شنبه 31 شهریور 1403 - 12:09

کد خبر 39779

یک‌شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 10:54:00


اعتراض شهرک نشینان بر ضد رژیم صهیونیستی برای هفدهمین هفته متوالی


آخرین خبر/ در حالی که حامیان و مخالفان اصلاحات به دنبال حفظ فشار هستند، پارلمان روز دوشنبه پس از تعطیلات جلسه افتتاحیه برگزار می کند. هزاران شهرک نشین تنها چند روز قبل از بازگشت قانونگذاران برای جلسه جدید پارلمان برای آخرین تظاهرات هفتگی علیه برنامه های اصلاحات قضایی دولت در مرکز تل آویو تجمع کرده اند.

به گزارش آخرین خبر به تحلیل الجزیره، مخالفان لایحه اصلاحات قضایی از ژانویه به تظاهرات خود در مرکز تجاری و در سراسر سرزمین های اشغالی ادامه داده‌اند، علی‌رغم اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، برنامه اصلاحات بحث‌برانگیز را یک ماه پیش متوقف کرد.
روز شنبه در تظاهرات در تل آویو که تظاهرکنندگان نمایشی از نارضایتی خود از رژیم را نشان دادند، روی پلاکاردها نوشته بودند که «تاریخ به شما چشم دوخته است».
محمد جامجون، خبرنگار الجزیره، که از محل تظاهرات گزارش می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد از زمانی که نتانیاهو برنامه‌ها را متوقف کرده، تظاهرات بازهم ادامه داشته است.
این چهارمین ماه از اعتراضات هفتگی است. همه کسانی که در تل آویو با آنها صحبت کرده‌ایم می‌گویند که به حضور خود ادامه می‌دهند زیرا با این طرح بازنگری قضایی بسیار مخالف هستند.»

جامعه صهیونیست بر سر قانون پیشنهادی که به دنبال تضعیف دادگاه عالی و اعمال نفوذ بیشتر سیاستمداران بر انتخاب قضات است، به شدت دچار دودستگی شده است. دولت راستگرای نتانیاهو استدلال کرده است که این پیشنهادها برای ایجاد توازن مجدد قدرت بین قوه قضائیه و مقامات منتخب ضروری است، در حالی که مخالفان گفتند این تغییرات تهدیدی برای آن ها است.
تظاهرات هفتگی بارها ده ها هزار نفر را به خیابان های تل آویو کشانده است. آمار کل شرکت کنندگان هنوز در دسترس نیست.
معترضان حتی با وجود مذاکرات فراحزبی به میزبانی رئیس جمهور آیزاک هرتزوگ در این ماه که به دنبال دستیابی به مصالحه در مورد بسته اصلاحات بود، تجمع کردند.
مذاکرات پس از آن آغاز شد که نتانیاهو در 27 مارس «به دلیل تمایل به جلوگیری از شکاف در کشور» در مواجهه با اعتراضات گسترده و اعتصاب عمومی، روند قانونگذاری را متوقف کرد.
با این حال، اپوزیسیون نسبت به نیات نخست وزیر بدبین مانده است و هیچ مصالحه ای حاصل نشده است.

هاگار کامینر، دانشجوی معترض در تظاهرات در تل آویو، به الجزیره گفت که نگران است که "دموکراسی در معرض خطر است."
این مهم است که ما برای هفدهمین هفته متوالی در اینجا اعتراض می کنیم زیرا در مذاکراتی که در حال حاضر در جریان است، اظهارات زیادی وجود دارد که ما را بسیار نگران می کند که مذاکره واقعی و اساسی انجام نشود. ما می‌خواهیم این پیام را ارسال کنیم که این رویه را نمی‌پذیریم.»
در حالی که پارلمان قرار است روز دوشنبه پس از تعطیلات، جلسه افتتاحیه خود را برگزار کند، هم حامیان اصلاحات و هم مخالفان آن به دنبال ادامه فشار بر سیاستمداران هستند.
معمار اصلاحات، وزیر دادگستری یاریو لوین، در جمع هزاران طرفدار که روز پنجشنبه در اورشلیم تظاهرات کردند، سخنرانی کرد.
در تظاهرات طرفدار اصلاحات، وزیر دارایی راست افراطی بتزلل اسموتریچ نیز حضور داشت و قول داد که دولت "تسلیم" نخواهد شد.
وزرای کابینه بخشی از ائتلاف احزاب یهودی راست، راست افراطی و افراطی ارتدوکس هستند که در اواخر دسامبر روی کار آمدند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط