شنبه 31 شهریور 1403 - 10:12

کد خبر 32208

یک‌شنبه 03 اردیبهشت 1402 - 22:00:00


رونمایی از طرح «ترمینال تاکسی‌های پرنده» در شهر دبی


فرادید/ مسئولان دبی تصمیم دارند که تا سال ۲۰۲۶، امکان حمل و نقل مسافر و بار به وسیلۀ تاکسی‌های پرنده را در این شهر فراهم کنند. 

یک استودیوی معماری انگلیسی به نام «فاستر و شرکاء»، به تازگی تصاویری از طرح مقدماتی خود برای ترمینال تاکسی‌های پرنده در شهر دبی را منتشر کرده است. طرح ارائه شده به تایید شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی رسیده است.

آنطور که استودیوی معماری توضیح داده است، ترمینال «ورتیپورت» (vertiport)، امکان سفری بدون توقف و آسان را در سراسر شهر دبی برای مسافران بومی و خارجی فراهم می‌کند. این ترمینال قرار است در کنار فرودگاه دبی ساخته شود و به شبکۀ متروی این شهر نیز متصل شود.

منظور از «ورتیپورت» ماشین‌های پرنده‌ای هستند که برخاستن و فرود آمدنشان به صورت عمودی است، از هلی‌کوپتر‌ها گرفته تا تاکسی‌های پرندۀ الکتریکی که قرار است بار و مسافر را در آینده جابه‌جا کنند. چنین وسایلی برای برخاستن و نشستن نیازمند مکان‌های مشخص و معمولا مرتفعی هستند. در طرح ارائه شده نیز نوعی اسکلۀ نسبتا مرتفع برای فرود و پرواز وسایل پرنده در نظر گرفته شده است.


بر روی همین اسکله، سالن‌های انتظار برای ورود و خروج مسافران نیز ساخته می‌شود که علاوه بر حفاظت از مسافران در برابر گرمای شدید هوا، با دیوار‌های تماما شیشه‌ای چشم‌انداز زیبایی از شهر دبی نیز خواهند داشت. لبه‌های بیرونی محوطۀ ترمینال با ایجاد فضای سبز تلطیف خواهد شد و در محیط داخلی نیز استفاده از مصالح طبیعی، فضایی خوشایند و دوست‌داشتنی پدید خواهد آورد.


بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است شبکۀ خدمات تاکسی هوایی در دبی در سال ۲۰۲۶ کار خود را آغاز کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط