شنبه 31 شهریور 1403 - 06:20

کد خبر 42357

سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 11:30:00


هشدار به نوجوانان درباره قاتل خوشبو!


خراسان/ سیگارهای طعم‌دار بر خلاف تصور نوجوانان و جوانان هم مضرتر و اعتیادآورتر است و هم وابستگی روانی بیشتری دارد
اعتیاد به نیکوتین شایع‌ترین نوع اعتیاد به موادمخدر است. همچنین مصرف سیگار یکی از عمده‌ترین تهدیدها برای سلامت و بهداشت‌عمومی در جهان به‌حساب می‌آید. مصرف تنباکو به صورت سیگار بیشتر از اشکال دیگر آن رواج دارد. اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و افزایش آگاهی‌های مردم درباره ضررهای سیگار باعث شده تولیدکنندگان آن به دنبال ترفندهای جدید و ناشناخته برای جذب نوجوانان و جوانان باشند. یکی از این ترفندها، تبلیغ سیگارهای طعم‌دار با ادعای کم‌ضررتر بودن آن‌هاست. به‌تازگی یک کاربر شبکه‌های‌اجتماعی با انتشار عکسی از یک جعبه سیگار طعم‌دار نوشت: «رفتم واسه بابام  از اینا گرفتم که توی خونه سیگار می‌کشه اذیت نشیم.» و کاربری در واکنش به آن نوشت: «وقتی از دوستی خاله خرسه حرف می‌زنیم، منظورمون اینا هستن! یه نکته فنی هم بدونید. عموما سیگارهای خوشبو با اسانس‌های مختلف ضرر بیشتری دارند.» آیا واقعا سیگارهای خوشبو و طعم‌دار بیشتر ضرر دارند؟


نوجوانان و جوانان بیشتر مراقب باشند
70 تا 80 درصد سیگاری‌ها به عنوان افراد وابسته به سیگار طبقه‌بندی می‌شوند. می‌توان گفت که مصرف سیگار یکی از تهدیدکننده‌های اصلی سلامت‌بشر است که هر سال میلیون‌ها نفر را در گستره گیتی به کام مرگ می‌کشاند. سازمان جهانی بهداشت تعداد کسانی را که تا سال 2030 به علت مبتلا شدن به بیماری‌های ناشی از سیگار تلف می‌شوند،هر سال 10 میلیون نفر برآورد کرده است. یکی از اولویت‌های بهداشت‌عمومی برای کاهش شیوع مصرف سیگار، پیشگیری از سیگاری شدن نوجوانان است زیرا اگر مصرف سیگار در دوران نوجوانی شروع نشود، احتمال کمتری دارد که فرد سیگاری شود و از طرف دیگر احتمال ترک در بزرگ‌سالان به‌طور معکوس با سن شروع به مصرف ارتباط دارد. حتی تجربه نامنظم مصرف سیگار در نوجوانی خطر مصرف سیگار در بزرگ سالی را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد بنابراین والدین دارای فرزند در سن کودکی یا نوجوانی بسیار بیشتر از فرزندان جوان، مراقب باشند.
    حذف پرآسیب‌تر بوی نامطبوع سیگار

آسیب‌های جسمانی و روانی ناشی از استعمال سیگار بر هیچ فردی پوشیده نیست به‌طوری که حتی روی بسته‌های سیگار عبارت های   هشدارآمیز در باره عوارض مصرف دیده می‌شود که همه این موارد حاکی از ضرر و زیان ناشی از استعمال دخانیات است. از آن جایی که یکی از عوارض نامطلوب استعمال سیگار بوی نامطبوع سیگار و دهان است، سوداگران اعتیاد با هدف جلب افراد و کسب سود بیشتر، تولید سیگار با طعم‌ها و اسانس‌های مختلف را افزایش داده‌اند.
    این بوی خوش صرفا جنبه روانی دارد
برخی از افراد بنا به دلایلی در برابر بوی سیگار دافعه دارند و درصدد هستند هر طور که شده از شر بوی نامطبوع سیگار خلاص شوند و به همین دلیل به دنبال استعمال سیگار با طعم‌ها و بوهای خوشایند هستند. اغلب افرادی که مایل به افشای اعتیاد خود به سیگار نیستند، جذب این نوع سیگارها می‌شوند و متاسفانه اکنون به ویژه در بین نوجوانان و جوانان در حال باب‌شدن است. ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که استعمال این نوع سیگارها به سبب داشتن مواد شیمیایی و اسانس‌های مختلف نه تنها از عوارض و پیامدهای خطرناک دخانیات نمی‌کاهد بلکه با اثرگذاری منفی روی دستگاه ایمنی بدن، بر شدت پیامدهای نامطلوب دخانیات می‌افزاید. حتی بسیاری از خانم‌ها به دنبال خرید این سیگارها می‌روند، چرا که طعم نسبتا مطبوعی دارند ولی در واقع اعتیادآورتر هستند و بوی خوش‌شان فقط جنبه روانی دارد.
    باورهای غلط درباره سیگارهای طعم‌دار
رواج برخی باورهای غلط در باره این نوع سیگارها مانند ضدنفخ، درمان سرما‌خوردگی، تمدد اعصاب و ... که شاید زمینه‌ساز مصرف بیشتر این نوع سیگارها باشد، همگی حساب‌شده و هدف‌دار هستند؛ به طوری که ظاهر فانتزی و سفید رنگ سیگار، در جعبه‌ای با رنگ سبز و قهوه‌ای و زرد به همراه طعمی ‌از نعناع و خنکی، سیب، شکلات، قهوه و ... از این قاتلان کوچک، نمایی ساخته است که افراد ابتدا به صورت یک تفنن(و نه مصرف سیگار) آن را شروع و به تدریج به آن عادت می‌کنند.
    نکته پایانی
پرواضح است که همه سیگارها زمینه ساز بروز آسیب‌های مختلف جسمانی و روانی است، حال چه خوشبو باشد چه بدبو، چه سبک باشد چه سنگین، فلان مارک باشد یا نباشد. اما به یاد داشته باشیم که سیگارهای خوشبو به دلیل استفاده از افزودنی‌ها و مواد شیمیایی عوارض به مراتب بیشتری از دیگر سیگارها دارند و همچنان توصیه می‌شود جوانان و خانواده‌ها فریب سودجویانی را نخورند که سیگار را در لباسی خوشبو و زیبا عرضه می‌کنند.
نویسنده : مصطفی نجمی| ‌ پژوهشگر اعتیاد


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط