شنبه 31 شهریور 1403 - 23:37

کد خبر 35139

چهارشنبه 06 اردیبهشت 1402 - 11:20:00


کِنِدیِ جدید به صحنه آمد


هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

درباره رابرت‌اف‌کندی جونیور، برادرزاده رئیس جمهور مقتول آمریکا که رقیب درون حزبی جو بایدن است

آریا صدیقی| رابرت‌اف‌کندی جونیور، برادرزاده جان‌اف‌کندی، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا کاندیدا شود. کندی قصد دارد برای کسب نامزدی حزب دموکرات آمریکا وارد مبارزات انتخاباتی شود. او در سخنانی اعلام کرده که قصد دارد تنها حقیقت را بگوید و به شکاف‌های داخلی در آمریکا پایان دهد. او طی سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی را بر ضد واکسن کرونا صورت داد. کندی از سخنرانی راه‌اندازی کمپین انتخاباتی خود از تعطیلی مدارس و مشاغل در طول همه‌گیری ویروس کرونا سخن گفت و اصرار کرد دولت و رسانه‌ها به مردم آمریکا دروغ می‌گویند. او گفت: «مأموریت من در 18 ماه آینده این کمپین و در طول دوره ریاست‌جمهوری خود پایان دادن به ادغام فسادانگیز قدرت دولتی و شرکتی خواهد بود که قصد دارد نوع جدیدی از فئودالیسم شرکتی در کشور ما برقرار کند. می‌خواهند فرزاندان‌مان مصرف‌گرا شوند. می‌خواهند عظمت ما را هدف قرار دهند. می‌خواهند فرزندان و مردم ما را با مواد شیمیایی و داروها مسموم کنند. می‌خواهند برای استخراج دارایی‌هایمان؛ جیب طبقه متوسط را بزنند و ما را در وضعیت جنگی دائمی نگه دارند.»

یکی از موانعی که کندی در تلاش برای جلب‌نظر رأی‌دهندگان دموکرات با آن مواجه است، خانواده خودش است. برخی از اعضای خانواده کندی نظرات او را در مورد واکسن‌ها محکوم کرده‌اند. او همچنین با مادر و خواهران و برادرانش بر سر حمایت از آزادی سیرهان سیرهان، مردی که پدرش را در واقعه‌ای که تاریخ ایالات متحده را تغییر داد به ضرب گلوله کشته و به قتل رساند، درگیر شده است. او در سخنرانی خود به مخالفت‌های درون خانواده‌اش با نامزدی ریاست‌جمهوری خود اذعان کرد. با این حال، او گفت که «هیچ نیت بد یا هیچ نوع ناامیدی» نسبت به اعضای خانواده که مخالف اداره او هستند، ندارد. او همچنین به لیستی از اعضای خانواده که به گفته او روز چهارشنبه در محل حضور داشتند، از جمله فرزندان، نوه‌ها، خواهر و برادرها و پسرعموها اشاره کرد. او درباره فرزندانش گفت: «به آنها گفتم که برچسب اسم‌شان را به لباس‌شان بزنند.» کندی روز چهارشنبه خبر نامزدی خود را در سالن رقص هتل بوستون پارک پلازا، که چراغ‌های قرمز، سفید و آبی آن را روشن کرده بودند و در مقابل پس‌زمینه‌ای از پرچم‌های آمریکا، پرچم‌های میهن‌پرستانه و تابلوهایی برای جشن کندی 2024 اعلام کرد. بیش از 500 نفر صندلی‌ها را پر کرده بودند و چندصد نفر دیگر دور تا دور ایستاده بودند. تابلوهایی با یک پیام تبلیغاتی کوتاه بین جمعیت پخش می‌شد که رویشان نوشته شده بود:«شکاف را از بین ببرید.» درحالی‌که عکس‌های خانواده کندی روی صفحه‌های بزرگ اتاق پخش می‌شد، یک گروه موسیقی شروع به نواختن کرد.
کندی در لس‌آنجلس زندگی می‌کند، اما بوستون را به‌عنوان نشانه‌ای از ریشه‌های سیاسی عمیق خانواده‌اش در این شهر برای اعلام نامزدی انتخاب کرد. پدرش، رابرت‌اف‌کندی، تمایلش برای نامزدی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری را در سالن سنا در کاپیتول هیل در سال 1968 اعلام کرد. عمویش جان‌اف‌کندی نیز در سال 1960 کمپین ریاست‌جمهوری خود را از همین مکان آغاز کرد. او اولین نفر از خانواده کندی است که با یک رئیس‌جمهور فعلی از حزب دموکرات رقابت می‌کند. عموی دیگر او، سناتور ادوارد کندی، جیمی کارتر را برای نامزدی حزب در سال 1980 به چالش کشید و در کمپین مبارزاتی تلخی که حزب را برای سال‌های آینده دوشقه کرد، قاطعانه شکست خورد. برای بیش از شش دهه، احترام به نام کندی در سیاست آمریکا بی‌نظیر بوده است. اما اعلامیه کاندیداتوری کندی جدید در روز چهارشنبه با استقبال سرد برخی از تحسین‌کنندگان این خانواده مواجه شد. تایسون هامبل از پورتلند، اورگان که در حال بازدید از کتابخانه و موزه ریاست‌جمهوری جان اف‌کندی بود، گفت: «من یک دموکرات مادام‌العمر هستم، اما به رابرت کندی جونیور رای نمی‌دهم، زیرا نمی‌توانم مواضع ضدواکسن را تحمل کنم. اگر بخواهد به اطراف برود و چنین چیزهای احمقانه‌ای بگوید، نام کندی نمی‌تواند برای جلب اعتبار کافی باشد. این حرف‌ها را بیان کردن، ریشه در بی‌احتیاطی و حواس‌پرتی دارد.»

اظهارات کندی بر ضد واکسن کرونا و مخالفت او برای تعطیلی مشاغل و مدارس بیش از هر چیز مواضع دونالد ترامپ را در دوران همه‌گیری کرونا به یاد می‌آورد. او نیز در آن دوران معتقد بود که خطرناک بودن کرونا یک افسانه است و کرونا یک سرما‌خوردگی ساده است و رسانه‌ها درباره خطر کرونا غلو کرده و دروغ می‌گویند. برخی دیگر اذعان کردند که چیز زیادی در مورد فعالیت‌های زیست محیطی کندی یا موضع بحث‌برانگیز او در مورد واکسن نمی‌دانستند. باب هاولند که در حال بازدید از کتابخانه کندی از پیتسبورگ بود، گفت: «من حاضرم به حرف‌های یک نفر گوش کنم، اما دلیلی برای جابه‌جایی جو بایدن نمی‌بینم.» تریشیا سانتی، که برای شرکت در مراسم اعلام کاندیداتوری کندی با قطار از مین به بوستون آمده بود، گفت که از تحسین‌کنندگان قدیمی خانواده کندی و حامی جدی پیام او علیه دستورات دولت برای واکسیناسیون است. اما او گفت که نامزدی کندی برای ریاست‌جمهوری او را به دلایل دیگری هیجان‌زده کرده است، از جمله نشان دادن تمرکز روشن‌تر بر فعالیت‌های زیست‌محیطی او.


کندی از منتقدان سرسخت مدیریت دولت در خصوص همه‌گیری ویروس کرونا بود. او یکی از مخالفان درجه یک آنتونی فائوچی، ویروس‌شناس مشهور و مدیر برنامه مهار کرونای دولت آمریکا بود. وی همچنین از واکسن و دستورات واکسن کرونا انتقاد کرده است. در سال 2022، کندی در یک سخنرانی ضدواکسن، در کنار بنای یادبود لینکلن در واشنگتن دی‌سی به سیاست‌های آلمان نازی اشاره کرد. سال قبل، اینستاگرام حساب کاربری او را «به دلیل به اشتراک گذاشتن مکرر ادعاهای ردشده درباره ویروس کرونا یا واکسن‌ها» حذف کرد. کندی آخرین فرد در صف طولانی اعضای خانواده کندی است که به دنبال ورود به سیاست هستند. خواهرش کاتلین از سال 1995 تا 2003 به‌عنوان معاون فرماندار مریلند خدمت کرد. برادرش جوزف از سال 1987 تا 1999 نماینده کنگره از ماساچوست بود و اخیراً، برادرش کریس کندی نامزدی ناموفقی برای تصدی فرمانداری ایلینویز در سال 2018 داشت.


آخرین کندی‌ای که منصب انتخابی را برعهده گرفت، برادرزاده وی جو کندی سوم، نماینده سابق ماساچوست بود که در انتخابات مقدماتی سنای حزب دموکرات در سال 2020 شکست خورد. اکنون فرستاده ویژه ایالات متحده برای ایرلند شمالی است. کارولاین کندی، دختر جان‌اف‌کندی مشهور، در حال حاضر سفیر آمریکا در استرالیا است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط