جمعه 30 شهریور 1403 - 07:20

کد خبر 3113

شنبه 05 فروردین 1402 - 09:20:00


با غُرغُرهای روی مخ شوهرمان چه کنیم؟


آخرین خبر/ بعضی از آقایان به‌طور کلی و در هرحالتی مدام غر می‌زنند، طرف مقابل را تحت فشار قرار می‌دهند و در واکنش به هرچیزی ایرادی می‌گیرند، بابت هرکاری طرف مقابل را مقصر می‌دانند و حتی گاهی تحقیرش می‌کنند. این رفتارها در مواقعی مثل تعطیلات که برخی آقایان زمان بیشتری در منزل هستند تشدید می‌شود. اما در مواجهه با این رفتار چه باید کرد که آسیب روحی کمتری به خانم‌ها وارد شود و خانواده وارد چالش جدی نشود؟ 

غرغرها علیه سلامت روان
وقتی در زندگی مشترک هر روز با غرغر مواجه باشیم کم کم عزت‌نفس‌مان پائین می‌آید. اعتماد به‌نفس لازم برای انجام کارها را نداریم. از همه چیز دلزده می‌شویم چون فکر می‌کنیم کسی قدر کارهای ما را نمی‌داند و شوهرمان منتظر بهانه کوچکی برای ایراد گرفتن است. به‌مرور صمیمت در زندگی کم می‌شود و اگر پای مقابله به مثل هم وسط بیاید زندگی مشترک تبدیل به عرصه چالش‌های جدی می‌شود. اما شیوه برخورد درست چیست؟

1) دعوای فرسایشی را نیندازید. در موقعیتی که طرف مقابل با بمبارانی از غرغرها حمله می‌کند زمان مناسبی برای بحث منطقی برای اثبات این‌که حق با چه کسی نیست. آدم‌های غرغرو بیشتر اوقات قرار نیست حرف منطقی بزنند. صرفاً از یک چیزی ناراحتند و می‌خواهند بهانه‌گیری کنند. اگر بخشی از صحبت‌شان منطقی است همراهی کنید. در لحظه واکنش نشان ندهید. 


2) در زمان مناسبی سراغ موضوع بروید و اجازه ندهید پرونده‌اش باز بماند. احساس‌تان را درباره آن موقعیت بگویید. سعی کنید از ضمیر «من» به‌جای «تو» استفاده کنید. به‌طور مثال نگویید: «تو خیلی غیرمنطقی هستی و ...» بلکه بگویید: «من درک نمی‌کنم دقیقاً مشکلت چیه و احساس می‌کنم تلاش من رو نادیده گرفتی». 

3) گاهی طرف مقابل ما احساس می‌کند نادیده گرفته شده، به حرفش توجهی نکردیم و برای همین مدام با غرغر یک چیز را تکرار می‌کند. در اولین‌باری که شوهرتان درباره موضوعی صحبت می‌کند با زبان بدن، فعال بودن در گوش دادن و تاکید با سر یا بیان «درسته می‌فهمم»، به آن‌چیزی که می‌گوید توجه کنید تا دست به غرغر نزند. 

4) پیشگیری کنید. به‌این شکل که نسبت به مسائل مختلف زندگی از زمان بیرون بردن زباله‌ها تا چیزهای مهم‌تر اتفاق نظر دقیق و شفاف و دوجانبه داشته باشید تا قبل از ظهور بحران فرمول مواجه با آن‌را داشته باشید. به‌طور مثال اگر توافق کنید که قبل یا بعد از تماشای فوتبال زباله‌ها بیرون برده شود؛ بعد لازم نیست شما حین فوتبال مدام به همسرتان یادآوری کنید و او هم به غرغر بیفتد که در زندگی تفریحی ندارد و از این حرف‌ها. 

5) خواسته‌های‌تان را شفاف و مستقیم بگویید. بسیاری از آقایان اهل کنایه فهمی و... نیستند. بنابراین وقتی مدام با گوشه و کنایه صحبت می‌کنید ناگهان موتور غر زدن شوهرتان روشن می‌شود و نسبت به نوع ادبیات شما غرغر می‌کند. 

6) هیچ‌وقت نگویید چرا اینقدر غر می‌زنی؟ چون برای این‌که ثابت کند اهل این کار نیست نیم‌ساعت اضافه بر همیشه غر خواهد زد. لحن بدش را نادیده بگیرید و اگر بخشی از ادعا یا غرغرهایش منطقی است با آن همراهی کنید. دنبال نصیحت و راهکار نباشید. اجازه بدهید احساس کند همدلش هستید تا کم کم غرغر را کنار بگذارد. البته تمام این‌چیزها دوطرفه است و آقایان هم باید در مواقعی که خانم‌ها حوصله ندارند یا ناراحتند و غرغر می‌کنند به‌جای تقابل و بحث فرسایشی زمینه همدلی را فراهم کنند. 

7) در نهایت اگر غرغر عادت همیشگی همسرتان است و با رعایت نکات بالا هم درست نشد بهتر است به‌جای دعوا، با یک مشاور متخصص که صلاحیت کار را دارد مشورت کنید. 

 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط