پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 14:50

کد خبر 432442

چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 18:50:00


16 ساله ام و می ترسم زود شکسته شوم!


خراسان/ دختری 16 ساله ام، تازگی ها خیلی زود عصبانی می شوم. سر اندک چیزی با خانواده ام بحثم می شود و می زنم زیر گریه. یکسره بی خود و بی جهت گریه می کنم، نمی دانم چرا این طوری شده ام؟ می ترسم این زود عصبانی شدن ها کار دستم بدهد یا از این که این قدر گریه می کنم، روز به روز لاغرتر و خیلی زود شکسته و افسرده شوم! لطفا کمکم کنید.
پاسخ مشاوره
مخاطب گرامی، شما آغاز نوجوانی دوم را تجربه می کنید که در این مرحله رشد، تغییر و تحولات جسمی، ذهنی، شناختی و رفتاری زیادی قرار است، اتفاق بیفتد. تغییر خلق، دیدگاه و رفتار و واکنش های متفاوت در برابر اطرافیان و زودرنجی، گاهی گوشه گیری، استقلال طلبی، هویت یابی و تغییر تفکرتان از عینی به انتزاعی، همه و همه هم انرژی نوجوان را می گیرد و هم درصورت آشنا نبودن والدین با این ویژگی ها باعث نگرانی آنان می شود.
پس برخی واکنش های متفاوت شما که در پیامک تان اشاره کرده اید، اقتضای سنی شما و علایم آشکاری است که در حال ورود به مراحل بالاتر رشد هستید. دوران بلوغ را بحرانی نکنید اگر نوجوان و والدینش درباره ویژگی های این مرحله رشد، آگاهی کافی داشته باشند و رابطه و تعامل سازنده دو طرف دچار چالش نشود، می توان گفت شما بهار بلوغ را تجربه می کنید و چنان چه به دلیل نا آشنایی با روان شناسی رشد نوجوان، روابط نوجوان با خود و والدینش معیوب و آشفته شود، آن گاه این مرحله را بحران بلوغ می گویند.

لازمه تبدیل بحران و توفان های بلوغ به بهار بلوغ، درک متقابل والدین از نوجوان و نوجوان از فراز و نشیب های این دوران طلایی است. فراموش نکنیم خیلی از موفقیت های تحصیلی و ورزشی و ... در این دوران پایه ریزی می شود و بیشتر ترک تحصیل ها و رفتارهای پرخطر هم می تواند در این دوران اتفاق بیفتد. دلایل گریه های بیش از حدتان گریه های زیاد و بی دلیل شما می تواند دو علت داشته باشد:
1-ممکن است دچار افسردگی شده اید که نیاز به بررسی دارد.
2-برخی گریه ها هم می تواند به دلیل برخوردار نبودن از توجه کافی والدین باشد و نوجوان با گریه نارضایتی خود را اعلام می کند و هم می تواند برای جلب توجه اطرافیان و دیده شدن باشد.
دلایل احساس پیری در نوجوانی
خیلی از احساس ناامنی های دوران نوجوانی که شما هم بیان کرده اید مانند احساس زود فرسوده و پیر شدن یا به مرگ زود هنگام فکر کردن و غیره، نتیجه تحولات سریع جسمی، روحی و روانی است که نوجوان شرایط را تهدید آمیز تلقی می کند. بنابراین برای داشتن نوجوانی پر بار و موفق و استفاده بهینه از این بهار زود گذر عمر، چند توصیه تقدیم شما می شود.
1- بسیار ضروری است هم نوجوان و هم والدین با تغییرات سریع این دوره آشنا شوند و نیاز فراوان نوجوان به امنیت را فراهم کنند و نوجوان هم تغییرات را طبیعی و حیاتی بداند و با تغییرات جسمی و روحی خود سازگار شود.
2- همنشینی و تعامل با شخصیت های موفق و به ویژه دوستان خلاق و هدفمند می تواند احراز هویت دوره نوجوانی را تسهیل کند و آینده امنی را رقم بزند.
3- محرک های زاید محیطی را شناسایی و جرئت مندانه حذف کنید و از همنشینی با افراد منفی و ناموفق که موج منفی و ناامنی نوجوان را تشدید می کنند جدا پرهیز کنید
نویسنده : عبدالحسین ترابیان | کارشناس ارشد روان شناسی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط