شنبه 31 شهریور 1403 - 20:59

کد خبر 31773

یک‌شنبه 03 اردیبهشت 1402 - 22:01:00


«فوتون تونلند مارس»، غول بی شاخ و دم چینی و آرزوی آفرود سوارها


گجت نیوز/ نسخه تیونینگ شده پیکاپ فوتون تونلند مارس – FOTON Mars در نمایشگاه شانگهای چین به روی صحنه آمد که حتی ظاهر آن هم شما را می‌ترساند.

شرکت بایک با دست پر به نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۳ آمده. نسخه تیونینگ شده پیکاپ فوتون مارس دقیقا همان چیزی است که بایک به کمک آن، چشم تمام بازدیدکنندگان را کور کرده و در ادامه قصد داریم تا با زیر و بم این خودرو آشنا شویم.

معرفی کوتاه پیکاپ فوتون تونلند مارس

این وانت دوکابین آفرودی دقیقا بر اساس فوتون M9 اما با ظاهر خشن‌تر و امکانات بیشتر برای طبیعت گردی ساخته شده و در آینده‌ای نه چندان دور هم قرار است در قامت یک محصول تولید انبوه، به روی خط تولید بایک بیاید. حضور پیشرانه ۲ لیتری توربو دیزل و ۲.۵ لیتری توربو شارژ یکی از جذابیت‌های این خودرو به حساب می‌آید. همچنین برادر بزرگ‌تر این خودرو یعنی پیکاپ فوتون مارس ۷ هم در همین نمایشگاه به روی صحنه آمده که در ساعات آینده به سراغ آن خواهیم رفت.


طراحی ظاهری و ابعاد تونلند Mars

اندازه و ابعاد پیکاپ فوتون مارس آفرودی شامل ۵.۶ متر طول، حدود ۲ متر عرض و ۱۹۵۵ میلی متر ارتفاع می‌شود که به همراه فاصله محوری ۳۳۵۵ میلی متر، در لیگ بزرگ‌ترین پیکاپ‌های بازار چین قرار می‌گیرد. بد نیست اشاره کنیم که همزاد ایرانی این خودرو یعنی پیکاپ بهمن G9 فقط چند سانتی متر از پیکاپ آفرودی فوتون مارس بزرگ‌تر است.

واقعا در مورد چهره این خودرو، هیچ چیزی نمی‌توانیم بگوییم. هنر چینی‌ها شما را مات و مبهوت خود خواهد کرد؛ انگار که با یک وانت آمریکایی و خشن طرف هستید، نه یک چینی! در قسمت جلو پنجره، شاهد یک شاهکار درشت و غول پیکر از بایک هستیم که با یک انشعاب سه قسمتی، هواکش کاپوت را از زیر سپر و چراغ‌ها جدا می‌کند. همچنین هواکش کاپوت هم کاملا در چشم مخاطب است و دقیقا در بالای سر آن، پروژکتورهای آفرودی را خواهیم دید.

فقط به فلاپ‌های نصب شده روی گلگیر نگاه کنید؛ اگر آفرود باز باشید، همین الان سکته خواهید کرد! این فلاپ‌ها تا روی رکاب درب‌ها هم کشیده شده و کمی عقب‌تر از آن، نهایتا به یک طرح جذاب با مدل هواکش می‌رسد. ترکیب این طراحی با سایز لاستیک‌ها و ابعاد شیشه‌ها، فقط و فقط از دست یک مهندس آفرودباز برمی‌آید و ولاغیر!

نمای عقبی هم از دست این مهندس، در امان نمانده و علاوه بر محافظ پلاستیکی که به قسمت بار اضافه شده، شاهد چند قطعه دیگر هم هستیم. اول از همه طرح جدید و متفاوتی را می‌بینیم که به طور اختصاصی، فقط روی «درب قسمت بار» زده شده و هیچ جای دیگری از خودرو وجود ندارد. در بالای این طرح، یک چیزی شبیه به اسپویلر را داریم که اگر رک و راست بگوییم، به هیچ دردی نمی‌خورد و روی آیرودینامیک خودرو، هیچ تاثیری ندارد. نهایتا به پله رکابی می‌رسیم و در دو طرف آن، چیزی شبیه به لوله اگزوز دیده می‌شود که فقط برای زیبایی به کار می‌رود و خود اگزوزها، در زیر سپر مخفی شده‌اند.

داشبورد و کابین لاکچری پیکاپ آفرودی تونلند Mars

حالا برای اولین بار می‌توانیم به شاهکار بایک در کابین پیکاپ فوتون تولند مارس نگاهی بیندازیم. تریم سفید و طلایی در همان نگاه اول، شما را به یاد کاخ‌های لوکس پادشاهان اروپایی می‌اندازد و مولتی مدیای ۱۴.۸ اینچی و کلاستر ۱۲.۳ اینچی هم این شاهکار را تکمیل می‌کند.

از آن جایی که پیکاپ فوتون مارس یک خودرو بنزینی و دیزلی است، پس طراحان هم کوچک‌ترین تلاشی نکردند تا ظاهر یا اتاق آن را شبیه به ماشین‌های مدرن و برقی کنند. در همین راستا، نمایشگاهی از دکمه‌های فیزیکی در داخل اتاق این خودرو دیده می‌شوند.

برای مثال فقط روی کنسول میانی، می‌توانید کلیدهای تنظیم یا روشن و خاموش کردن موارد زیر را پیدا کنید:

دفلاک عقب و جلو
کلید چرخان برای انتخاب حالت حرکت دو دیفرانسیل سبک، سنگین، تک دیفرانسیل و حالت اتوماتیک
کلید چرخان برای انتخاب حالت رانندگی شامل ۶ برنامه مختلف مثل رانندگی شهری، اسپرت، اکو، آفرود سبک، برف و یخ
اتو هلد
ترمز پارک برقی
کنترل پایداری الکترونیکی ESP
دستیار پارک اتوماتیک
دوربین ۳۶۰ درجه
گرم کن صندلی‌های جلو

دقیقا جلوی این دکمه‌ها، یک شارژر وایرلس قرار دارد و کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع هم در بالای این شارژر به چشم می‌آید. فرمان D کات با دکمه‌های کروز کنترل و سیستم صوتی هم نیازی به تعریف ندارد. از ظاهر خودرو هم مشخص است که صندلی‌های ردیف جلو، به تنظیم تمام برقی مجهز شده‌اند و خوشبختانه بر خلاف اکثر پیکاپ‌های چینی در بازار ایران، صندلی‌های ردیف عقب اصلا نیمکتی نیستند!

مشخصات فنی و آپشن‌های پیکاپ فوتون مارس M9 آفرودی

پیشرانه پیکاپ فوتون مارس بسته به نیاز مشتری، می‌تواند موتور چهار سیلندر ۲ لیتری توربو شارژ بنزینی یا ۲ لیتری توربو دیزلی باشد. توان پیکاپ فوتون مارس در نسخه ۲ لیتری توربو شارژ به چیزی حدود ۲۵۰ اسب بخار قدرت می‌رسد اما نسخه دیزلی، کمی هیجان انگیزتر است. پیکاپ فوتون مارس دیزلی، میزبان یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتر توربو دیزلی است که در کنار سیستم مایلد هیبرید ۴۸ ولت (هیبرید خفیف) می‌تواند نزدیک به ۳۸۱ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. بد نیست اشاره کنیم که موتور دیزلی به تنهایی می‌تواند ۱۹۰ اسب بخار را تولید کند.

فرقی ندارد که کدام گزینه را انتخاب کنید، جعبه دنده پیکاپ فوتون تونلند مارس از نوع گیربکس اتوماتیک 8 سرعته ZF خواهد بود و هر چهار چرخ را هم با سیستم 4WD درگیر می‌کند. در ادامه بد نیست تا با برخی از مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات پیکاپ فوتون مارس هم آشنا شویم:

کروز کنترل اتوماتیک
دو دف لاک یا همان قفل دیفرانسیل برای چرخ‌های محور جلو و عقب
ترمز پارک برقی و اتو هلد
دستیار پارک اتوماتیک
دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور
سیستم کنترل حرکت در سربالایی
تهویه مطبوع تمام اتوماتیک با قابلیت تصفیه کننده هوا
سر دنده الکترونیکی
سیستم حرکت دو دیفرانسیل سبک، سنگین و تک دیفرانسیل عقب به همراه حالت اتوماتیک
شارژر وایرلس
دو پورت شارژ USB
درگاه برق 12 ولت DC یا همان شارژر فندکی
درگاه برق 110 ولت AC
سانروف پانارومیک برقی
صندلی‌های تمام برقی در ردیف جلو با قابلیت گرمکن با تنظیم ۱۰ نقطه‌ای
رینگ‌های ۱۷ اینچی آفرودی با لاستیک‌های ۳۲ اینچ گل درشت
سیستم تعلیق فنر لول در محورهای جلو و عقب با کمک هیدرولیکی
۶ برنامه مختلف برای حالت رانندگی
فرمان تمام برقی
سیستم باقی ماندن خودرو در سربالایی
کلاستر دیجیتال و مولتی مدیای لمسی با ابعاد ۱۲.۳ و ۱۴.۸ اینچ
سیستم ترمز ABS با قابلیت ترمز اضطراری
دوربین دنده عقب و سنسور پارک در سپر جلو و عقب

قیمت پیکاپ فوتون تونلند مارس و احتمال واردات به ایران
فعلا هیچ اطلاعاتی از قیمت پیکاپ آفرودی فوتون مارس منتشر نشده اما مگر این خودرو چقدر با بهمن G9 فرق دارد؟ فقط کمی از آن خوشگلتر است، آپشن بیشتری دارد و حجم موتور آن هم به 2.5 لیتر افزایش پیدا کرده (با علم بر اینکه احتمال واردات نسخه هیبریدی به ایران وجود ندارد). با کمی جستجو، در نظر گرفتن آپشن‌ها و حجم موتور در کنار برخی رقیب‌ها، حدس می‌زنیم که قیمت پیکاپ فوتون مارس آفرودی از 25 هزار دلار شروع شود و حتی بالاتر هم برود.

اگر نسخه کم آپشن و معمولی پیکاپ فوتون تولند مارس به ایران وارد شود، بدون شک می‌تواند از قیمت ۲.۵ میلیارد تومان هم جلو بزند و لقب گران ترین پیکاپ چینی در بازار ایران را کسب کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط