شنبه 03 آذر 1403 - 06:28

کد خبر 4367

یک‌شنبه 06 فروردین 1402 - 18:08:00


دیگنیتی دریم بهمن موتور مشخصات و قیمت iX7 دو دیفرانسیل ۷ نفره


پدال/ بهمن موتور به زودی مونتاژ یک شاسی بلند چینی ۷ نفره به نام فنگون iX7 ساخت دانگ فنگ را شروع می‌کند. این خودرو در ایران، دیگنیتی دریم نام خواهد داشت.

دیگنیتی دریم ابتدا در برنامه تولید شرکت کارمانیا قرار داشت؛ اما ظاهرا بهمن موتور توانسته است طرف چینی را برای همکاری با خود، متقاعد کند. افزایش ناگهانی قیمت دلار و ممنوعیت واردات خودرو بین سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مهم‌ترین دلیل ناکامی کارمانیا در تحویل خودروهای ثبت نامی بود. از سویی دیگر، کارمانیا به عنوان خودروساز (مونتاژ کننده) در ایران فعالیت می‌کرد اما هرگز نتوانست مشابه کرمان موتور (مونتاژکار JAC) و مدیران خودرو (نماینده‌ی چری) خودروهای چینی تعهد داده شده را تحویل خریداران دهد. اما سرانجام در چرخشی ناگهانی قرار شد تا این خودرو توسط بهمن موتور به خط تولید راه یابد.

ظاهرا فنگون iX7 ساخت دانگ فنگ به‌زودی توسط بهمن موتور در ایران مونتاژ خواهد شد. نسخه‌ی دیگری از این محصول با بدنه‌ی کوپه به نام فنگون iX5 در چین وجود دارد که برای ایران به اسم دیگنیتی مشهور است. شباهت بسیار زیاد فنگون iX7 با دیگنیتی بهمن موتور، به وضوح در نمای اصلی دیده می‌شود.

گروه دانگ فنگ (DFSK) یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خودروسازی چین، بعد از بایک و جیلی و بی‌وای‌دی محسوب می‌شود. دانگ فنگ حدود ۲ دهه سابقه‌ی فعالیت صنعتی دارد و مالک برندهای متنوع سازنده‌ی وسایل نقلیه، مثل فنگون است. چند مدل ون و شاسی‌بلند اسپرت با برند فنگون (چین Fengguang) تولید می‌شوند.

مدل iX7 بزرگ‌ترین شاسی‌بلند فنگون است و از نظر ابعاد، کاملا مشابه دیگنیتی بهمن موتور (فنگون iX5) نیست. به بیان بهتر، شباهت بسیار زیادی بین نمای جلوی این خودروها دیده می‌شود اما از دیدگاه فنی و کلاس بدنه، تفاوت‌های مهمی دارند.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی دیگنیتی دریم
فنگون iX7 سال ۲۰۱۹ رونمایی شده و محصولی نسبتا جدید محسوب می‌شود اما چهره‌های متنوع دارد. به بیان بهتر، جلوپنجره‌های متفاوت برای این خودرو ساخته شده است که حالت نقطه‌ای مدور (مشابه دیگنیتی) و خط‌‌‌دار افقی موازی (شبیه به شاسی بلندهای فولکس واگن) دارند. اگر iX7 در ایران با جلوپنجره‌ی نوع دوم عرضه شود؛ تفاوت بیشتری با دیگنیتی بهمن موتور خواهد داشت.

 

پرهیز از بکارگیری ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ در سپر و نصب مه‌شکن‌های LED در طرفین، حس یک خودروی اقتصادی و ارزان‌قیمت را کم‌رنگ می‌کند. حجم‌دهی بدنه در قسمت زیر چراغ و درپوش موتور، برای خودرویی با ابعاد فنگون iX7 مناسب است و آن‌را قدرتمند نشان می‌دهد.

دو نوع چرخ ۱۸ و ۲۰ اینچ برای فنگون iX7 ارائه می‌شود. در هر دو مدل، تایرهایی به پهنای ۲۴۵ میلی‌متر وجود دارند. فنگون iX7 مشابه دیگر شاسی‌بلندهای ۷ نفره‌ی چینی، حالت مکعبی در نمای جانبی را حفظ کرده است؛ اما شیب چشم‌نواز انتهای سقف و حالت مثلثی شیشه‌ی عقب، جزئیات شبیه به مدل‌های مدرن اروپایی را تداعی می‌کنند. همچنین در امتداد چراغ‌های جلو و عقب، حجم‌دهی مناسب روی بدنه وجود دارد.

در نمای عقب، فنگون iX7 نیز حجم‌دهی ملایم دیده می‌شود که البته برای دیگر زوایای خودرو هم قابل تشخیص است. بخش بزرگی از سپر پشت، پلاستیک سیاه ارزان‌قیمت دارد که برای مدل‌های سفید یا خاکستری، شدیدا توی چشم می‌زند. طراح سعی کرده است با نصب خروجی اگزوزهای بزرگ و ادوات نقره‌ای رنگ داخل سپر، چراغ‌های بزرگ پیوسته و بالچه‌ی عقب، حالت لوکس برای نمای پشت iX7 فراهم کند.

از دیدگاه یک شاسی بلند چینی ۷ نفره، می‌توان iX7 را خودرویی قابل قبول با طراحی عامه‌پسند دانست که در مجموع زیباتر از چری تیگو ۸ نیست؛ ضمن اینکه جلوپنجره و چراغ‌های کسل‌کننده دارد. این خودرو با طول ۴,۹۳۰ میلی‌متر، عرض ۱,۹۳۵ میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱,۷۶۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۸۱۰ میلی‌متر تولید می‌شود. لازم به توضیح است، دیگنیتی بهمن موتور (Fengon iX5) طول ۴,۶۸۵ میلی‌متر، عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱,۶۴۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۷۹۰  میلی‌متر دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین دیگنیتی دریم
سبک داشبورد iX7 و دیگنیتی (iX5) شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. این نوع چیدمان، شاسی‌بلندهای فولکس واگن را یادآوری می‌کند و البته چندان مدرن یا هماهنگ با رقبای سطح اول چینی نیست.

علاقه‌مندان خودروهای ساده با طراحی داخلی مینیمال (کمینه‌گرا) احتمالا در کابین iX7 حس خوبی خواهند داشت. تصاویر منتشر شده از این مدل، نمایشگر  ساده عقربه‌ای (دیجیتال ۱۲/۳ اینچ پشت فرمان در مدل آپشنال) را نشان می‌دهند؛ همچنین خصوصا برای دسته دنده، حس یک شاسی‌بلند قدیمی تداعی می‌شود. در عوض، مانیتور لمسی ۱۰/۵ اینچ (۱۲/۳ اینچ در مدل آپشنال)، فرمان اسپرت D شکل و استفاده از مواد نرم (مبله) داخل تودری‌های نکات مثبت iX7 هستند.

عرض خودرو نسبتا زیاد است و این امر با صندلی‌های بزرگ و راحت در ردیف جلو کاملا احساس می‌شود. بخش بزرگی از فضای بین صندلی‌ها به کنسول اختصاص دارد و تقریبا تمام تجهیزات با کلیدهای گردان یا لمسی نزدیک دسته دنده کنترل می‌شوند.

پیشرانه و مشخصات فنی فنگون دیگنیتی دریم
تنها یک مدل موتور و گیربکس برای iX7 ارائه شده است اما خریدار در چین یا دیگر کشورها می‌تواند نسخه‌ی محرک جلو یا دو دیفرانسیل را انتخاب کند.

پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. شرکت سازنده میانگین مصرف سوخت این خودرو را در مدل‌های تک یا دو دیفرانسیل، ۸/۵ تا ۹/۵  لیتر در صد کیلومتر اعلام کرده است. فنگون iX7 گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دارد.

تا زمان نگارش این مطلب، آمار دقیق از عملکرد فنی دانگ فنگ فنگون iX7 در دسترس نگارنده قرار نگرفت اما باتوجه به اینکه قدرت و گشتاور این خودرو کمتر از چری تیگو ۸ پرومکس (موتور ۲ لیتر دو دیفرانسیل) است؛ احتمالا فنگون iX7 در زمانی حدود ۹ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. چری تیگو ۸ پرومکس ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

قیمت فنگون iX7 در بازار جهانی و دیگنیتی دریم در ایران
سال ۲۰۲۰، فنگون iX7 در روسیه عرضه و برای مدل‌های مختلف به قیمت ۲۰ تا ۳۲ هزار دلار فروخته شد. این شرایط نشان می‌دهد امکانات متنوع برای ایمنی یا تجهیزات رفاهی فنگون iX7 در روسیه یا دیگر نقاط جهان، قابل سفارش هستند که می‌توانند تا ۵۰ درصد قیمت نهایی را بالا ببرند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط