شنبه 31 شهریور 1403 - 14:04

کد خبر 39837

یک‌شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 12:00:00


تحلیل رسانه خارجی از توقیف نفتکش آمریکا توسط ایران در خلیج عمان


آخرین خبر/ هیچ یک از طرفین تصدیق نکرده اند که آیا توقیف نفتکش توسط ایران یک اقدام تلافی جویانه بوده است یا خیر. ایران و ایالات متحده بار دیگر در مقابل هم قرار گرفتند و دلیل آن وقایعی بود که در نهایت منجر به توقیف نفتکش توسط تهران در خلیج عمان شد.

به گزارش آخرین خبر به تحلیل الجزیره، تلویزیون دولتی ایران روز جمعه تصاویری از سوار شدن کماندوهای نیروی دریایی این کشور به نفتکش Advantage Sweet با پرچم جزایر مارشال نشان دادند. این نفتکش متعلق تحت مالکیت ترکیه است، پس از عبور از تنگه هرمز وارد خلیج عمان شد و بنا بر گزارش‌ها عازم هیوستون، تگزاس بود که نفت خام کویت را برای شرکت انرژی آمریکایی شورون (Chevron Corp) حمل می‌کرد.
ایران اعلام کرد که این نفتکش ساعاتی قبل از توقیف با یک کشتی ایرانی ناشناس برخورد کرد که منجر به سقوط چند خدمه از کشتی و مفقود شدن و مجروح شدن تعدادی دیگر شد. ارتش ایران اعلام کرد: نفتکش پس از آن از صحنه متواری شد و به مدت هشت ساعت قبل از توقیف بر اساس حکم قضایی به تماس های رادیویی توجهی نکرد.

مصطفی تاج الدینی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به رسانه های دولتی گفت: «ما بارها از کشتی خواستیم که توقف کندتا بتوانیم تحقیقات جامع تری انجام دهیم، اما هیچ همکاری صورت نگرفت».

مدیر کشتی، یک شرکت ترکیه ای به نام Advantage Tankers، گفت که تجربیات مشابه نشان داده است که خدمه - که هر 24 نفر هندی هستند در خطر نیستند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه اعلام کرده بود که اقدامات ایران نقض قوانین بین‌المللی است و از تهران خواسته بود فورا نفتکش را آزاد کند. توقیف مستمر کشتی‌ها و مداخله در حقوق ناوبری در آب‌های منطقه تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است و این حداقل پنجمین شناور تجاری ایران در دو سال گذشته است.

اقدامی تلافی جویانه

الجزیره در ادامه تحلیل خود با تیتر اقدامی تلافی جویانه، حرکت ایران قدرت نمایی و تلافی اقدامات آمریکا می داند، اقداماتی از توقیف نفت ایران تا خروج ترامپ از توافق.

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که توقیف این کشتی در واکنش به توقیف یک نفتکش توسط آمریکا در تلاش برای اعمال تحریم های یکجانبه خود علیه تهران است. در این گزارش آمده است که نفتکش مرتبط با ایرا آخرین بار در نزدیکی جنوب آفریقا  گزارش شده بود.
اما پیشینه هایی برای چنین اقداماتی وجود دارد که ایالات متحده سال گذشته تلاش کرد محموله ای از نفت ایران را در نزدیکی یونان مصادره کند، که باعث شد تهران دو نفتکش یونانی را توقیف کند و آنها را برای ماه ها در حالت توقیف نگه دارد. دادگاه عالی یونان در نهایت دستور بازگشت محموله به ایران را صادر کرد و کشتی های یونانی نیز آزاد شدند.
پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 با قدرت های جهانی در سال 2018، واشنگتن سخت ترین تحریم های خود را علیه ایران اعمال کرد که تمرکز عمده آنها بر جلوگیری از فروش نفت تهران است.
در بحبوحه تلاش‌ها برای بازگرداندن توافق هسته‌ای، که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کند، ایران تحریم‌ها را دور زده و به طور پیوسته فروش نفت خود را افزایش داده است.
دوازده سناتور آمریکایی روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستند تا موانع وزارت خزانه داری را که مانع توقیف محموله های نفتی بیشتر ایران شده است بردارد، در خواستی که احتمالاً تنش ها را افزایش می دهد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط