شنبه 31 شهریور 1403 - 17:44

کد خبر 29644

پنج‌شنبه 31 فروردین 1402 - 11:35:00


بزرگترین موشک تاریخ در انتظار پرتاب!


آخرین خبر/ پس از شکست در پرتاب موشک در 28 فروردین، شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده امروز ساعت 16:58 به وقت تهران، پنجره پرتاب مجدد باز شده است.

اما کارشناسان معتقدند همچنان احتمال لغو یا شکست پروژه با توجه به پیچیدگی ها وجود دارد. ایلان ماسک مالک شرکت روز سه شنبه گفت:  تیم در حال کار شبانه روزی روی بسیاری از مسائل است. شاید پنجشنبه، شاید نه.

استارشیپ چیست؟

استارشیپ نام موشک عظیم‌الجثه ۱۲۰ متری کمپانی اسپیس‌ایکس است. موشکی که با طراحی‌ خارق‌العاده و متفاوت دو برابر قویترین موشک‌های تاریخ قدرت تولید می‌کند.
پرتاب بدون خدمه استارشیپ از بوکا چیکای تگزاس انجام خواهد گرفت.

ماسک امیدوار است با موفقیت استارشیب انقلابی در عرصه سفرهای فضایی ایجاد کند. جدای از قدرت و فناوری به روز ویژگی اصلی استارشیپ یک بار مصرف نبودن آن است. اسپیس‌ایکس پیش از این در موشک‌های فالکون قابلیت استفاده مجدد را به خوبی به نمایش گذاشته شده است و با استارشیپ یک گام بزرگ‌تر به جلو برمی‌دارد.
بخش بالایی موشک استارشیپ قبلا آزمایش شده است اما این نخستین بار است که کل بخش‌های این سیستم غول‌پیکر موشکی با هم به فضا پرتاب می‌شوند.
بوستر موشک که «سوپرهوی» نام گرفته اگر در این آزمایش به ۹۰ درصد قدرت برسد، چیزی حدود ۷۰ مگانیوتن نیروی رانش تولید می‌کند که برابر نیروی مورد نیاز ۱۰۰ هواپیمای مافوق صوت کنکورد هنگام برخاستن از زمین است!
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود در مرحله نخست ۳۳ موتور سوخت مایع به مدت ۲ دقیقه و ۴۹ ثانیه موشک را بالا می‌برند و در این مرحله قسمت بالایی استارشیپ از بوستر جدا شده و با موتورهای خود به مدت ۶ دقیقه و ۲۳ ثانیه مسیر را ادامه می‌دهد. در این مرحله موشک حدود ۱۰۰ کیلومتر از سطح زمین فاصله گرفته است.

بر اساس برنامه پس از یک دور کامل در مدار، استارشیپ به زمین برمی‌گردد و در آب‌های اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی فرود خواهد آمد.

علت لغو پرتاب موشک «استارشیپ»:

1402/01/28 - 18:45

هنگامی که استارشیپ بلند شود تبدیل به قدرتمندترین موشکی خواهد شد که تاکنون پرواز کرده است. طبق گفته اسپیس‌ایکس، این وسیله نقلیه در هنگام پرتاب حدود ۱۶.۵ میلیون پوند نیروی رانش تولید می‌کند که تقریبا دو برابر رکورددار فعلی یعنی  سامانه پرتاب فضایی ناسا است.

اسپیس‌ایکس برنامه‌های بزرگی برای استارشیپ دارد. این شرکت بر این باور است که این وسیله نقلیه غول پیکر که ۳۹۴ فوت(۱۲۰ متر) ارتفاع دارد استقرار روی ماه و سفر به مریخ را از نظر اقتصادی امکان پذیر می‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط