شنبه 31 شهریور 1403 - 12:00

کد خبر 40877

دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 - 09:16:00


14 میلیون شغل در سراسر جهان در 5 سال آینده از بین خواهد رفت


آخرین خبر/ متن پیش رو در CNN منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.

براساس تحلیلی از سی ان ان، با ضعیف شدن اقتصاد و افزایش پذیرش فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی توسط شرکت‌ها، ریزش شدید در بازار کار جهانی در پنج سال آینده رخ خواهد داد.

به گزارش آخرین خبر به تحلیل خبرگزاری سی‌ان‌ان، این یافته از مجمع جهانی اقتصاد است که روز یکشنبه گزارشی را بر اساس نظرسنجی از بیش از 800 شرکت منتشر کرده بود.
WEF - که هر ساله میزبان گردهمایی رهبران جهانی در داووس سوئیس است - دریافت که کارفرمایان انتظار دارند تا سال 2027 69 میلیون شغل جدید ایجاد کنند و 83 میلیون موقعیت شغل را حذف کنند که منجر به از دست دادن خالص 14 میلیون شغل، معادل 2 درصد از اشتغال فعلی خواهد شد.
 عوامل زیادی باعث ریزش بازار کار در آن دوره خواهند شد. تغییر به سمت سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر موتور قدرتمندی برای ایجاد شغل خواهد بود، در حالی که رشد اقتصادی کندتر و تورم بالا باعث از دست رفتن تعداد زیادی شغل دیگر می شود.

بکارگیری هوش مصنوعی، در عین حال، هم به عنوان عاملی مثبت و هم به عنوان عاملی منفی عمل خواهد کرد
شرکت ها به کارگران جدیدی نیاز خواهند داشت تا به آنها در پیاده سازی و مدیریت ابزارهای هوش مصنوعی کمک کنند. بر اساس گزارش WEF، پیش‌بینی می‌شود که استخدام تحلیلگران داده، متخصصان کد نویسی هوش مصنوعی و کارشناسان امنیت سایبری تا سال 2027 به طور متوسط 30 درصد رشد کند.
در عین حال، افزایش بکارگیری هوش مصنوعی شغل های بسیاری را به خطر می اندازد، زیرا روبات ها در برخی مشاغل جایگزین انسان می شوند. WEF پیش بینی کرد که تا سال 2027، 26 میلیون شغل اداری و ثبتی کمتر وجود خواهند داشت. انتظار می رود کارمندان و دبیران اجرایی بیشترین ضرر را ببینند.
علیرغم احساس اخیر پیرامون ابزارهایی مانند ChatGPT، اتوماسیون در اوایل این دهه رشد کندی داشته است. سازمان های مورد نظر WEF تخمین زدند که در حال حاضر 34 درصد از تمام وظایف مرتبط با کسب و کار توسط ماشین ها انجام می شود.
در سال 2020، کارفرمایان فکر می کردند که 47 درصد از وظایف کارمندی تا سال 2025 به صورت خودکار انجام می شود. آنها اکنون انتظار دارند که این تعداد تا سال 2027 به 42 درصد برسد.
در این میان، شرکت‌ها در حال بررسی مهارت‌های مورد نیاز کارکنان خود هستند. به گفته WEF، شرکت‌ها اکنون به «توانایی استفاده مؤثر از ابزارهای هوش مصنوعی» بیشتر از برنامه‌نویسی رایانه‌ای اهمیت می‌دهند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط