شنبه 31 شهریور 1403 - 01:12

کد خبر 44180

چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 20:23:00


اصول برای جامعه مهم است ظاهر افراد را قضاوت نکنیم


صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست

حادثه تلخ رخ داده برای حمیدرضا الداغی، جوان غیور سبزواری که برای دفاع از ناموس وطن، جلوی اراذل و اوباش ایستادگی کرد و در این راه به مقام والای شهادت نائل شد، درس‌های بزرگ معرفت‌شناسانه و جامعه‌شناسانه برای همه ما داشت و دارد. الداغی که در ظاهر، نسبتی با تصویر ثبت شده از یک جوان مذهبی نداشت، در عمل به‌گونه‌ای رفتار کرد که مصداق تام گرایش به مذهب و انقلابی‌گری بود. با وجود ظاهر متفاوت الداغی، لیکن دفاع جانانه او از ناموس، نشان از عمق ایمان او و پایبندی به موازین دینی داشت. خون پاک الداغی، این درس بزرگ را به همه ما داد که نمی‌شود مردم دین‌باور ایران را فقط با ظواهر سنجید و قضاوت یک‌جانبه انجام داد. نه می‌توان با خط‌کش ظواهر، افراد را از دایره انقلاب حذف کرد و نه تحلیل یک‌طرفه ضدانقلاب درباره تغییر مذاق جامعه را پذیرفت و از همه مهم‌تر، این درس است که ذات جامعه ایران، ذاتی بامعرفت، دین‌دار و خداجو است که با روش‌های اقناعی می‌توان بر این اساس، نیکی‌ها و خوبی ها را در جامعه گسترش داد. در ادامه و در گفت‌گو با عباس سلیمی‌نمین، کارشناس مسائل سیاسی به این موضوع پرداختیم که جهت شناخت جامعه ایرانی، باید از ظواهر عبور کرد.


نمی‌توانیم، در ظواهر بمانیم و با ظاهر قضاوت کنیم
عباس سلیمی‌نمین، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «صبح نو» با اشاره به اینکه شهادت حمیدرضا الداغی در دفاع از ناموس، غیرت و معرفت را به ما نشان داد اظهار کرد: «در مسائل اعتقادی و باوری اگر بتوانیم کمتر از موضع حاکمیت سخن بگوییم، جامعه خودش به شدت معتقد به اصول و اخلاق است.»  وی افزود: «وقتی جامعه احساس می‌کند نظر و نگاهی قرار است او را وادار به کاری کند، در این زمینه واکنش‌هایی از خود بروز می‌دهد که بعضا می‌تواند ما را به خطا بکشاند.» سلیمی‌نمین تصریح کرد: «شاید تلقی این باشد که جامعه ما، جامعه معتقد و پایبندی نیست. درحالی‌که چنین نیست و به شدت، پایبند و معتقد است.»  وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم افراد را با ظاهرشان قضاوت کنیم، ادامه داد: «مردم با تجلیل از این شخصیت جوان شهید، به نوعی همراهی خودشان را نشان دادند؛ یعنی مردم هم می‌خواهند با این زبان سخن بگویند که اعتقادات و اصول برای‌ آنها ارزشمند است و هرگز نمی‌توانیم در ظواهر بمانیم و با ظاهر قضاوت کنیم.»


کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بخشی از مسائل اعتقادی به قانون و بخشی دیگر به چگونگی اعمال قانون بازمی‌گردد، تصریح کرد: «گاهی وقت‌ها احساس می‌کنیم چون در حاکمیت قرار داریم، پس نوع شیوه‌های اعمالی می‌تواند کار ما را سخت کند، درحالی‌که شیوه‌های اعمالی باید با اقناع همراه باشد وگرنه واکنش‌ها را بر می‌انگیزد که این واکنش‌ها، آن چیزی نیست که بتوانیم به کمک آنها، حقیقت لایه‌های درونی جامعه را درک کنیم.» وی با بیان اینکه برخی سخن‌ها و واکنش‌ها می‌تواند دور از انتظار ما باشد، ادامه داد: «وقتی فردی دچار واکنش می‌شود، دیگر خیلی از روی عقلانیت عمل نمی‌کند و سخن نمی‌گوید، بلکه تصور می‌کند دیگران می‌خواهند او را برنجانند. بنابراین، سخن و واکنش فرد رنجیده شده، می‌تواند دور از انتظار ما باشد.»


سلیمی‌نمین افزود: «بنابراین باید این نوع شاخص‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا بتوانیم هم جامعه خودمان را بشناسیم و هم شأنیت مردم را دریابیم تا در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر، به‌گونه‌ای عمل نکنیم که شأن طرف مقابل ما، ملکوک شود و احساس کند فردی می‌خواهد سلایق خود را بر او اعمال کند.»  وی تصریح کرد: «وقتی بحث سلایق پیش می‌آید، اعتقاد، باورها و اصول کنار می‌روند که متأسفانه بعضا در جامعه شاهد این معنا هستیم.»
 

 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط