شنبه 31 شهریور 1403 - 06:23

کد خبر 42453

سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 12:01:00


شهادت زندانی بلندپایه فلسطینی در زندان اسرائیل؛ احتمال افزایش تنش ها


آخرین خبر/ یک زندانی فلسطینی پس از مدت ها اعتصاب غذا در اسرائیل جان باخت
به گزارش خبرگزاری NPR آمریکا، زندانی بلندپایه فلسطینی روز سه‌شنبه پس از اعتصاب غذای سه ماهه در زندان رژیم صهیونیستی جان باخت. خادر عدنان، یکی از رهبران گروه شبه نظامی جهاد اسلامی، اولین زندانی فلسطینی است که از زمان آغاز اعتصاب غذای طولانی مدت زندانیان فلسطینی از حدود یک دهه پیش، جان خود را از دست داده است. مرگ او با افزایش خشونت ها در کرانه باختری، احتمال بروز خشونت های مجدد بین اسرائیل و گروه های شبه نظامی فلسطینی را افزایش می دهد.
اندکی پس از اعلام خبر مرگ وی، شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه راکت‌های زیادی را به سمت جنوب سرزمین های اشغالی شلیک کردند. فلسطینیان خواستار اعتصاب عمومی در کرانه باختری و نوار غزه شدند و انتظار می‌رود که اعتراضات در اواخر روز برگزار شود.
زندانیان فلسطینی سال هاست که در اعتراض به بازداشت خود و گرفتن امتیاز از اسرائیل دست به اعتصاب غذای طولانی زده اند. این تاکتیک تبدیل به آخرین چاره برای مقاومت در برابر آنچه فلسطینیان به عنوان حبس های ناعادلانه می دانند، شده است. زندانیان اغلب با امتناع از غذا به طور خطرناکی بیمار می شوند، اما مرگ و میر نادر است. اسرای فلسطینی به عنوان قهرمانان ملی در نظر گرفته می شوند و هر گونه تهدید جانی که برای آنها در زمان بازداشت اسرائیل در نظر گرفته شود می تواند تنش ها یا خشونت ها را کاهش دهد.

عدنان 45 ساله اندکی پس از دستگیری در 5 فوریه اعتصاب خود را آغاز کرد.

او پس از بازداشت های قبلی چندین بار دست به اعتصاب غذا زده بود. این اعتصاب ها شامل اعتصاب 55 روزه در سال 2015 در اعتراض به دستگیری وی بود، که در آن مظنونان به طور نامحدود بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت هستند. چندین فلسطینی در سال های اخیر در اعتراض به بازداشت دست به اعتصاب غذای طولانی زده اند. در بیشتر موارد، اسرائیل در نهایت آنها را پس از وخامت قابل توجه سلامتی آزاد کرده است. هیچ یک در بازداشت شدگان فوت نکرده اند، اما بسیاری از آنها آسیب های عصبی جبران ناپذیری را متحمل شده اند.

سرویس زندان اسرائیل گفت که عدنان این بار به "مشارکت در فعالیت های تروریستی" متهم شده بود، اما در حالی که مراحل قانونی ادامه داشت، از درمان خودداری کرد. گفته می شود که او بامداد روز سه شنبه در سلولش بیهوش پیدا شد و به بیمارستان منتقل شد و در آنجا مرگش اعلام شد.
گروه‌های فلسطینی خواستار اعتصاب عمومی در نوار غزه، بیت‌المقدس و شهرهای سراسر کرانه باختری در روز سه‌شنبه شدند و مدارس و کسب‌وکارها به دلیل آنچه برگزارکنندگان آن روز «عزای عمومی» نامیدند، تعطیل شدند.
ارتش اسرائیل اعلام کرد موشک های شلیک شده از نوار غزه تحت کنترل حماس در مناطق مسکونی سقوط نکرد و خسارتی در پی نداشته است. گروه شبه نظامی جهاد اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد که «نبرد ما ادامه دارد و متوقف نخواهد شد».
اسرائیل در ماه می 2021 با مبارزان فلسطینی از جمله جهاد اسلامی در غزه جنگی 11 روزه داشت.
در همین حال در کرانه باختری، جایی که خشونت اسرائیل و فلسطین در یک سال گذشته افزایش یافته است، مقامات اسرائیلی گفتند که حمله تیراندازی مظنون به فلسطینی باعث زخمی شدن یک مرد اسرائیلی شد.
بر اساس گزارش گروه حقوق بشر، رژیم صهیونستی در حال حاضر بیش از 1000 زندانی فلسطینی را بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت دارد که بالاترین تعداد از سال 2003 است.
این رقم در سال گذشته افزایش یافته است زیرا اسرائیل تقریباً هر شب حملات و دستگیری های گسترده در کرانه باختری اشغالی در پی حملات مرگبار فلسطینی ها در اسرائیل در اوایل سال 2022 انجام داده است.
اسرائیل می‌گوید این تاکتیک بحث‌برانگیز به مقامات کمک می‌کند تا حملات را خنثی کنند و شبه‌نظامیان خطرناک را به دلایل امنیتی، نگه دارند. فلسطینی‌ها و گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که این سیستم به طور گسترده مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و روند قانونی را رد می‌کنند، به‌علاوه ماهیت محرمانه این شواهد، امکان دفاع از سوی بازداشت‌شدگان اداری یا وکلای آنها را غیرممکن می‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط