شنبه 31 شهریور 1403 - 06:07

کد خبر 42685

سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 14:29:31


چین به همراه ایران و هند زمین بازی جدیدی خلق می کند؟


آخرین خبر/ خبرگزاری the quint تحلیل کرد که روابط کشورهای آسیایی مخصوصا چین و هند با ایران در جهت مثبت و برای بازیابی روابط دیپلماتیک است. ایران قرار است در اجلاس آتی سازمان همکاری شانگهایی در دهلی در جولای سال جاری رسماً به عضویت شورای همکاری شانگهای (SCO) درآید. می توان انتظار داشت که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور این کشور نیز در این اجلاس شرکت کند. در همین حال، نشست‌های وزیران قبل از اجلاس سران در هند برگزار می‌شود که در برخی موارد، نمایندگان ایران به عنوان رئیس فعلی سازمان همکاری شانگهای از سوی هند دعوت می‌شوند.

به عنوان بخشی از این روند، اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 27 تا 28 فروردین ماه در هند برگزار شد و سردار سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع ایران نیز به عنوان ناظر در این نشست حضور داشت. آشتیانی با راجنات سینگ وزیر دفاع هند تماس گرفت. در بیانیه رسانه رسمی هند در این نشست بر «پیوندهای دیرینه فرهنگی، زبانی و تمدنی» هند و ایران که شامل تماس «مردم دو ملت باهم» بود، تاکید شد.

این مشاهدات تقریباً فرمولی که بیان می کند که رهبران دو کشور در پی گسترش روابط همه جانبه هستند را تایید قرار می دهد.  بین هند و ایران بین قرن سیزدهم و اوایل قرن نوزدهم تماس زیادی وجود داشت که منجر به توسعه فرهنگ هند و ایرانی شد که بخش‌های وسیعی از هند را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار داد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط