شنبه 03 آذر 1403 - 05:57

کد خبر 4350

یک‌شنبه 06 فروردین 1402 - 17:03:00


نشانه‌های خرابی باتری تسلا رودستر؛ از کاهش سرعت تا ناتوانی در عبور از سربالایی!


پدال/ شرکت گروبر موتور که سرویس محصولات تسلا به ویژه نسل اول رودستر را بر عهده دارد نشانه‌های خرابی باتری های این خودرو را منتشر کرد. بر این اساس می‌توان انتظار آشکار شدن برخی نشانه‌ها را برای از کار افتادن باتری تسلا رودستر داشت.
گروبر با انتشار ویدئویی در یوتیوب می‌گوید مالکان در خودروهایی که باتری آن‌ها به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند شاهد کاهش قابل‌توجه قدرت خودرو خواهند بود و خودرو نخواهد توانست به‌ سرعت بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و یا اینکه در سربالایی‌ها حرکت کند. این نشانه‌ها در ابتدا با ملایمت پدیدار می‌شوند و یکی از مالکان از آن به عنوان احساس کرختی پدال نام می‌برد. با گذشت زمان این نشانه‌ها شدیدتر می‌شوند و در نهایت خودرو از کار می‌افتد. البته چنین یافته‌هایی از یک منبع غیرمنتظره به‌دست‌ آمده‌اند. گروبر می‌گوید اگرچه تسلا رودسترهایی با مجموعه باتری های دارای شعاع حرکتی ۳۲۲ کیلومتر هنوز هم عملکرد خوبی دارند اما مدل‌های مجهز به باتری ارتقا یافته با برد ۶۴۴ کیلومتری که در سال ۲۰۱۶ عرضه شدند زودتر از کار می‌افتند. اولین نمونه‌های رودستر در سال ۲۰۰۸ به فروش رسیدند و حالا ۱۵ سال سن دارند. گروبر به نقل از مدیر تکنولوژی اسبق تسلا می‌گوید مدیران شرکت انتظار طول عمر ۱۰ ساله را برای باتری های چند سلولی نسل اول رودستر داشتند.

البته مهندس تسلا که خودش یکی از رودسترهای اولیه را خریداری کرده بود سال پیش اعلام کرد از عملکرد قوی خودرواش سورپرایز شده و در تخمین طول عمر باتری رودستر بازنگری کرده و آن را به ۱۵ سال رسانده است. داده‌های گروبر نیز از این ادعاها حمایت می‌کند و می‌گوید بخش اعظم رودسترهای مجهز به باتری کوچک‌تر هنوز هم عملکرد خوبی دارند و نشانه‌ای از خرابی در آن‌ها دیده نمی‌شود. تسلا در سال ۲۰۱۶ عرضه رودستر با باتری بزرگ‌تر و ارتقا یافته را شروع کرد. این باتری‌ها ۳۲ هزار دلار قیمت داشتند اما تسلا مدعی بود شعاع حرکتی خودرو را به ۶۴۴ کیلومتر می‌رسانند و طول عمر بیشتری دارند. باتری های یاد شده از سلول‌های ۱۸۶۵۰ ارتقا یافته ۳.۲ آمپرساعتی استفاده می‌کردند درحالی‌که مدل‌های اولیه به باتری های ۲.۲ آمپرساعتی مجهز بودند. علیرغم ادعای تسلا درباره طول عمر بیشتر باتری های ارتقا یافته، حالا خبر از خرابی آن‌ها به گوش می‌رسد.

گروبر با دریافت دو گزارش جداگانه درباره رودسترهای مجهز به این نوع باتری‌ها بررسی‌هایش را شروع کرد. هر دو خودرو از باتری های ارتقا یافته استفاده می‌کردند و نشانه‌های مشابهی در خرابی را بروز می‌دادند. پس از بررسی‌های فنی درازمدت گروبر به این نتیجه رسید که مشکل کیفیت سلول باتری دلیل خرابی باتری‌ها بوده است. آن‌ها بدون دریافت تأییدیه از تسلا اعلام کردند باتری های فروخته شده بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در یک خط تولید مونتاژ شده‌اند و شاید صرف‌نظر از مواردی همچون تعدد شارژ و تخلیه و یا عدم استفاده با نشانه‌های خرابی مواجه شوند. گروبر می‌گوید باتری های یاد شده هرگز به شعاع حرکتی ادعایی ۶۴۴ کیلومتر نیز نرسیده‌اند و شعاع حرکتی آن‌ها حدود ۳۲۰ کیلومتر بوده است.


داده‌های گروبر می‌تواند درباره دیگر محصولات تسلا نیز صدق داشته باشد. تسلا مدل S که پس از رودستر عرضه شد از همان سلول‌های ۱۸۶۵۰ استفاده می‌کند. داده‌های موردبحث می‌تواند درس‌های ارزشمندی درباره نشانه‌های خرابی باتری خودروهای برقی به مالکان بدهد. شرکت موردبحث یافته‌های خود را در اختیار تسلا نیز گذاشته و حتی یکی از رودسترهایی را که با باتری خراب به مرکز سرویس مراجعه کرده بود در اختیار تسلا قرار داده است تا تست‌های بیشتری روی آن انجام شود. گروبر می‌گوید تیم مهندسی تسلا رودستر همکاری نزدیکی با تکنسین‌های شرکت دارد تا راه‌حل رفع مشکلات موردبحث را پیدا کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط