پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 16:49

کد خبر 388673

پنج‌شنبه 03 اسفند 1402 - 22:40:00


خاطرات سیاسی/ پیام ظریف خیالمان را راحت کرد اما مطمئن نیستیم


آخرین خبر/ «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست.
 پمپئو پس از خروج از دولت آمریکا با تک ‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است...

1402/12/02 - 22:40

قسمت بیستم/ پیام ظریف خیالمان را راحت کرد اما مطمئن نیستیم
من پیامم را هم به ایرانی‌ها دادم [مبنی بر این‌که ما با این عملیات به دنبال تغییر رژیم نبوده‌ایم، اما در عین حال، آمادگی تشدید تنش‌ها را نیز داریم]. در عرض چند ساعت، ایران چندین موشک بالستیک به پایگاه هوایی «[عین]الاسد» در عراق شلیک کرد. این حمله‌ی موشکی باعث زخمی شدن شماری از نیروهای آمریکایی شد: بعضی از این نیروها جراحت‌های شدیدی برداشتند...
 پس از این اتفاق، از طریق سوئیس، پیامی از همتای ایرانی‌ام [محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی وقت ایران] دریافت کردم مبنی بر این‌که این، تمام پاسخ ایران بوده است [و ایران اقدام دیگری انجام نخواهد داد].
این پیام، هم خیالمان را راحت کرد، و هم دلیل دیگری بود که اثبات می‌کرد ما هستیم که تشدید تنش‌ها را کنترل می‌کنیم.


در عین حال، نمی‌توانستیم مطمئن باشیم که ایرانی‌ها واقعاً دست به اقدام دیگری نخواهند زد. روز بعد، رئیس‌جمهور ترامپ بازدارندگی فیزیکی [و نظامی] ما را با بازدارندگی لفظی در توئیتر تقویت کرد: «۵۲ سایت ایرانی را (به تناسب ۵۲ گروگان آمریکایی‌ای که سال‌ها پیش توسط ایران گروگان گرفته شده بودند) هدف گرفته‌ایم، که برخی از آن‌ها در سطوح بسیار بالا و برای ایران و فرهنگ ایرانی مهم هستند. آن اهداف، و خود ایران، بسیار سریع و بسیار سخت مورد حمله قرار خواهند گرفت. ایالات متحده‌ی آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را برنمی‌تابد!»
چند روز بعد [از انفجاری که قاسم سلیمانی را ترور کرد]، انفجار دیگری رخ داد؛ این‌بار در واشینگتن. 
طی روزها و هفته‌های پس از عملیات، بسیاری از دموکرات‌ها و رسانه‌ها کنج کاناپه‌های راحتی‌شان تپیدند. «جو بایدن» [رئیس‌جمهور منتخب وقت آمریکا] گفت این اقدام «بسیار تحریک‌آمیز» بوده. 
سناتور «کریس مورفی» [نماینده‌ی دموکرات ایالت کنتیکت در مجلس سنا] گفت چه‌بسا آمریکا با این کار جرقه‌ی «یک جنگ بزرگ منطقه‌ایِ بالقوه» را زده باشد. 
«بن رودز» های دادوقال‌راه‌انداز دنیا [بن رودز، تحلیلگر ترقی‌طلب سیاسی و معاون سابق مشاور امنیت ملی باراک اوباماست] حتی در مخیله‌یشان هم نمی‌گنجید که بشود از چنین دقت و قدرتی برای مهار یک دشمن شیطانی استفاده کرد.
«[نانسی] پلوسی» رئیس [وقت] مجلس نمایندگان، در راهروی بیرونِ محل جلسه، شروع به فریاد زدن بر سر هسپل کرد و به او گفت از یک مأمور حرفه‌ای اطلاعاتی به کاسه‌لیسِ ترامپ تبدیل شده. این در حالی بود که جینا فقط توضیح داده بود که ما چه اطلاعاتی داشتیم و چرا مصمم بودیم نگذاریم سلیمانی بیش‌تر از این آدم بکشد...
رژیم ایران تا همین امروز هم تشنه‌ی گرفتن انتقام جنگ‌سالار عزیزش است. 

رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، اعلام کرده: «اگر ترامپ و پمپئو به خاطر اقدام جنایت‌کارانه‌یشان در ترور سردار سلیمانی در دادگاهی عادلانه محاکمه نشوند، مسلمانان انتقام شهید ما را خواهند گرفت»

فرمانده‌ی نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران نیز گفته: «مقام معظم رهبری بر انتقام تأکید کرده‌اند و فرمانده‌ی کل سپاه نیز گفته است که انتقام اجتناب‌ناپذیر است و ما مشخص می‌کنیم که انتقام چه زمانی و در کجا انجام شود...همه‌ی عاملان ترور شهید سلیمانی قطعاً در این دنیا به سزای عمل کثیف خود خواهند رسید»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط