پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 20:53

کد خبر 428334

شنبه 11 فروردین 1403 - 19:00:00


پاتوق دلنشین خانوادگی در نمایشگاه قرآن


فارس/ در این شب‌های نوروزی متقارن با ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن یکی از بهترین گزینه‌ها برای خلق یک شب دلنشین در کنار خانواده است. شک نکنید؛ حال و هوای این نمایشگاه برای تک تک اعضای خانواده جذاب خواهد بود. 
بگذارید از همین اول بگوییم که اگر می‌خواهید یک بازدید جانانه از نمایشگاه قرآن داشته باشید و سری به تمام بخش‌های این نمایشگاه بزنید، کارتان با یکی دو ساعت راه نمی‌افتد و باید زمان بیشتری برای این کار بگذارید؛ شاید از همان ساعت ۱۷ تا ۱۲:۳۰ که درب‌های نمایشگاه به رویتان باز است و می‌توانید ضمن بازدید از سالن‌ها و غرفه‌های مختلف، از برنامه‌های متنوع و جذاب این محفل قرآنی فیض ببرید. فقط یادتان باشد که این نمایشگاه تا پایان رمضان برپا نیست و نیمه فروردین ماه به کار خود پایان می‌دهد.
نمایشگاهی معنوی اما جذاب برای تمام رده‌های سنی
وقتی حرف از یک نمایشگاه مذهبی و قرآنی به میان می‌آید، آن‌هایی که آشنایی چندانی با این دست از نمایشگاه‌ها ندارند، ممکن است فکر کنند با فضایی خشک و بی‌روح مواجه خواهند شد، در حالی که این ویژگی‌ها هیچ سنخیتی با نمایشگاه قرآن ندارد و متولیان برگزاری نمایشگاه طی سال‌های اخیر در کنار برنامه‌های رسمی و بین المللی، با تدارک طرح‌های متنوع و مفرح ثابت کرده‌اند که حتی در یک فضای معنوی و قرآنی می‌توان شادی را به جامعه و اعضای یک خانواده در تمام رده‌های سنی هدیه کرد. با این حساب اگر قصد بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قرآن را دارید، خانوادگی راهی مصلی شوید و خودتان را برای یک شب دلنشین و فضایی شاد و پویا آماده کنید که احتمالا می‌تواند نظر تک تک اعضای خانواده از کودکان و نوجوانان گرفته تا بزرگترها را جلب کند. حتی یک قرار فامیلی در نمایشگاه به خصوص اگر برای افطاری هم برنامه ریزی کرده باشید که دیگر نور علی نور است و شب دلنشین‌تری خواهید داشت.
یک تصویر کلی از آنچه در نمایشگاه خواهید دید
اگر بخواهیم یک تصویر کلی از سی و یکمین دوره نمایشگاه قرآن ارائه دهیم، باید بگوییم که در این نمایشگاه به همان اندازه شاهد انرژی و پویایی خواهید بود که در دیگر نمایشگاه‌ها شاهد آن هستید. البته بیشتر تمرکز ما روی بخش‌هایی از نمایشگاه است که حال و هوایی خانوادگی دارد و به فضای خانواده مرتبط است. شاید برخی‌ها فکر کنند، نمایشگاه قرآن صرفا محدود به فروش قرآن و کتب مذهبی می‌شود اما برخلاف این تصور، در این فضا، بخش‌های مختلفی همچون کودک و نوجوان، مشاوره، هنرهای دینی، محافل خانوادگی، مسابقاتی با جوایز ارزنده‌ای چون سفرهای زیارتی، نشست‌های مختلف، طرح‌ها و پویش‌های جذاب همچون همسریابی و فرزندآوری، غرفه‌های فروش صنایع دستی و قرآنی نفیس، سالن قرآن و کتب مذهبی، بخش فروش پوشاک اسلامی، موکب‌های صلواتی و البته فضای گسترده نمازخانه و استراحتگاه را خواهید دید که فقط بخشی از آن چیزی است که در نمایشگاه قرآن با آن مواجه خواهید شد، پس بهتر است با برنامه ریزی پیش بروید تا قبل از اتمام تایم نمایشگاه، فرصت بازدید و بهره مندی از بخش‌های بیشتری را داشته باشید. حتی مثل خیلی از خانواده‌ها می‌توانید با یک گشت کلی و استعلام از اطرافیان، بخش‌های موردعلاقه خود را نشان کنید تا بیشتر وقتتان را برای آنجا بگذارید.
 انس با قرآن در فضایی مفرح برای کودکان
باتوجه به حضور اقشار مختلف در این نمایشگاه، تقریبا تمام بخش‌ها با استقبال گسترده‌ای مواجه است اما با این حال برخی فضاها ازدحام بیشتری دارد. مثلا بخش‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان. اگر از ضلع جنوبی نمایشگاه مراجعه کنید که مستقیما سر از غرفه‌های داخل حیاط شامل برنامه‌های مفرح قرآنی و البته غرفه‌های خوراکی‌ها درمی آورید که می‌تواند شروع خوبی برای خانواده‌های بچه دار باشد. البته در بخش‌های مختلف این نمایشگاه آنقدر برنامه‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده که حسابی سرگرمشان کند، خصوصا اگر به سمت درب ۸۵ غربی یعنی محدوده‌ای بروید که بخش‌های متعددی برای بازی و سرگرمی کودکان تدارک دیده شده، از بازی‌های فکری و مجازی و آسمان نمای رایگان گرفته تا اجرای نمایش و برنامه با حضور شخصیت‌های تلویزیونی و…؛ ضمنا در این بین غرفه‌های فروش کتاب و اسباب بازی هم جای خود را دارند و عملا همگی تدارک دیده شده‌اند تا کودکانمان در فضایی خاطره‌انگیز با قرآن و معنویات انس بگیرند. 
شما هم دعوتید به جلسه خانگی ستاره‌های زمین
این بخش با فضای معنوی و بصری ایرانی- اسلامی از دیگر بخش‌های پرمخاطب است که ۳ سالی است پیرو تاکید رهبر انقلاب و با هدف احیا و توسعه سنت روضه‌های خانگی میان خانواده‌های ایرانی در نمایشگاه قرآن راه اندازی شده که هرشب برنامه‌هایی متنوعی دارد. جلسه های قرآنی کودکانه با محوریت کار عروسکی، جلسه قرآنی ویژه خانواده‌ها، چندین نوع مسابقه با جوایز سفر زیارتی مشهدمقدس، نمونه‌هایی از برنامه‌های این بخش است. مجتبی شغلی مدیر بخش ستاره‌های زمین می‌گوید: «این نام برگرفته از روایت زیبایی است که می‌گوید جاهایی که در آن قرآن خوانده می‌شود، مانند یک ستاره نورانی برای ملائکه در آسمان می‌درخشد. به واقع روضه‌های خانگی برکاتی چون صله رحم، حل اختلافات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و… را به همراه دارد و ما نیز در این بخش، انواع جلسه خانگی را به نمایش می‌گذاریم تا آسان بودن، ارزان بودن و اثرات و فواید جلسه خانگی را با بیان هنری و جذاب برای خانواده‌ها توضیح دهیم.»

فعالیت چشمگیر طرح‌های جهادی ازدواج و فرزندآوری
با گشتی در نمایشگاه قرآن خواهید دید که طرح‌ها و پویش‌های متعددی با هدف فرهنگ‌سازی در عرصه‌های مختلف معنوی، اجتماعی، فرهنگی و… در حال برگزاری است. از رونق معنویات گرفته تا فعالیت گروه‌هایی جهادی برای تشویق به ازدواج و فرزندآوری و…؛ در اینجا به مواردی از این پویش‌ها اشاره می‌کنیم تا شما هم بیشتر با آن‌ها آشنا شوید. یکی از بخش‌هایی که با دکور خاص و سفره عقدی زیبا، احتمالا نظر شما را جلب خواهد کرد، بخشی است به نام احیاگران سنت نبوی. همانطور که از نام این طرح پیداست، جهادگران این طرح، واسطه‌ای جهت شناسایی و معرفی افراد برای ازدواجی سالم و موفق هستند. مصیب نوری یکی از اعضای فعال این طرح توضیح می‌ دهد: «احیاگران سنت نبوی، از زمان درخواست افراد مجرد طالب ازدواج تا پیدا کردن افراد هم کفو در خدمت افراد مجرد است و با مشاوره‌های رایگان در تمام مراحل و پشتیبانی تا ۳ سال بعد از عقد توسط اساتید و و متخصصان حوزوی و دانشگاهی، تلاش می‌کند ازدواج‌هایی موفق در هر سن و سالی شکل گیرد.» 
همچنین یکی از پویش‌های جذاب در نمایشگاه که کل فضای آن به یک میز و صندلی خلاصه می‌شود، دیوار مهربانی فرزندآوری است که با اهدای یک بسته شامل جوراب نوزادی و نمک تبرکی امام رضا (ع)، خانواده‌ها را به افزایش یاران امام زمان (عج) تشویق و ترغیب می‌کند. طرحی کاملا خودجوش و جهادی توسط افرادی دغدغه‌مند در بحث جوانی جمعیت. خانم شعبانی نژاد به عنوان نماینده ۷۰ عضو فعال در این طرح می‌گوید: «از آنجایی که کاهش رشد جمعیت در ایران بی‌سابقه بوده، خود را موظف می‌دانیم تا کاری برای خانواده‌ها و جامعه انجام دهیم تا همه بدانند تک فرزندی و دوفرزندی در آینده می‌تواند آسیب‌های بسیاری را متوجه خود فرزندان، والدین و جامعه کند.» در گوشه گوشه نمایشگاه، طرح ها، پویش‌ها و برنامه‌های متنوعی درحال اجراست که قاعدتا صحبت در مورد تک تک آن‌ها ممکن نیست اما آنچه مسلم است اینکه شمار زیادی از افراد متدین و دغدغه‌مند در تلاشند تا در بستر نمایشگاه قرآن و زیر سایه آیات الهی، کاری برای رشد معنوی و فرهنگی جامعه انجام دهند، آن هم در فضای پرشور و جذاب. البته بخش عرضه پوشاک اسلامی نیز به عنوان یکی از پرطرفدارتربن بخش‌های نمایشگاه، حال و هوای خاص خود را دارند که پیشتر مفصل درموردش برایتان گفته ایم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط