دوشنبه 02 مهر 1403 - 02:58

کد خبر 42692

سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 14:32:51


هشدار صنعا به اروپایی‌ها: راه خود را از آمریکا و انگلیس جدا کنید


ایرنا/ صنعا نیت خود را برای حمایت از تلاش‌های آتش‌بس تا جایی که مردم یمن اجازه می دهند، پنهان نمی‌کند و در عمل به آن ممارست می‌کند و به کشورهای متجاوز فرصت می‌دهد تا وضعیت خود را سامان و با تجدید نظر در محاسبات، خود را از فشار بی‌وقفه آمریکا رها کنند.

پایگاه خبری العهد با اشاره به اظهارات روز گذشته رئیس شورای عالی سیاسی یمن در جریان دیدار با «هانس گراندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور نوشت: تاکید صنعا به نقش آمریکا و انگلیس در فلج کردن مذاکرات یمن و عربستان تازگی ندارد.

به نوشته العهد، ۱۱ روز قبل نیز «مهدی المشاط» بدون اینکه ریاض را مسئول تجاوز و محاصره مستقیم یمن بداند، نسبت به نقش مخرب آمریکا و انگلیس هشدار داد و تاکید کرد که ممکن است [ این کشورها مذاکرات را ] به سمت افزایش تنش سوق دهند که در درجه اول کشورهای متجاوز، هزینه آن را خواهند داد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز گذشته در دیدار با «هانس گراندبرگ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن که در صنعا برگزار شد، بار دیگر درباره اختلال و مانع تراشی آمریکا و انگلیس در مذاکرات بین صنعا و ریاض هشدار داد.

با این حال، آنچه مهم است ارسال پیام به اروپایی ها توسط المشاط از طریق نماینده سازمان ملل در امور یمن است، با این مضمون که آن‌ها و جهان بهایی را خواهند پرداخت که آمریکا و انگلیس بر آن اصرار دارند.

به نوشته العهد، پیام المشاط به اروپایی‌ها دارای موارد مهم و قابل توجه ذیل است:

- صنعا در صورت افزایش تنش، به سوی زدن ضربات دردناکی خواهد رفت که بر منابع نفتی و مسیرهای صادراتی تاثیر خواهد گذاشت.

- مسئولیت این درگیری در صورت وقوع، آمریکایی ها، اروپایی‌ها و کشورهایی هستند که تسلیم فشارهای آن‌ها شده اند.

- صنعا به دنبال افزایش تنش نیست، بلکه به دنبال صلح شرافتمندانه‌ای است که حاکمیت ملی و حقوق مردمش را حفظ کند.

- صنعا از اروپایی‌ها خواست که نقشی برخلاف رویکردهای آمریکا و انگلیس ایفا کنند.

- اگر دشمنی‌ها و تجاوزات ادامه یابد و مردم یمن در محاصره باقی بمانند، صنعا چیزی برای از دست دادن ندارد.

- صنعا درهای مذاکره را برای همیشه باز نخواهد گذاشت و مهم نیست که نزدیکی بین کشورهای منطقه تا چه اندازه باشد.

العهد اضافه کرد: بر این اساس، هشدار یمنی‌ها را می‌توان در چارچوب واقعیت و رکود مذاکرات پس از آشکار شدن دخالت آمریکا برای خراب کردن تفاهماتی دانست که قابل پیش بینی بود.

به نوشته این منبع ،احتمال دارد این هشدار، عربستان را بر اولویت منافع خود بر منافع آمریکا ترغیب کند و انگیزه‌ای برای اروپایی‌ها به وجود آورد تا نقش خود را در انصراف واشنگتن از فشار با هدف افزایش تنش ایفا کنند که ممکن است به کل جهان آسیب برساند،همانطور که المشاط بر آن تاکید کرده است.

شبکه المسیره یمن دیروز (دوشنبه) از دیدار رئیس شورای عالی سیاسی یمن و نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور خبر داد و افزود: مهدی المشاط و گراندبرگ در این دیدار آخرین تحولات مربوط به پرونده برقراری صلح، توقف تجاوزات و رفع محاصره ناعادلانه یمن را مورد بررسی قرار دادند.

المشاط در این دیدار تاکید کرد: حقایق ثابت کرده که آمریکا و انگلیس بر اساس دیدگاه خود مبنی بر اینکه ادامه تجاوز و محاصره به نفع منافع اقتصادی و سیاسی آن‌هاست، مانع همه تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن می‌شوند.

پیشتر نیز «محمد الفرح» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن از مقامات سعودی خواست تا در مذاکرات درباره حل و فصل اوضاع یمن به منظور رسیدن به صلح پایدار، منافع خود را مقدم بر منافع آمریکایی‌ها در نظر بگیرند.

یک هیات سعودی به ریاست «محمد الجابر» سفیر این کشور در یمن در چارچوب سفری ۶ روزه در هشتم ماه جاری میلادی (آوریل) وارد صنعا شد و با حضور هیات عمانی، پرونده بشردوستانه، آتش بس در یمن و آغاز روند جامع سیاسی یمن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزارت خارجه عربستان در اواسط آوریل اعلام کرد که تیم این وزارتخانه در فضایی خوب و کاربردی مجموعه‌ای از جلسات پیرامون بحث‌های عمیق در مورد وضعیت انسانی، آزادی همه اسیران، آتش‌بس و راه حل سیاسی جامع در یمن را در صنعا برگزار کرد.

این وزارتخانه افزود: با توجه به نیاز به بحث بیشتر، این دیدارها در اسرع وقت تکمیل و به یک راه حل سیاسی جامع، پایدار و قابل قبول برای همه طرف‌های یمنی منجر خواهد شد.

جنبش انصارالله یمن ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) با جدی و مثبت توصیف کردن این گفت وگوها، پایان کار مذاکره با هیات سعودی در صنعا را اعلام و بر پیشرفت در برخی موضوعات به امید تکمیل گفت وگوها در مورد موضوعات باقی مانده در زمان بعدی تاکید کرد.

پیشتر یک منبع دیپلماتیک یمنی به اسپوتنیک گفته بود که نکات بحث برانگیز که هنوز حل نشده است، وجود دارد و دو طرف تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات را پس از عید فطر تعیین کردند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط