شنبه 31 شهریور 1403 - 08:13

کد خبر 42166

سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 09:22:00


بزرگترین بانکدار هند: ارز دیگری باید جایگزین دلار آمریکا شود


آخرین خبر/ به گزارش آخرین خبر و به تحلیل خبرگزاری bitcoin.com اودی کوتاک، مدیر عامل بانک کوتاک ماهیندرا، یک موسسه مالی مستقر در هند، اخیرا دیدگاه خود را در مورد دلار آمریکا در بازارهای مالی جهانی بیان کرده است. کوتاک اظهار داشت که دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره " نامتناسب" است. وی اظهارات قبلی خود را که در آن از این ارز به عنوان "بزرگترین ابزار تروریست مالی در جهان" یاد کرده بود، پس گرفت.

به تحلیل سایت سوئدی، کوتاک توضیح داد که چندین کشور در حال بررسی ارزهای ذخیره جایگزین برای کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا هستند. بانکدار برتر هندی از دلار به عنوان "بزرگترین تروریست مالی" در جهان یاد می کرد.
عدی کوتاک، مدیرعامل بانک ماهیندرا، موسسه‌ای که بیش از 8.5 میلیارد دلار درآمد در سال 2023 به ثبت رساند، به تبعیت بازارهای جهانی از هژمونی دلار آمریکا اشاره کرد. کوتاک در پانلی در مراسم جوایز شرکت ET، رویدادی که از شبکه خبری هندی تایمز پخش می شد، اظهار داشت که ارز آمریکایی "بزرگترین ابزار تروریست مالی در جهان" است و از قدرتی که به عنوان ارز ذخیره دارد انتقاد کرد.
کوتاک در توضیح موضع خود اعلام کرد: تمام پول ما در حساب های غربی است و یکی در ایالات متحده می تواند بگوید - از فردا صبح نمی توانید پول خود را برداشت کنید - و این قدرت ارز ذخیره است.
کوتاک خاطرنشان کرد که این وابستگی همان چیزی است که چندین کشور جهان را به جستجوی یک ارز ذخیره جایگزین می کشاند و بیان کرد که این "زمانی حیاتی در تاریخ جهان" است.
با این حال، کوتاک بعداً این اظهارات را در رسانه های اجتماعی تصحیح کرد و توضیح داد که می خواهد به «قدرت نامتناسب» ارز در بازارهای جهانی اشاره کند. وی گفت: در بحث اخیر در مورد دلار آمریکا، ناخواسته از کلمات "تروریست مالی" استفاده کردم که مایلم آن را اصلاح کنم. منظور من این بود که یک ارز ذخیره دارای قدرت نامتناسبی است.

تلاش برای جایگزینی دلار
ژئوپلیتیک جهانی و افزایش تحریم ها علیه روسیه چشم انداز نحوه پرداخت ها و ارزهای مورد استفاده را تغییر داده است. چین اخیراً پیشرفت هایی در معرفی یوان چین به عنوان نشانه ای برای بازارهای بین المللی داشته است و روسیه نیز آن را تبلیغ می کند.
کوتاک در مورد کشورهای مختلفی که ممکن است دارنده ارز ذخیره بعدی شوند، اظهار داشت:
«فکر نمی‌کنم اروپا بتواند ارز خود را جایگزین دلار کند. فکر نمی‌کنم بریتانیا یا ژاپن هم بتوانند این کار را بکنند و این موقعیت را اتخاذ کنند، اگرچه پوند و ین هر دو ارزهای آزاد هستند. فکر می‌کنم چین با بسیاری از کشورهای جهان مشکل اعتماد دارد.
با این حال، کوتال معتقد است که هند می تواند فرصتی برای تبدیل روپیه هند به ارز بعدی ایالات متحده داشته باشد، اما ده سال طول می کشد و طی آن کشور باید نهادهای قوی و چارچوبی در پشت آن ایجاد کند.
هند قبلاً درهای خود را به روی سایر کشورها برای تسویه پرداخت های فرامرزی با روپیه هند، به عنوان بخشی از جدیدترین دستورالعمل سیاست تجارت خارجی خود، با هدف اجازه دادن به کشورهایی که با بحران دلار مواجه هستند، باز کرده است تا به تجارت کالاها ادامه دهند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط