شنبه 31 شهریور 1403 - 23:13

کد خبر 35337

چهارشنبه 06 اردیبهشت 1402 - 09:24:47


سرمقاله مردم سالاری/ در جستجوی متولی حل معضلات اقتصادی کشور!


مردم سالاری/ « در جستجوی متولی حل معضلات اقتصادی کشور! » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم رضا پاکدامن است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 
معضلات اقتصادی کشور به ویژه افزایش چشمگیر نرخ ارز، مسکن، دارو، قیمت لوازم ضروری خانگی تولید داخل (فرش ماشینی، یخچال، اجاق گاز، تلویزیون، ماشین لباسشوئی)، افزایش قیمت خودرو، نایاب شدن مرغ و.... غیر قابل کتمان است. به نظر می‌رسد نظارتی بر «قیمت و کیفیت» محصولات مورد نیاز عمومی در بازار عملاً وجود ندارد. در مورد ادعای ایجاد اشتغال مباحثی قابل طرح است که باید در یادداشت مستقل بررسی شود. آیا در این چنین شرایطی می‌توان ادعای پیشرفت اقتصادی داشت؟
بعد از نامگذاری سال جدید به نام «مهار تورم و افزایش تولید»، در اولین جلسه هیات دولت در سال جدید، آقای رئیسی از وزرای خود خواستار ارائه برنامه برای تحقق این شعار شد. اگرچه انتظار می‌رفت از شهریور 1400 و شروع کار دولت، همه وزرا برنامه‌ای کارشناسی شده برای این موضوعات اساسی کشور داشته باشند و بعد از 18 ماه، اثربخشی این برنامه‌ها قابل مشاهده باشد، ولی کماکان از ارائه برنامه ضربتی توسط وزرا، خبری نیست! بسیاری از وزرا، مسئولیت معضل در هر بخش را به عهده وزیر دیگر همین دولت می‌اندازند و از مسئولیت پذیری طفره می‌روند .وزیر اقتصاد در مجلس، بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود را، ناشی از عملکرد سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرده است. هفته قبل نیز وزیر اقتصاد در نامه‌ای غیر متعارف اداری، بجای پیگیری مستقیم از دستگاه‌های دولتی، خطاب به رئیس جمهور نسبت به عدم ارسال فهرست کالاهای اساسی وارداتی (مواد غذایی و دارو) توسط وزارتخانه‌های ذی ربط و ایجاد مشکل در گمرکات که موجب گرانی این اقلام خواهد شد، «هشدار» داد !
در حال حاضر در مورد ناتوانایی تیم اقتصادی دولت اجماع وجود داشته ولی برای استیضاح وزرای ذی ربط، نمایندگان مجلس با محدودیت‌هایی مواجه هستند . در اینچنین شرایط تکلیف ملت چیست؟ مسئولینی که تمایل به حفظ سمت دارند و راه حلی نیز به فکرشان نمی‌رسد، و نمی‌خواهند از صاحبنظران کمک بگیرند، می‌توانند حداقل از «هوش مصنوعی» برای یافتن راه حل کمک بگیرند !
نمونه‌هایی از مواضع روزهای اخیر مجلس  را مرور می‌کنیم:

قادری نماینده مجلس شورای اسلامی: «بنده از جمله امضا کنندگان استیضاح وزیر صمت نبوده‌ام با این حال معتقدم که ایرادات و اشکالاتی که در بخش خودرو وجود دارد به متغیرهای کلان اقتصادی بازمی‌گردد. وقتی که ما پایه پولی و حجم نقدینگی بالایی داریم این نقدینگی‌ها بیشتر در حوزه مسکن، زمین، خودرو، ارز و سکه و غیره خودش را نشان می‌دهد. بنابراین این ایراد و اشکالات بیش از آنکه متوجه وزارت صمت باشد، متوجه وزارت اقتصاد و امور دارایی است و این وزارتخانه باید پاسخگو باشد.»
عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: «وضعیت امروز بازار مرغ حاصل خارج کردن 15میلیون تخم‌مرغ از چرخه تولید است. وزارت جهاد به هشدارهای کمیسیون کشاورزی در بهمن و اسفند سال گذشته توجه نکرد. در حال حاضر کمبود مرغ در بازار و افزایش قیمت آن ناشی از عدم برآورد دقیق نیاز بازار به جوجه یک روزه و گوشت مرغ است و باید هرچه سریع‌تر از سوی وزارت جهاد کشاورزی راه‌کارهای مناسب برای افزایش میزان تولید اتخاذ شود.»
کوچکی‌نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی: «دولت نباید منتظر استیضاح وزرای خود از سوی مجلس باشد لذا دولت باید هر فردی که توان لازم را ندارد برکنار کند. بنده مخالف استیضاح در شرایط فعلی هستم. همچنین مقام معظم رهبری در بیانات خود تاکید بر همدلی بین سه قوه داشته‌اند، بنابراین قوای سه گانه باید به همدیگر کمک کنند. دولت وقتی می‌داند نیروهای تحت امر خود توان مدیریتی لازم را ندارند باید آنها را برکنار کند، چراکه کابینه باید به دست نیروهای با تجربه اداره شود.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط