شنبه 31 شهریور 1403 - 04:02

کد خبر 35079

سه‌شنبه 05 اردیبهشت 1402 - 22:15:00


۵۰ خدمت در کتابخانه‌های نسل جدید ارائه می‌شود


ایرنا/ دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه در کتابخانه‌های نسل جدید ایران بیش از ۵۰ خدمت ارائه می‌شود، گفت: اکثر کتابخانه‌های عمومی بخش کودک و نوجوان دارند و از گالری، سالن سینما و کلاس آموزش بهره می‌برند. 
مهدی رمضانی شامگاه سه‌شنبه در جلسه شورای اداری استان فارس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در شرایطی که جامعه با التهابات مواجه است تأکید بسیاری به سوق دادن مردم و مسئولان به سمت وحدت دارند. استفاده رهبر انقلاب از عبارت مهربانی استفاده خاصی بود و ایشان تأکید داشتند مهربانی باید مدنظر قرار بگیرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی اولویت کشور است، افزود: برای اینکه جامعه به آرامش برسد باید موضوعات اقتصادی پیگیری شود اما اقتصاد هم نیاز به فرهنگ دارد. بنابراین جلسات شورای فرهنگ عمومی باید بیش از پیش برگزار شود تا از جلسات شورای تأمین کم شود؛ بحثی که رهبر معظم انقلاب در خصوص وحدت و توجه به مهربانی داشتند قابل توجه است.

رمضانی بیان کرد: رویکرد رهبر معظم انقلاب در بُعد سیاست خارجی و تأکید بر مسئله فلسطین و جهان اسلام هم با محور وحدت دنبال می‌شود. در واقع این رویکرد می‌تواند به عنوان نقشه راه برای اداره کشور باشد.
وی بر ضرورت ایجاد فضای گفت‌وگو در شرایط کنونی کشور تأکید کرد و گفت: رهبر انقلاب با صبر و حوصله در جلسات و نشست‌های صمیمانه با اقشار مختلف از جمله دانشجویان و شاعران شرکت و با این کار، فضای گفت‌وگو را ایجاد می‌کنند. به اعتقاد من این یک دستور عملی به مسئولان است که این فضا را مهیا کنند و با سعه صدر، تامل، دقت و تلطیف فضا در این فضا حضور یابند و به حل مشکلات کشور بپردازند.

رمضانی با بیان اینکه سابقه تشکیل کتابخانه‌های عمومی به دهه چهل برمی‌گردد، افزود: کتابخانه‌های عمومی همزمان با نهادسازی فرهنگی در ایران شکل گرفته است. در حال حاضر از ۳سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور بهره می‌بریم که پس از مساجد و مدارس گسترده‌ترین شبکه فرهنگی در کشور شبکه کتابخانه‌هاست.

وی افزود: ما پس از پیروزی انقلاب توفیقات بسیاری از حیث توسعه شبکه کتابخانه‌ای داشته‌ایم و در منطقه از جایگاه مطلوبی بهره می‌بریم. می‌توان گفت در منطقه رتبه اول را در اختیار داریم. ترکیه در همسایگی ما از هزار و ۲۰۰ کتابخانه برخوردار است. در جهان اسلام بعد از مالزی کشور دوم هستیم.
رمضانی با بیان اینکه کشور ایران از نظر توسعه شبکه کتابخانه‌ای در آسیا جزو پنج کشور اول است، گفت: در دنیا جزو ۲۰ کشور اول هستیم که از شبکه کتابخانه‌ای بهره می‌بریم و این اتفاقات خوب از برکت انقلاب اسلامی است.
وی اضافه کرد: این پرسش مطرح است که از این شبکه چقدر استفاده عملیاتی و فرهنگی کرده‌ایم؟ ما از حیث سرانه فضا، تأسیسات و تعداد توفیق در وضعیت خوبی به سر می‌بریم اما کتابخوانی در ایران شرایط مطلوبی ندارد.

رمضانی ادامه داد: کشور ایران در سرانه مطالعه و کتابخوانی وضعیت خوبی ندارد و تا نقطه مطلوبی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده‌اند فاصله بسیاری داریم و باید کار کنیم.
وی با بیان اینکه کتابخانه مرکز گفت‌وگو است، افزود: در برخی کشورها از جمله آمریکا ۸۰ درصد مردم عضو کتابخانه هستند و همه خدمات اجتماعی و آنچه به عنوان شغل و آموزش‌های اجتماعی است را از کتابخانه می‌گیرند. در واقع کتابخانه مرکز فرهنگی اجتماعی با هسته کتاب است.
رمضانی بیان داشت: کتابخانه‌ها بزرگترین مرکز آموزش در دنیا هستند؛ بخشی از خاطرات شخصیت‌های بزرگ دنیا در کتابخانه اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه در کتابخانه‌های نسل جدید ایران بیش از ۵۰ خدمت ارائه می‌شود، گفت: اکثر کتابخانه‌های عمومی بخش کودک و نوجوان دارند و از گالری، سالن سینما و کلاس آموزش بهره می‌برند.
رمضانی با بیان اینکه در دنیا بین مطالعه و خواندن تفاوت وجود دارد، گفت:استان فارس ظرفیت برگزاری جشنواره طعم کتاب با عشایر را دارد. این جشنواره در استان‌ خورستان برگزار شد و بازخورد خوبی داشت؛ مسئولان استان فارس هم می‌توانند پیگیری‌های لازم را برای برگزاری این جشنواره انجام دهند. برگزاری این جشنواره باعث ایجاد وحدت میان عشایر نیز می‌شود.
وی بر ضرورت توجه به بحث خیرین تأکید کرد و گفت: در استان فارس به برکت وجود محمدهادی ایمانیه استاندار اتفاقات خوبی در زمینه جلب حمایت خیرین افتاده است.
رمضانی یادآور شد: استان فارس و شهر شیراز کتابخانه مرکزی ندارد و این به عنوان یکی از نقاط ضعف این استان به شمار می‌رود و نیاز است تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: ۲۰ شهر فاقد کتابخانه در استان فارس داریم که با حمایت دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم شاهد راه‌اندازی کتابخانه در این شهرها باشیم. همچنین از ۱۲ پروژه نیمه تمام در استان فارس برخوردار هستیم که اگر کمک شود بحث تجهیز آنها را انجام خواهیم داد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط