جمعه 30 شهریور 1403 - 21:09

کد خبر 40893

دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 - 09:30:00


نویسنده مشهور آمریکایی هنوز در جنگل زندگی می‌کند!


خراسان/ به بهانه تأثیرگذاری «لوری هالس اندرسون» در ادبیات کودک و نوجوان به بررسی زندگی و برخی آثار او پرداخته‌ایم  
هرچند باورش کمی سخت است، اما این واقعیت دارد؛ یک نویسنده آمریکایی که تا امروز جوایز بین‌المللی بی‌شماری را برنده‌شده هنوز در جنگل زندگی می‌کند. البته زندگی کردن او در جنگل با آن چه از مردان و زنان جنگلی با ظاهری آشفته سراغ داریم، متفاوت است و او بیشتر برای فرار از دنیای مدرن و پرهیاهوی این روزهای آمریکا به جنگل پناه برده تا بتواند داستان‌های بهتری برای کودکان و نوجوانان بنویسد.اندرسون همواره زندگی پرفرازونشیبی داشته که برای آشنایی بیشتر با او متن برخی روزنامه‌ها و مجلات انگلیسی‌زبان را بررسی و گوشه‌هایی از آن را به فارسی برگردانده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

زندگی سخت در مزرعه خوک‌ها
لوری هالس اندرسون در 23 اکتبر 1961 در منطقه «پوتسدام» در نیویورک به دنیا آمد. در 16 سالگی از خانه والدینش نقل‌مکان کرد و به مدرسه‌ای رفت که کیلومترها دورتر از خانواده‌اش بود، اما به دلیل وضعیت نامناسب مالی مجبور شد 13 ماه در یک مزرعه پرورش خوک در دانمارک زندگی کند. اندرسون مدتی پس از این تجربه تلخ به خانه بازگشت و در یک فروشگاه لباس با حداقل دستمزد مشغول کار شد. زندگی در مزرعه خوک‌ها و کار در شرایط سخت در فروشگاه لباس، آن‌هم با حقوق اندک آن‌قدر به او فشار آورد که انگیزه‌اش را برای حضور در کالج، هرروز قوی‌تر کرد. او در سال 1981 مدرک کاردانی هنر خود را از کالج شهرستان «اونانداگا» و در ادامه مدرک لیسانس زبان‌شناسی را در سال 1984 از دانشگاه «جورج تاون» دریافت کرد. پس از به پایان رسیدن تحصیلاتش با گرگ اندرسون ازدواج کرد، اما بعد از چند سال از همسرش طلاق گرفت و با دخترانش به روستایی در ایالت نیویورک نقل‌مکان کرد. پس از مدتی با اسکات لارابی ازدواج کرد و دو دختر دیگر به نام‌های جسیکا و کریستین به جمع خانواده آن‌ها اضافه شدند. لوری و اسکات اکنون در جنگل زندگی می‌کنند، می‌نویسند، پیاده‌روی می‌کنند و از زندگی جذاب خود لذت می‌برند.

آثار و افتخارات
اندرسون بیشتر به خاطر انتشار رمانی بانام «حرف بزن» (Speak) معروف است، این رمان به‌اندازه‌ای موفق بود که در سال 2004 از آن برای فیلمی با بازی کریستن استوارت اقتباس شد. «تب 1793» از دیگر آثار معروف این نویسنده است.

اندرسون تا امروز جوایز فراوانی را برای نوشتن کتاب‌هایش دریافت کرده و کتاب‌های مصور او در فهرست کتاب‌های خواندنی جهان قرارگرفته است. نام او برای کتاب حرف بزن در میان فینالیست‌های جایزه ملی کتاب خوش درخشید و همچنین این کتاب برنده جایزه‌هایی از قبیل ادگار آلن‌پو، جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز و جایزه کتاب مدال افتخاری پرینتز شد. کتاب تب 1793 نیز عنوان بهترین کتاب انجمن کتابخانه‌های آمریکا را از آن خود کرد.
موفقیت این نویسنده سرشناس آمریکایی به همین جا ختم نشد و  او  رمان محبوب «زنجیرها» را نیز در سال 2008 منتشر کرد. زنجیرها داستان یک برده جوان به نام ایزابل را روایت می‌کند که به خانواده‌ای در نیویورک فروخته می‌شود و در طول جنگ انقلاب آمریکا برای شورشیان جاسوسی می‌کند. این رمان به‌عنوان فینالیست جایزه ملی کتاب در سال 2008 انتخاب شد و در سال 2009 جایزه «اسکات اودل» را برای داستان‌های تاریخی دریافت کرد. دو کتاب دیگر او، «چاقوی غیرممکن حافظه» و «خاطره و فریاد» نیز در فهرست جوایز کتاب ملی قرار گرفتند. لوری، تاکنون هفت بار نامزد جایزه یادبود آسترید لیندگرن سوئد شده است و این بزرگ‌ترین افتخار اوست. همچنین انجمن کتابخانه‌های آمریکا جایزه «مارگارت الکساندر ادواردز» را به خاطر سهم قابل‌توجه لوری در ادبیات جوانان به او اهدا کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط