پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 12:43

کد خبر 433484

پنج‌شنبه 16 فروردین 1403 - 17:15:00


تلخ و شیرین رشته «مامایی»


خراسان/ مامایی می‌تواند انتخاب چه کسانی باشد و برای موفقیت در این رشته مهم چه ویژگی و توانایی‌هایی باید داشت؟
نویسنده : اکرم انتصاری | روزنامه نگار
   من کی‌ام؟
طاهره تیموری نژاد هستم کارشناس مامایی بیمارستان 17شهریور مشهد. حدود 25 سال است در این رشته در سمت ماما مشغول به کار هستم.
   در رشته مامایی چه خبر است؟
مامایی دانشی است که بر مشاهده، آموزش، پیشگیری، تحقیق، تشخیص و درمان استوار است. مامایی یکی از شغل‌های بسیار مهم در جوامع سراسر دنیا به حساب می‌آید و به دلیل نقش گسترده‌ای که در جامعه دارد در برخی منابع از آن به عنوان شغل مقدس و روح‌بخش یاد شده‌است. دوره مامایی یک دوره 4ساله است که دانشجویان برای گرفتن مدرک کارشناسی باید 137واحد بگذرانند که شامل دروس تخصصی و پایه است. البته این رشته 16 واحد عملی هم دارد که دانشجویان باید آن‌ها را بگذرانند تا در نهایت به عنوان کارشناس مامایی دانش‌آموخته شوند. کارهایی که یک کارشناس مامایی می‌تواند انجام دهد انجام زایمان جنین، درمان عفونت‌های زنان، معاینه فیزیکی نوزاد، انجام تست پاپ اسمیر، تفسیر تست‌های دوران بارداری و سونوگرافی و آموزش‌های بعد از زایمان است.
   دانش‌آموخته‌های مامایی در چه موقعیت‌های کاری می‌توانند مشغول به کار شوند؟
دانش‌آموختگان مامایی می‌توانند در صورت داشتن علم و مهارت کافی در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها مشغول‌به‌کار شوند. همچنین آن‌ها می‌توانند در صورت ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری به‌عنوان مدیر در بخش‌های مختلف درمان، سوپروایزرهای آموزشی یا در هیئت علمی مشغول به کار شوند. یکی از مزایای رشته مامایی، استقلال کاری است. دانشجویان مامایی بعد از گذراندن دوره کارشناسی می‌توانند برای اخذ مجوز دفتر کار مامایی اقدام و به صورت مستقل در مطب کار کنند.
   چه کسانی به درد این رشته می‌خورند؟
رشته مامایی عشق، صبر و حوصله زیادی می‌خواهد. مادرِ در حال زایمان، شرایط بسیار حساسی دارد و به خاطر دردی که دارد تحمل‌ می‌کند. شاید حرف‌هایی را بزند و کارهایی بکند که در شرایط عادی انجام ‌نمی‌دهد و این وظیفه یک ماماست که به او آرامش بدهد چون مسئولیت جان دو نفر در دستان اوست. همچنین کار در این رشته به توانایی‌های جسمی و روحی مناسب، نیاز دارد. یک ماما باید بتواند مهارت ارتباطی قوی داشته ‌باشد تا بتواند با مادر باردار و خانواده‌اش ارتباط خوبی برقرار کند. باید بتواند در شرایط سخت و اورژانسی خونسردی خودش را حفظ‌ کند، وظایفش را به درستی انجام دهد و از همه مهم‌تر همان صبر و حوصله است که یک ماما باید خیلی صبور باشد تا بتواند با شرایط مختلف و گاهی سخت کنار بیاید.
   چطور می‌شود در این رشته به موفقیت رسید؟
یکی از عوامل موفقیت در هر رشته‌ای علاقه‌مندی به آن است اما به طور کلی رشته مامایی به دلیل درس‌های تخصصی و سنگین، نوبت‌‌های کاری نامنظم و شبانه، مواجه با شرایط سخت و اورژانس نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. همچنین به دلیل مسئولیت سنگین، مامایی می‌تواند یک رشته سخت و چالش‌برانگیز باشد اما برخی عوامل هستند که سختی‌های این رشته را قابل ‌تحمل می‌کند مانند علاقه به مادر و نوزاد. اگر این ویژگی‌هایی را که در سوال قبلی به آن اشاره ‌کردم دارید می‌توانید با سختی‌هایی مامایی هم کنار بیایید و از کار در آن لذ‌ت ببرید. البته یادتان باشد هر رشته سختی‌های خاص خودش را دارد و  مهم این است رشته‌ای را انتخاب کنید که به آن علاقه‌ دارید؛ آن‌وقت می‌توانید حتما در آن رشته موفق شوید.
   کارکردن در رشته مامایی چه چالش‌ها، دردسرها و خوشی‌هایی برایتان داشته است؟
بی‌شک شکوه لحظه تولد را نمی‌توان به تصویر کشید چرا که 9ماه انتظار برای پدر و مادر دلسوز، روز و شب‌های پرهراسی را به دنبال داشته‌است. شنیدن اولین گریه نوزاد که در آن اولین طنین باشکوه زندگی پنهان است، یکی از لحظات شیرین دوران کاری من است که هیچ وقت برای من تکراری نشده و نخواهد شد. گریه نوزاد به تعبیر من یک سپاس بی‌کران است که به ما هدیه می‌دهد وقتی سالم و سلامت پا به دنیا می‌گذارد اما در کنار آن شرایط سخت و اورژانس هم هست؛ مانند خونریزی زایمان زودرس، مرگ نوزاد و گاهی مرگ مادر. این‌ها از جمله لحظات سخت کار من است که از لحاظ روحی آسیب زیادی به من وارد کرده. در طول روز مواجهه با تعداد زیادی مادر باردار می‌تواند از لحاظ روحی و جسمی خسته‌کننده باشد اما در مجموع چون کارم را با علاقه شروع کردم، به خاطر عشق به زندگی، سختی‌های کارم را پذیرفتم. امیدوارم در طول چند سالی که از خدمتم مانده‌است بتوانم آن طور که باید و شاید در خدمت مراجعانی باشم که با امید پیش من می‌آیند. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط