شنبه 28 مهر 1403 - 03:07

کد خبر 305624

دوشنبه 20 آذر 1402 - 22:11:34


فروکتوز چیست و چه خطراتی برای سلامتی دارد؟


آخرین خبر/ فروکتوز، قند طبیعی موجود در میوه ها و عسل، زمانی که به مقدار زیاد یا به اشکال خاص مصرف شود، می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. در اینجا برخی از اشکالات احتمالی وجود دارد:

1. افزایش وزن: مصرف زیاد فروکتوز، به ویژه به شکل قندهای افزوده شده مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، می تواند به افزایش وزن و چاقی کمک کند. اغلب با افزایش اشتها و کاهش احساس سیری مرتبط است.

2. بیماری کبد چرب: مصرف بیش از حد فروکتوز با بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مرتبط است که در صورت عدم درمان می تواند به شرایط شدید کبدی پیشرفت کند.

3. مقاومت به انسولین: مصرف زیاد فروکتوز ممکن است منجر به مقاومت به انسولین شود که یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است.

4. سندرم متابولیک: مصرف بیش از حد فروکتوز با افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، مجموعه ای از شرایط که شامل چاقی، فشار خون بالا و سطح قند خون بالا می شود، مرتبط است.

5. سلامت قلب: برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد فروکتوز ممکن است با افزایش سطح تری گلیسیرید و کلسترول LDL به بیماری قلبی کمک کند.

6. نقرس: فروکتوز می تواند تولید اسید اوریک را افزایش دهد که یک عامل خطر برای نقرس، یک بیماری مفصلی دردناک است.

7. مشکلات گوارشی: برخی از افراد ممکن است با مصرف مقادیر زیادی فروکتوز دچار ناراحتی های گوارشی مانند نفخ و اسهال شوند، وضعیتی که به نام سوء جذب فروکتوز شناخته می شود.

توجه به این نکته مهم است که این اثرات منفی اغلب با مصرف بیش از حد فروکتوز، عمدتاً به شکل قندهای افزوده همراه است. در حد اعتدال، منابع طبیعی فروکتوز از میوه ها می توانند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشند و مواد مغذی مهمی را تامین کنند.




پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط