شنبه 31 شهریور 1403 - 14:25

کد خبر 40356

یک‌شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 18:36:00


رنج های گران؛ مشکلات تهیه داروهای خاص و هزینه‌های سرسام‌آورش


صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست

ملیحه رفیع‌طلب| موضوع کمبود داروهای خاص و حیاتی مربوط به این دولت و دولت قبل نیست، بلکه بی‌توجهی به سلامت و درمان مردم همیشه گریبان‌گیر بیماران بوده است و عاملان و مسببان که بر کرسی ریاست نشسته‌اند به جای حل این بحران، دنبال مقصر در خارج از بدنه مدیریتی خود هستند و حاضر به هم‌اندیشی برای رفع کمبود دارو و اختصاص ارز و بودجه به میزان لازم نیستند.


گلایه بیماران از کمبود دارو هرروز بیشتر می‌شود. رنج بیماری به اندازه کافی عرصه را برای بیماران طاقت‌فرسا می‌کند، حالا کمبود دارو هم بر مشکلات بیماران به خصوص بیماران خاص افزوده است. برای بررسی دقیق‌تر موضوع روز شنبه به داروخانه هلال احمر مراجعه کردیم و از بخش دارویی در خصوص کمبود داروها پرسیدیم. مسئول مربوطه به خبرنگار «صبح نو» می‌گوید: «کمبود دارو موضوع جدیدی نیست، به خصوص داروهای خاص. برای مثال داروی فولوسترانت حدودا یک ماه می‌شود که نه تولید و نه وارد شده است. برای تولید هم گویا مواد اولیه آن موجود نیست، قیمت این دارو حدودا چهار میلیون تومان است اما همین دارو در بازار سیاه و ناصر خسرو با قیمت بیشتر حتی تا هشت میلیون به فروش می‌رسد.» به او می‌گوییم چطور می‌شود داروی به این مهمی در بازار سیاه پیدا می‌شود اما در داروخانه‌های دولتی و مرکزی موجود نیست و نظارتی هم وجود ندارد که از دلالی جلوگیری کند، در پاسخ می‌گوید؟ «مگر شما زندگی نمی‌کنید؟ اصلا ناصر خسرو برای همین است، وقتی بیماری نیاز مبرم داشته باشد و دارویش را پیدا نمی‌کند می‌داند باید از کانال دیگری ورود کند و به بازار سیاه اعتماد و با چند برابر قیمت دارو را تهیه می‌کند، به این هم فکر نمی‌کند که ممکن است آن دارو تقلبی باشد و صدمات جبران‌ناپذیری را برای سلامتی‌اش ایجاد کند. وقتی داروهای بیماران خاص با کمبود مواجه می‌شود، بیمار یا مجبور است دارویی مشابه را مصرف کند یا روز به روز ضعیف‌تر و بیمارتر شود، اگر هم هزینه‌ها برای او مهم نباشد، به ناصرخسرو مراجعه می‌کند، فعلا که وضعیت همین است و باید ببینیم بودجه داروهای خاص افزایش پیدا می‌کند یا نه.»  

حال سوال این‌جاست مجلسی که خود بودجه تعیین می‌کند بعد از اینکه متوجه بحرانی شدن اوضاع و کمبود دارو می‌شود و صف‌های طولانی بیماران را برای خرید داروها می‌بیند، یادش می‌افتد که بودجه تعیین شده کافی نیست و باید افزایش پیدا کند؟  مثل همین چند روز پیش که عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد کمبود داروهای حیاتی، شرایط بیماران را بغرنج‌تر کرده و پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های آینده نه تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی هم به شدت اضافه خواهد شد. همایون سامه‌یح نجف‌آبادی به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تصویب بودجه برای دارو تصریح کرده مجلس ۶۹ همت در این خصوص تصویب کرده است. در زمان تصویب بودجه، مسئولان غذا و دارو اعلام کرده بودند که نزدیک به ۱۱۰ همت باید برای دارو اختصاص داده شود و حدود ۴۰ همت کسری داشتیم اما با توجه به تورمی که وجود دارد، افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت در ایران پیش‌بینی  می‌کنیم، آنچه که برای دارو لازم است ۱۵۰ همت است و آنچه که برای دارو تخصیص داده شده، نصف آن چیزی است که لازم است.

بودجه دارو افزایش پیدا می‌کند؟
سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه دولت با کسری بودجه روبه‌رو است که امیدواریم مانند سال گذشته با افزایش فروش نفت بتوانیم درآمدی بهتری را داشته باشیم به «صبح نو» می‌گوید: «جلسه سران قوا برای تغییراتی در بودجه ۱۴۰۲ در حال تشکیل است و برای داروهای حیاتی هم راهکاری اتخاذ خواهد شد.  سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مورد دارو مشکل بودجه‌ای داشتیم و در نهایت سازمان برنامه و بودجه علاوه بر بودجه‌ای که مصوب کرده بود، دوباره عددی را برای دارو تخصیص داد. اگر امسال هم به مشکل شدیدی برخورد کنیم، دولت موظف است علاوه بر رقم مصوب شده، بودجه‌ای را برای دارو افزایش دهد.»
وی تاکید می‌کند: «مدیرکل، آقای حیدر محمدی یکی از افراد باتجربه‌ای است که متأسفانه با کوهی از مشکلات روبه‌رو است اما امیدواریم با درایت خاصی که دارد بتواند مشکلات را سروسامان دهد. بنده متذکر می‌شوم اگر آقای دکتر محمدی در حال حاضر مدیر کل امور دارو نباشد، اوضاع از این هم وخیم‌تر می شود اما باید با مشارکت همه‌جانبه، مشکل بودجه و کمبود دارو حل شود. در همین زمینه هم جلسات متعددی در مورد دارو در حال برگزاری است و دولت و مجلس پیگیر هستند و اگر هماهنگی دولت و مجلس خوب پیش برود، مشکل کمبود دارو هم حل می‌شود.

 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط