سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 18:53

کد خبر 33979

سه‌شنبه 05 اردیبهشت 1402 - 09:09:00


ترکیه: برای دیدار اردوغان و اسد زمان‌های متعددی پیشنهاد شده است


ایرنا/ مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه دوشنبه شب در خصوص دیدار احتمالی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور با بشار اسد همتای سوری‌اش گفت که این دیدار نیازمند مقدمه چینی است و تاریخ‌های مختلفی برای این دیدار پیشنهاد شده است.

اوغلو در مصاحبه با شبکه "تی وی ۱۰۰ ترکیه" گفت: دیدار میان دو طرف می تواند روی دهد، اما آماده سازی اولیه برای این دیدار لازم و ضروری است. موضوعاتی مانند مساله آوارگان، مبارزه با تروریسم و روند سیاسی و از جمله موضوعاتی است که باید مورد بحث قرار گیرد.

وی در باره تاریخ دیدار اسد و اردوغان نیز گفت: تاریخ های مختلفی برای این دیدار وجود دارد از جمله ماه می و یکی از این زمان ها نیز نزدیک انتخابات ترکیه است.

چاووش اوغلو ادامه داد: یکی از تاریخ‌های پیشنهادی برای این کار، اول ماه می اعلام شد، اما قرار است رئیس جمهوری ایران در این زمان به سوریه سفر کردند که همزمانی آن برای ما مناسب نیست و اکنون درحال بحث درخصوص تاریخ دیگری برای دیدار اردوغان و اسد هستیم.

وزیر امورخارجه ترکیه تصریح کرد: نشست رهبران کشورها برای تحقق نتایج لازم و ضروری است و این دیدارها تنها نباید برای عکس یادگاری باشد.

در سال ۲۰۱۱ جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. ترکیه که قبل از این درگیری روابط نزدیکی با دمشق داشت، طرف مخالفان و گروه‌های مسلح مخالف دولت قانونی سوریه را گرفت. از آن زمان تاکنون روابط ترکیه با سوریه همچنان پرتنش بوده است.

با این حال، پس از شکست نقشه و جنگ تحمیلی تروریستی علیه دولت و ملت سوریه و بویژه در ماه‌های اخیر آنکارا و دمشق از احتمال عادی سازی تدریجی روابط صحبت می کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط