یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 22:54

کد خبر 44172

چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 21:00:00


جانسون: تحریک آمیز دانستن عضویت اوکراین در ناتو مضحک است


ایسنا/ نخست وزیر اسبق انگلیس ادعا کرد، این صحبت که عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو یک اتفاق تحریک آمیز برای روسیه است، مضحک است.

به گزارش خبرگزاری پرس اسوسیشن، بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق انگلیس در سخنرانی خطاب به قانونگذاران پارلمان کشورش تاکید کرد، دولت لندن باید از درخواست کی‌یف برای عضویت پیدا کردن در ائتلاف ناتو حمایت کند.
او گفت، اجلاس بعدی سران ائتلاف ناتو در شهر ویلنیوس لیتوانی در ماه ژوئیه یک "آزمون مهم" برای تمایل این ائتلاف نظامی برای "عمل به قولهای طولانی مدتش به اوکراین" خواهد بود.

او گفت، کی‌یف باید به منظور انجام "تدارکات لازم" در خصوص پیوستنش به ائتلاف ناتو "در سریع‌ترین زمان ممکن" دعوت شود و این اتفاق به نفع "شفافیت" و "صلح" در اروپا است.


جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس نیز اظهار کرد، موضع ناتو در قبال اوکراین "بدون ابهام" بوده و دعوت‌نامه برای پیوستن اوکراین به ناتو تهیه شده است.

نخست وزیر اسبق انگلیس در سخنرانی خطاب به اعضای دفتر امور خارجه، توسعه و همسودی در مجلس عوام این کشور بیان کرد: "اجلاس تابستان امسال در شهر ویلنیوس یک آزمون مهم برای تمایل ناتو برای عمل به وعده های طولانی مدتش به اوکراین است. آیا گفتن این حرف که عضویت اوکراین در ناتو به نحوی برای روسیه تحریک آمیز است خنده دار نیست؟ آن هم وقتی که ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) نشان داده در زمان عضو نبودن اوکراین در ناتو و به دلیل عدم عضویت اوکراین در ناتو حاضر به انجام چه کارهایی است؟"

او در ادامه این ادعاهایش عنوان کرد: "بنابراین آیا نباید سیاست دولت انگلیس این باشد که از اوکراین برای دست زدن به تدارکات لازم برای پیوستن به ناتو در سریعترین زمان ممکن، مطابق با قوانین و از بابت مصلحت شفافیت،‌ ثبات و صلح در اروپا دعوت شود؟"

کلورلی در این جلسه از نخست وزیر اسبق انگلیس به خاطر آنچه که "نشان دادن رهبر در یک مقطع زمانی حیاتی" خواند تشکر کرده و گفت: "موضع ناتو درباره اوکراین بدون ابهام است. دعوتنامه برای آنکه اوکراین به ناتو ملحق شود تهیه شده است."

او ادعا کرد: "فکر میکنم مساله بسیار مهم این است که این مساله از روی میز کنار گذاشته نشود. البته تهاجم روسیه به اوکراین یک اقدام تحریک آمیز است. تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو یک موضع دفاعی کاملا قابل درک به خاطر تهدید از سمت شرق است."


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط