شنبه 31 شهریور 1403 - 14:07

کد خبر 40345

یک‌شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 17:59:00


انتظارات تورمی در بازارهای دارایی موج می‌زند


اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست

 در اولین روز معاملاتی هفته دوم اردیبهشت شاخص بورس تهران توانست با بیش از 3 درصد رشد، رکورد تاریخی خود را که مرداد 99 به دست آورده بود، جابه‌جا کند و تا سطح دو میلیون و 438 هزار واحدی بالا بیاید. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با وجود شتاب کمتر اما عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و رشد ۱.۸۴ درصدی را به ثبت رساند تا به‌طور کلی روز خوبی برای سهامداران بازار سرمایه رقم بخورد. دیروز بیش از 2.5 هزار میلیارد تومان پول نیز توسط سهامداران خُرد به بورس تزریق شد که در نوع خود رکوردی محسوب می‌شود. بخش عمده این پول به گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، نمادهای فولاد یا شستا تزریق شد. 


ریشه چنین رشد بالایی را باید در تشدید «انتظارات تورمی» موجود در سطح جامعه جست‌وجو کرد. آخرین آمار پولی منتشر شده از سمت بانک مرکزی خبر از عبور نقدینگی از مرز ۶۱۰۰ هزار میلیارد تومان و همچنین سهم ۲۵ درصدی پول از نقدینگی می‌دهد. سهم «پول» از نقدینگی در حالی به بالاترین سطح خود در طول یک دهه گذشته رسیده که این عامل موجب سرازیر شدن پول داغ به سمت بازارهای دارایی می‌شود. افزایش دوباره قیمت دلار در بازار آزاد پس از توقف چند ماه گذشته نشان از بالا بودن انتظارات تورمی دارد که منجر به افزایش تقاضا در تمامی بازارها از جمله بورس تهران شده است. همان‌طور که گفته شد، «پول داغ» می‌تواند از جایی به جای دیگر هجوم ببرد. بنابراین اگر روند رو به رشد نرخ دلار در بازار آزاد تداوم پیدا کند، این احتمال هست که سهامداران خُرد نیز به سمت این بازار حرکت کنند. با این حال فعلا بازار سرمایه در صدر توجهات سرمایه‌گذاران قرار دارد و انتظار می‌رود که این بازار فعلا مقصد اصلی پول‌های سرگردان باشد. انتشار گزارش‌های ماهانه فروردین و همچنین صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ برای شرکت‌های بزرگ و مورد توجه بازار یکی دیگر از عوامل تحریک تقاضا در بازار دیروز بود. بخش بزرگی از تقاضای خرید سهام به سمت شرکت‌های بزرگ به ویژه شرکت‌های فولادی و پتروشیمی بوده و با تداوم انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه، امکان ایجاد موج جدید تقاضا برای سهام این‌گونه شرکت‌ها نیز وجود دارد. این شرکت‌ها تقسیم سود قابل توجهی دارند و فاصله زمانی زیادی نیز تا فصل مجامع باقی نمانده است، خریداران تمایل بیشتری برای خرید سهام این شرکت‌ها دارند تا بتوانند با تحمل ریسک کمتر، به سودی منطقی دست یابند. به‌طور مثال، روز گذشته نمادهای فولاد، فارس، فملی، شستا و ومعادن بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای خودرو، وکار، بترانس و‌های وب از نمادهای موثر منفی بر روند امروز شاخص کل بازار بودند و دو نماد فولاد و فملی دیروز به تنهایی بیش از 17 هزار واحد در رشد تراز شاخص کل تاثیر گذاشتند.

دلار در مسیر جدید
 در سوی دیگر معاملات، بازار آزاد بار دیگر با نوسان‌های قیمتی مواجه شده است. این نخستین‌بار در سال 1402 است که نرخ ارز از کانال 52 هزار تومانی خود حرکت کرده و به سمت کانال‌های بالاتر رفته. در حالی که طی سه ماه گذشته، نرخ ارز در مرز 52 هزار تومان به ‌شدت مقاومت می‌کرد. حتی سیاستگذار پولی نیز نسبت به تغییر کانال نرخ ارز واکنش نشان می‌داد. اما از روز پنجشنبه و همزمان با اعلام اخباری حاکی از «آزاد شدن 7 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی» بار دیگر، روند افزایشی به بازار ارز بازگشته است. اینکه چرا همزمان با نوسان دوباره نرخ ارز این خبر برای چندمین بار منتشر می‌شود جای سوال دارد. هرچند در جزییات این خبر آمده بود که دلارهای بلوکه شده فقط به شرط خرید اقلام بشردوستانه یعنی دارو آزاد می‌شود. 
عصر پنجشنبه گذشته همچنین خبر آمد؛ امریکا مدعی شده سپاه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرده است.حال، رویترز در گزارشی اعلام کرده امریکا چند روز پیش یک محموله نفتی ایران را توقیف کرده است.توقیف محموله، جدیدترین تنش میان واشنگتن و تهران پس از سال‌ها تحریم‌های امریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.عده‌ای معامله‌گران می‌گفتند این خبرها ممکن است بر سطح تنش ایران و امریکا بیفزاید.از نگاه دسته‌ای از معامله‌گران یکی دیگر از دلایل رشد دلار اخبار منفی سیاسی بوده است.  البته مانند آنچه در بازارهای دارایی موازی مانند بورس دیده می‌شود؛ همان «انتظارات تورمی» در بازار ارز نیز دیده می‌شود. صاحبان دارایی برای حفظ ارزش پول خود به بازارهای مختلف می‌روند و افزایش تقاضا در شرایط کاهش عرضه، شرایط را برای بالا بردن قیمت‌ها فراهم می‌کنند.


منع واردکنندگان از خرید ارز بازار آزاد 
البته روز گذشته خبری نیز درباره تامین ارز برخی شرکت‌های واردکننده کالا منتشر شده که در نوع خود عجیب بود. بنا بر این خبر و به دستور رییس‌کل بانک مرکزی تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده‌ای که قبل از مرحله تخصیص ارز، نسبت به خرید ارز از بازار آزاد اقدام می‌کنند، ممنوع است.
براساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین طی مکاتبه با معاون ارزی این بانک تاکید کرده که بدون تایید شخص وی، «تامین ارز واردکنندگان» انجام نشود. در متن این خبر آمده است: در راستای تقویت اقدامات لازم برای مدیریت بازار ارز در بازار غیررسمی و بر اساس اطلاعات کسب ‌شده در خصوص نحوه تامین ارز توسط برخی شرکت‌های واردکننده، از این تاریخ به بعد تخصیص ارز به تمام شرکت‌هایی که قبل از مرحله تخصیص، در بازار آزاد ارز خریداری کنند، ممنوع است و بدون تایید اینجانب هیچ‌گونه تخصیصی صورت نپذیرد.
این سوال هم مطرح می‌شود که آیا در بازار ارز اتفاقات تازه‌ای افتاده که بانک مرکزی برای جلوگیری از تنش بیشتر - در واقع نوسان قیمتی بیشتر -قصد مقابله با آن را دارد؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط