شنبه 31 شهریور 1403 - 11:08

کد خبر 30649

جمعه 01 اردیبهشت 1402 - 22:00:00


۶ رمان مشهور که باید به توصیه‌ تام هنکس بخوانید


مجله دیجی کالا/ فیلم «فارست گامپ» توانست دل تماشاچیان و منتقدان را ببرد و علاوه بر کسب جوایز اسکار جز فیلم‌های عمر دوستداران سینما شود، اما همه‌ی این‌ها بدون حضور تام هنکس که به قهرمان قصه و فیلم جان بخشید به دست نمی‌آمد. او شخصیت یک مرد ساده‌دل را به گونه‌ای جان بخشیده که انگار خودش «فارست» کودکی با بهره‌ی هوشی پایین است که مادرش حوادث اطراف را با زبانی ساده برایش توصیف می‌کند.
هنکس علاوه بر نقش‌آفرینی در فیلم‌های «فیلادلفیا»، «نجات سرباز رایان»، «پل»، «پست» و «مرا بگیر اگر می‌توانی» و همکاری با بزرگانی مثل استیون اسپیلبرگ و رابرت زمکیس، کتاب‌خوانی قهار است که قصه‌نویسی را با انتشار مجموعه داستان «ماشین تحریر عجیب» با الهام از کلکسیون ماشین‌تحریرهایش و مطالعه‌ی آثار داستایوفسکی، جی. دی. سلینجر، ترومن کاپوتی و جی. آر. آر. تالکین تجربه کرده است.
در این مطلب با شش رمان محبوب این هنرمند و نویسنده‌ که تاثیر زیادی بر دیدگاه و جهان‌بینی‌اش گذاشته و قصه‌نویسی را از آن‌ها آموخته، آشنا می‌شوید.

۱- ناتور دشت 
هولدن کالفیلد نوجوانی هفده ساله است که در لحظهٔ آغاز رمان، در یک مرکز درمانی بستری است و ظاهراً قصد دارد آنچه را پیش از رسیدن به این‌جا از سر گذرانده برای کسی تعریف کند و همین کار را هم می‌کند، و رمان نیز بر همین پایه شکل می‌گیرد. در زمان اتفاق افتادن ماجراهای داستان، هولدن پسر شانزده ساله‌ای است که در مدرسهٔ شبانه‌روزی «پنسی» تحصیل می‌کند و حالا در آستانهٔ کریسمس به علت ضعف تحصیلی (چهار درس از پنج درسش را مردود شده و تنها در درس انگلیسی نمرهٔ قبولی آورده‌است) از دبیرستان اخراج شده و باید به خانه‌شان در نیویورک برگردد.

تمام ماجراهای داستان طی همین سه روزی (شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه) که هولدن از مدرسه برای رفتن به خانه خارج می‌شود اتفاق می‌افتد. او می‌خواهد تا چهارشنبه، که نامهٔ مدیر راجع به اخراج او به دست پدر و مادرش می‌رسد و آب‌ها کمی از آسیاب می‌افتد، به خانه بازنگردد. به همین خاطر، از زمانی که از مدرسه خارج می‌شود، دو روز را سرگردان و بدون مکان مشخصی سپری می‌کند و این دو روز سفر و گشت و گذار، نمادی است از سفر هولدن از کودکی به دنیای جوانی و از دست دادن معصومیتش در جامعهٔ پُر هرج و مرج آمریکا.

۲- جنایت و مکافات 
رودیون رومانوویچ راسکولنیکوف، دانشجوی سابق حقوق، که منزوی و فقیر است و رفتارهای ضد اجتماعی دارد در اتاق اجاره‌ای کوچکی در شهر سن‌پترزبورگ زندگی می‌کند. هر روز در خیال نقشه‌ای که برای قتل و سرقت از یک دلال سالخورده طراحی کرده را مرور می‌کند. می‌خواهد به بهانه‌ی گرو گذاشتن ساعت، به آپارتمان او سر بزند اما نمی‌تواند. در یک میخانه با سمیون زاخاروویچ مارملادوف آشنا می‌شود که ثروت اندک خانواده‌اش را به باد داده. مارملادوف از دختر نوجوانش، سونیا، به او می‌گوید که برای حمایت از خانواده، روسپی شده است. روز بعد راسکولنیکف نامه‌ای از مادرش دریافت می‌کند که در آن مشکلات خواهرش (دنیا) با کارفرمای بدنیت‌اش، سویدریگایلوف، توصیف شده. دنیا برای فرار از موقعیت آسیب‌پذیرش، ازدواج با خواستگاری ثروتمند به نام لوژین را انتخاب کرده که برای ملاقات با رودین رومانوویچ راسکولنیکوف به پترزبورگ می‌آیند.
جزئیات نامه نشان می‌دهد که لوژین فرصت‌طلبی مغرور است که هدف‌اش سوءاستفاده از دنیا است. راسکولنیکف از فداکاری خواهرش خشمگین می‌شود و احساس می‌کند این همان چیزی است که سونیا احساس می‌کرد مجبور به انجام‌اش است.
راسکولنیکف که فشار عصبی زیادی تحمل می‌کند تبر را می‌دزد و به آپارتمان پیرزن می‌رود و او و خواهرزاده‌‌اش را می‌کشد و کیف دستی و چند تکه از وسایل خانه را می‌دزد.

۳- هابیت 
جادوگری به نام گندالف و کوتوله‌های همراه‌اش (دوالین، بالین، کیلی، فیلی، دوری، نوری، اوری، اوین، گلوین، بیفور، بوفور، و بومبور) شخصیت اصلی رمان بیلبو بگینز که زندگی راحت و بی‌چالشی دارد را فریب می‌دهد تا به سفر برود. زندگی بی‌دغدغه‌ی ‌او از میان می‌رود. گندالف می‌خواهد گنج عظیمی که توسط اژدهایی بزرگ و خطرناک حفاظت می‌شود را بدزد. جادوگر نقشه‌ی گنج را نشان می‌دهد. همراهان‌اش می‌خندند اما بیلبو می‌پذیرد.
گروه به طبیعت می‌روند. وقتی آن‌ها سعی می‌کنند از کوه‌های مه‌آلود رد شوند گرفتار اجنه‌ها شده و به اعماق زمین رانده می‌شوند. بعد از این‌که گندالف نجات‌شان می‌دهد بیلبو از دیگران جدا می‌شود. او که در تونل‌های اجنه گم شده به حلقه‌ای مرموز بر می‌خورد.

۴- در کمال خونسردی 
ترومن کاپوتی با صبحانه در تیفانی به شهرت رسید. اما اثری که عمری بر آن کار کرد و زحمت کشید، موضوعی که در مقام خبرنگار به آن پا گذاشت اما در نهایت اثری سخت و ویران‌گر بر وی گذاشت، پرونده‌ای که بیش از هر مقام حقوقی پلیس، قاضی، وکیل یا دادستان و خبرنگاران و حتی محکومین و مقتولین در آن دخالت کرد، نقش‌ها را بر هم زد و خطوط جدیدی در آن خواند، «در کمال خونسردی» بود.
این رمان که از نخستین ناداستان‌های ادبی است، پرونده‌ی‌ قتلی را مرور می‌کند؛ در خود پرونده رخداد یگانه‌ای نیست؛ همه‌ی اعضای خانواده‌ای ساکن روستایی آرام، که در آن هیچ حادثه‌ی غریبی رخ نمی‌دهد، به دست دو نفر به قتل می‌رسند؛ اجساد قربانیان حکایت از آن دارد که قاتلین در کمال خونسردی و بی‌اعتنا به ضجه‌ها و تقلاهای قربانیان‌شان کارشان را انجام داده‌اند؛ خبر این قتل به سرعت در روزنامه‌ها منعکس می‌شود، اذهان خواب‌آلود را پریشان می‌کند، دیوانیان حکمی صادر می‌کنند و در نهایت همه فراموش می‌شود؛ فقط یک نفر زندگی‌اش را به پای آن می‌ریزد و او ترومن کاپوتی است که علاوه بر نزدیک شدن به قاتلین و خانواده‌شان، رخنه در گذشته‌ی پر دردشان، خواندن مکرر پرونده و خیال‌بافی در باب آن، پرسه در حوالی آن روستا و قتل به پرونده‌ی تازه‌ای می‌رسد.
رمان او محصول متفاوتی از پرونده‌ی نخستین است؛ اثری که هیچ روزنامه‌ای تحملش را نداشت و با انتشارش  شهرت بسیاری برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد هر چند زندگی‌اش را تباه کرد.

۵- استونر 
این رمان قصه‌ی زندگی شخصیتی معمولی را روایت می‌کند. «استونر» در ابتدا مورد توجه علاقه‌مندان کتاب و منتقدان قرار نگرفت اما به تدریج به یکی از آثار کلاسیک ادبیات آمریکا در قرن گذشته تبدیل شد.
شخصیت اصلی داستان «استونر» آدمی عادی با زندگی عادی است اما قلم شیرین و روایت درخشان نویسنده باعث شد روایتی تلخ و خواندنی منتشر شود. مخاطبان کتاب همراه با شخصیت اصلی رمان به دانشگاه میزوری می‌روند، دو جنگ جهانی و احساسات گوناگون – عشق، خشم، دوستی، سختکوشی، ازدواج، معلمی و … – را ناقص تجربه می‌کنند.

۶- گتسبی بزرگ 

رمان کلاسیک و ۱۸۰ صفحه‌ای «گتسبی بزرگ» نوشته‌ی اسکات فیتز جرارد، یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبیات قرن بیستم است. این اثر قصه‌ی زندگی جی گتسبی، مردی فوق‌العاده ثروتمند و عشق‌اش را روایت می‌کند. برخی معتقدند شخصیت اصلی این رمان به نماد آرزوهای آمریکایی‌ها و مهمانی‌های‌شان تبدیل شده است. شخصیت جی رویاپردازی بود که رویاها را می‌دید و حتی شهامت ایستادگی در مقابل مشکلات  برای رسیدن به آن را نیز داشت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط