شنبه 31 شهریور 1403 - 06:36

کد خبر 42303

سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 10:40:00


بحران ورشکستگی بانک‌ها در آمریکا؛ آینده بخش بانکی آمریکا چیست؟


آخرین خبر/ بیزینس اینسایدر در تحلیلی به ورشکستی بانک فرست ریپابلیک آمریکا پرداخت و نوشت این موضوع یادآور این است که بحران بانک های ایالات متحده تقریباً دو ماه پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی همچنان ادامه دارد.

چه اتفاقی برای بانک فرست ریپابلیک آمریکا افتاد؟
First Republic توسط شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) با هزینه حدود 13 میلیارد دلار تصاحب شد. این بانک در سه ماهه اول سال 2023 با هجوم برداشت سپرده‌ها مواجه شد که باعث شد در تلاش برای رفع بحران نقدینگی باشد. شرکت جی پی مورگان پس از کنترل این بانک وارد عمل شد و در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که 92 میلیارد دلار از سپرده های First Republic را به دست خواهد آورد.

چرا بانک فرست ریپابلیک آمریکا ورشکست شد؟
 مشتریان اصلی این بانک بسیار ثروتمند بودند، به این بدان معنا که بسیاری از آنها بسیار بیشتر از سقف سپرده 250 هزار دلاری داشتند. در پایان سال 2022، دو سوم سپرده های First Republic فاقد بیمه بودند. هنگامی که بانک های SVB و Signature Bank ورشکست شدند، این مشتریان ثروتمند از ترس از دست دادن پول خود اقدام به خروج سرمایه از بانک First Republic کردند.
سپرده ها در سه ماهه اول امسال با 41 درصد کاهش به 104.5 میلیارد دلار رسید. بر اساس رقم سپرده 92 میلیارد دلاری که جی پی مورگان به آن اشاره کرد، به نظر می رسید تا زمان خرید این بانک 12 میلیارد دلار دیگر نیز کاهش یافته باشد.

علاوه بر این، First Republic به دنبال جذب مشتریان ثروتمند خود با وام‌های مسکن بسیار ارزان بود، آن هم زمانی که نرخ‌های بهره در پایین‌ترین حد بود، و در سال‌های 2020 و 2021 وام‌های مسکن را با بهره کم ارائه کرد. طبق گزارش بلومبرگ، این مبالغ شامل 11.2 میلیون دلار وام مسکن به یکی از مدیران ارشد گلدمن ساکس بود.
اما از آنجایی که نرخ وام مسکن ثابت 30 ساله در مدت یک سال بیش از دو برابر شد، ارزش این وام‌های مسکن برای First Republic نسبت به زمانی که در ابتدا ارائه شد بسیار کمتر شد. ترکیبی از کاهش سپرده ها و افزایش زیان در وام مسکن آن، همراه با ورشکستگی SVB، که در آن بخش بزرگی از سپرده‌ها بیمه نشده بودند و زیان‌های مرتبط با افزایش نرخ‌های بهره باعث ورشکستگی بانک فرست ریپابلیک آمریکا بود.

شکست First Republic برای سایر بانک های آمریکا چه معنایی دارد؟
شکست همزمان بانک های SVB، Signature و First Republic یادآور مشکلاتی است که در سیستم بانکی آمریکا وجود دارد. شاخص بانک داوجونز ایالات متحده از زمان سقوط SVB به دلیل این عدم اطمینان حدود 16 درصد کاهش یافته است. در حالی که به نظر می رسد شرایط بازار خطر را از بین برده باشد، سایر بانک ها همچنان آسیب پذیر هستند.
بر اساس داده های منتشر شده توسط بانک مرکزی، وام های اضطراری وام دهندگان از فدرال رزرو برای دومین هفته متوالی تا 27 آوریل افزایش یافت و هنوز حدود 1 تریلیون دلار سپرده های بیمه نشده توسط بانک های ایالات متحده وجود دارد. در همین حال، نرخ‌های بهره بالاتر احتمالاً بانک‌هایی را که در معرض اوراق قرضه و وام مسکن قرار دارند تحت فشار قرار خواهد داد.

آینده بخش بانکی آمریکا چیست؟
نجات بانک فرست ریپابلیک آمریکا باید آرامش را به بازارها بازگرداند. در واقع، پس از اعلام این خبر، سهام جی‌پی مورگان در معاملات بازار تا 4.2 درصد افزایش یافت. اما راه پیش رو را بسیار دلهره آورتر از قبل از شروع ورشکستگی بانک ها کرد. فدرال رزرو نیویورک اعلام کرد که شرایط مالی کنونی از شرایط اقتصادی در آوریل "به شدت بدتر شده است".
بر اساس یادداشت بلک راک که توسط بلومبرگ گزارش شده نوشته شده است که احتمالاً احتیاط بیشتری در بانک آمریکا رخ می دهد به این معنی که احتمالاً همزمان با کاهش عرضه پول و احتمال رکود، گرفتن وام دشوارتر خواهد بود.
اینکه آیا این موضوع باعث شود بانک‌های بیشتری در آمریکا دچار مشکل شوند یا خیر، زمان مشخص خواهد کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط