شنبه 31 شهریور 1403 - 19:01

کد خبر 38381

شنبه 09 اردیبهشت 1402 - 09:40:23


سرمقاله جام جم/ طالب‌زاده؛ فیلسوف مخلص


جام جم/ « طالب‌زاده؛ فیلسوف مخلص » عنوان سرمقاله روزنامه جام جم نوشته محمدرضا اسلاملو است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:


نادر طالب‌زاده انسانی بسیار متواضع بود که درس‌های زیادی را چه زمان حیات چه ممات به من دادند. بنده به خلوص نیت‌شان بسیار غبطه می‌خورم. او را می‌توان دشمن‌شناسی آگاه و متخصصی متعهد دانست.
 صحبت از اشخاصی که به درک متفاوتی از جهان پیرامون‌شان رسیده‌اند مشکل است، چون هیچ صحبتی از آنان نمی‌تواند حق مطلب را در موردشان بیان کند. آشنایی من با نادر طالب‌زاده به روزهای اول انقلاب برمی‌گردد. در آن روزها او به عنوان راهنما همراه با دو خبرنگار آمریکایی به ایران آمد و من که در تلویزیون به کار مشغول بودم، به دلیل فیزیک چهره و رنگ موهای‌شان تصور می‌کردم او هم آمریکایی است. آن خبرنگارها برای انجام یک‌سری کارها به تلویزیون ایران مراجعه کردند و در آن دیدار اول مرحوم طالب‌زاده اشاره‌ای به ایرانی بودن خود نکرد تا چند روز بعد که مجددا برای انجام کاری به تلویزیون آمد و در کمال تعجب دیدم فارسی حرف می‌زند! بعد که متوجه شدم ایرانی است، از او پرسیدم با اینها چه کار می‌کردی؟ گفت من راهنمای آنها هستم و از آن روز به بعد دوستی ما شکل گرفت.
ایشان تمرکز زیادی برای قدرتمند کردن رسانه‌های داخل ایران داشت؛ چراکه معتقد بود ما در جهانی زندگی می‌کنیم که رسانه حرف اول را می‌زند و ما از این حوزه بسیار غافل هستیم. رسانه، قدرتمندترین ابزار برای شکست رقیب است و ما رقبای بسیاری در دنیا داریم. او می‌خواست به هر قیمتی شده رسانه‌های ایران را قدرتمند و به روز کند.
آنچه مسلم است این که بیش از ۴۰ سال است دشمنان انقلاب با ابزار رسانه (به خصوص سینما و تلویزیون) هجمه‌هایی را به ما وارد می‌کند. آنها از این طریق حقیقت انقلاب را وارونه جلوه می‌دهند. مرحوم طالب‌زاده معتقد بود اگر ما هم رسانه‌هایمان را قوت ببخشیم، نه تنها می‌توانیم با دشمنان‌مان مقابله کرده بلکه می‌توانیم توطئه‌های آنها را خنثی سازیم؛ چون بر حق هستیم. بنابراین از همین باب وارد عمل شد. تک تک فعالیت‌هایش به منظور نشان دادن حقیقت اسلام و ظلمی بود که در طول تاریخ به مسلمانان شده. او برنامه‌های زیادی برای آنچه در واقعیت در جهان غرب می‌گذرد ساخت که ایرانیان در مقابل تصاویر رنگارنگ و دروغین غرب احساس ضعف و ناامیدی نکنند. او با آثاری که ساخت به این مهم رسید که تروریست واقعی کسانی هستند که ادعای تمدن می‌کنند، در جهان جنگ‌افروزی می‌کنند، اما خیابان هایشان پر از کارتن‌خواب است.
مرحوم طالب‌زاده بانی همایش «هالیوودیسم و بیداری اسلامی» موسسه «افق نو» بود. او در سال‌های نوجوانی و جوانی در آمریکا زندگی می‌کرد و همزمان با وقوع انقلاب به ایران بازگشت تا صدای آن باشد. طالب‌زاده به هیچ جبهه‌ای جز انقلاب تعلق نداشت و با تجربه و شناختی که از زندگی در آمریکا داشت، از اندیشمندان واقع‌بین آنجا دعوت می‌کرد تا در سمینارهای ایرانی شرکت کنند و از اغراض پشت پرده فیلمسازی در هالیوود بگویند؛ اغراضی که نه تنها فرهنگ ملل و ادیان دیگر را مورد هدف قرار داده‌بود بلکه برای خود ملت آمریکایی‌ها هم در دراز مدت آسیب‌زا بود.  

فعالیت‌های جسورانه نادر طالب‌زاده باعث شد ورود و خروجش به خیلی از کشورها با مشکل مواجه شود یا از آن‌طرف مهمانانی که از کشورهای غربی برای کنفرانس‌هایش دعوت می‌کرد هنگام برگشت به کشورشان با مشکلاتی مواجه می‌شدند. او فیلسوفی مخلص بود که با ابزار رسانه از اسلام و کشورش دفاع می‌کرد.
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط