مطرح می‌کنم و قضاوت با خوانندگان باشد. اولا با یک بررسی ساده متوجه می‌شوید که دست دولت در روی‌کار آوردن مهره جدید و البته کارآمد به‌شدت خالی است. برای مثال تصور می‌کنید بعد از فاطمی امین چه کسی شایستگی لازم را دارد؟ حداقل بنده وقتی در میان اسامی مطرح شده جستار می‌کنم گزینه قابل ذکری را نمی‌یابم. بنابراین دولت سیزدهم در حوزه مدیران با سواد و کارگشا فقیر است.

اما ثانیا، جامعه تجربه خوبی از جا به جایی‌ها در دولت ندارد. یعنی هر شخصی رفته در بهترین حالت ممکن وضع قبلی حفظ شده و شرایط بهتر نشده است. اکنون برای مثال صالح آبادی از بانک مرکزی رفت و به جای وی فرزین از بانک ملی آمد. آیا شما تحول مثبتی را در حوزه پول و ارز می‌بینید؟ تنها لطفی که این جابه‌جایی داشته آن بوده دولت توانسته دلار را در محدوده ۵۰هزار تومان نگاه دارد تا تحول بعدی! ازهمین‌رو، عرضم اینجاست فاطمی امین وزیر تاثیرگذار و مناسبی نبوده و نیست اما بدانید که وزیر بعدی هم همین وضع را خواهد داشت!



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط