شنبه 03 آذر 1403 - 03:04

کد خبر 4037

یک‌شنبه 06 فروردین 1402 - 12:00:00


شانس زندگی برای خودروهای درون‌سوز؛ ائتلاف آلمان با 6 کشور اروپایی برای رفع ممنوعیت تولید


دیجیاتو/با تصمیم اتحادیه اروپا، فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال 2035 به‌بعد ممنوع می‌شود؛ تصمیمی که برای آلمانی‌ها سنگین تمام شده است.


با تصمیم اتحادیه اروپا، فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال 2035 به‌بعد ممنوع است. به‌ بیان دقیق‌تر، آلایندگی تمامی خودروهایی که از نیمه دوم دهه آتی در قاره اروپا به فروش خواهند رسید، باید صفر باشد. این تصمیم اگرچه به نفع محیط‌زیست است، اما فشار مضاعفی را به خودروسازان تحمیل می‌کند. به همین خاطر تعداد مخالفان این طرح کم نیست. آلمان یکی از مخالفان جدی این طرح است و قصد دارد با تشکیل یک ائتلاف، به مقابله با آن بپردازد. آن‌طور که رویترز گزارش کرده است، آلمان می‌خواهد شش کشور جمهوری چک، اسلواکی، ایتالیا، لهستان، رومانی و مجارستان را با خود همراه کند. براساس این گزارش، وزرای حمل‌ونقل ائتلاف مذکور حتی جلسه‌ای باهم برگزار کرده‌اند.

 
«وولکر ویسینگ»، وزیر حمل‌ونقل آلمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از طرح اتحادیه اروپا، از لزوم ایجاد تغییرات در آن صحبت کرده است. وی اعتقاد دارد چنین طرحی اشتباه است؛ زیرا می‌توان از موتورهای درون‌سوز بدون ایجاد آثار منفی بر محیط‌زیست استفاده کرد.

آلمان خواهان ایجاد دسته‌ای جدید برای خودروهای درون‌سوز است
ظاهراً آلمان و دیگر کشورهایی که آن را همراهی می‌کنند، به‌دنبال ایجاد دسته‌ای جدید برای خودروهای مجهز به موتور درون‌سوز هستند. این نوع خودروها پس از سال 2035 خواهند توانست با سوخت‌هایی که آلایندگی کربنی ندارند، کار کنند. هرچند اشاره‌ای نشده است، اما به‌احتمال‌قوی در این خودروها از سوخت‌ سنتتیک استفاده خواهد شد.

قانون جدید اتحادیه اروپا در ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال 2035، ماه گذشته میلادی تصویب شد. همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، به‌موجب این قانون، میزان دی‌اکسید‌کربن تولیدی خودروها از تاریخ مذکور باید صفر باشد.

این قانون خودروسازان را ملزم می‌کند میزان دی‌اکسیدکربن تولیدی خودروهای سواری جدید خود را تا پایان دهه کنونی 55 درصد کاهش دهند. این رقم برای ون‌ها 50 درصد است. طبق این قانون، مشوق‌های مربوط به خودروهایی که آلایندگی آن‌ها کم یا صفر است، تا سال 2030 حذف خواهد شد.

 


گفتنی است قانون جدید اتحادیه اروپا خودروسازانی را که تیراژ تولید سالانه آن‌ها کمتر از 1000 دستگاه است، شامل نمی‌شود. به‌ عبارت دیگر، برندهایی که سبد محصولات آن‌ها را خودروهای خاص و با تیراژ محدود تشکیل می‌دهند – مثل بوگاتی – از این قانون در امان هستند!

شاید بدانید که درحال‌حاضر برخی از شرکت‌های خودروسازی مشغول تحقیق و توسعه و تست سوخت‌های سنتتیک و پیشرانه‌های هیدروژنی هستند. پورشه و لامبورگینی دو مورد از این شرکت‌ها به‌ شمار می‌روند. تویوتا و ب‌ام‌و نیز مدت‌هاست که روی پیشرانه‌های هیدروژنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از بین این دو، شرکت تویوتا به‌دنبال نجات موتورهای درون‌سوز با سوخت هیدروژن است. این خودروساز بزرگ ژاپنی امیدوار است از سال 2025 پریوس هیدروژنی را وارد بازار کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط