شنبه 02 آذر 1404 - 23:38
مروری بر سرنوشت ب ام و گلدفیش؛ سدان ۱۶ سیلندری که هیچگاه تولید نشد
/ شرکت ب ام و قصد داشت مدلی لوکس تر و قدرتمندتر از سری ۷ را با موتور ۱۶ سیلندر وارد بازار کند. اما پس از تولید چند پروتوتایپ این شرکت از تصمیم خود منصرف شد.
شروع رویاپردازی در اواخر دهه ۸۰ میلادی
در اواخر دهه ۸۰ میلادی، ب ام و تصمیم گرفت تعاریف جدیدی از یک خودروی پرچمدار را ارائه کند. این شرکت آلمانی با هدف ساخت یک سدان بزرگ تر از سری ۷، پروژهای جاه طلبانه را با نام «» و ملقب به «سوپر ۷» آغاز کرد. نسخه اولیه این خودرو در سال ۱۹۸۸ با موتور V16 معرفی شد. دو سال بعد از این سوپر سدان شگفت انگیز، ب ام و یک مدل دیگر را تولید کرد که سرنوشت آن برای مدت ها به عنوان یک راز باقی ماند. این خودرو اخیراً در نمایشگاه تکنو-کلاسیکا در اسن به نمایش درآمده و دوباره توجه نشریات مختلف را به سمت خود جلب کرده است.

ب ام و گلدفیش از بدنه ای آلومینیومی بهره می برد و داخل شرکت با نام کامل ۷۵۰iL V-16 گلدفیش شناخته میشود. طراحی این خودرو توسط بویکه بویر انجام شده، فردی که پیشتر طراحی سری ۷ اتاق E38 – متعلق به سال ۱۹۹۴ – را انجام داده بود. به همین خاطر، این خودرو از لحاظ نمای ظاهری، چهره ای ترکیبی از دو مدل E32 و E38 را داشت.

مشخصات فنی سری گلدفیش
در زیر کاپوت گلدفیش اول، موتوری با حجم ۶.۶ لیتر و ۱۶ سیلندر قرار دارد. این موتور در واقع بر اساس موتور ۱۲ سیلندر M70 که پیشتر در ۷۵۰i E32 استفاده شده بود، توسعه پیدا کرده است. در حالی که نسخه پرچمدار سری ۷ مربوط به اتاق مذکور ۲۹۶ اسب بخار قدرت داشت، موتور این پروتوتایپ هیجان انگیز توانایی تولید ۳۴۸ در دور موتور ۵۰۰۰ را دارد. نیروی تولیدی این موتور به وسیله یک جعبه دنده اتوماتیک پنج سرعته به چرخ ها منتقل می شود. با اتکا به این موتور قدرتمند، امکان دستیابی به سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت وجود دارد. این رقم به صورت الکترونیکی محدود شده است.

گلدفیش دوم که در سال ۱۹۹۰ معرفی شد، مشخصات فنی متفاوتی دارد. موتور حجیم V16 در این خودرو قوی تر شده و ۴۰۲ اسب بخار قدرت تولید می کند. این خودرو به جای گیربکس ۵ سرعته، به گیربکس ۶ سرعته مجهز است.

در مقایسه با گلدفیش اول، گلدفیش دوم بدنه سیال تری دارد و دیگری خبری از آن ورودی های هوای بیرون زده از اتاق در نمای جانبی نیست. شاید بپرسید دلیل تعبیه این ورودی ها روی گلگیر عقب چیست؟ در پاسخ باید گفت به دلیل اشغال تقریباً تمامی فضای موجود در زیر کاپوت توسط موتور حجیم ۱۶ سیلندر، مهندسان ب ام و بخشی از سیستم خنک کاری را به قسمت عقب منتقل کرده بودند. اما در گلدفیش دوم، مهندسان با اصلاحات ساختاری موفق شدند این مشکل را برطرف کنند. در نتیجه ورودی های هوای عجیب و غریب موجود روی گلگیرهای عقب، حذف شد.

با وجود جذابیت های زیاد، پرچمداری جدید در رده ای بالاتر از سری ۷ و با موتور ۱۶ سیلندر هیچگاه تولید نشد، زیرا تقاضا برای چنین مدلی در بازار وجود نداشت. پس از تصاحب رولزرویس، ب ام و در اواسط دهه ۲۰۰۰ بار دیگر می خواست یک خودروی ۱۶ سیلندر را این بار با نشان کمپانی انگلستانی عرضه کند. اما پس از بررسی شرایط بازار، باواریایی ها از عرضه چنین مدلی صرف نظر کردند.

ناگفته نماند ب ام و تنها خودروساز لوکس آلمانی نیست که قصد عرضه مدلی با موتور بسیار حجیم و بالاتر از ۱۲ سیلندر را داشت. رقیب دیرینه این شرکت یعنی مرسدس بنز نیز می خواست S کلاس اتاق W140 را با موتور ۸ لیتری ۱۸ سیلندر تولید کند که بنا به دلایلی مشابه هیچ وقت چنان مدلی راهی بازار نشد.



پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
چراغ قوه همه کاره ( پاور بانک، شیشه شکن و ... )
-
هشدار آبفای کشور به مردم؛ هیچ ماموری فعلا برای قرائت کنتور آب مراجعه نمیکند
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
جارو شارژی !! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
فشار آبرو چند برابر کن ....
-
فرمانده کل قوا: ملت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم میایستد همانگونه که در مقابل صلح تحمیلی نیز محکم خواهد ایستاد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
پایان زودهنگام گنبد آهنین؟ اسرائیل مجبور به جیرهبندی موشکها شد
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
واکنش عراقچی به تجاوز امروز آمریکا به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
آخرین اخبار
-
ادعای وال استریت ژورنال درباره رایزنی ایران و اروپا بر سر تمدید مهلت مکانیسم ماشه
-
تیزر سریال «شغال» به کارگردانی بهرنگ توفیقی
-
خلق صحنهای عجیب توسط دختربچه فلسطینی با بمباران صهیونیستها
-
آخرین گفتگوی زنده یاد محمدعلی تبریزیان (همایون)
-
لحظه انفجار مهدکودک رنگینکمان در زمان حمله اسرائیل به ایران
-
رهبر مذهبی دروزیان لبنان: دروزیان دخالت اسرائیل را نمیپذیرند
-
بازداشت خشونتآمیز فعال ضد صهیونیستی در تور دو فرانس
-
تظاهرات مردم یمن در همبستگی با مردم غزه
-
جبران بخشی از زیان سهامداران با بستههای حمایتی
-
واکنش سخنگوی دولت پس از تماشای فیلم «پیر پسر»
-
درگیریهای شدید میان عناصر جولانی و گروههای دروزی در اطراف سویداء
-
وداع تلخ پدر و فرزند
-
آموزش و پرورش لو رفتن سؤالات آزمون تیزهوشان را تکذیب کرد
-
نمودار رشد پیک تقاضای برق نزولی شد
-
انتقاد آلمان از وابستگی بالای اروپا به آمریکا در زمینه امنیتی و نظامی
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
جبران بخشی از زیان سهامداران با بستههای حمایتی
جمعه 28 تیر 1404 - 18:30:00
نمودار رشد پیک تقاضای برق نزولی شد
جمعه 28 تیر 1404 - 17:20:08
وال استریت به دفاع از فدرال رزرو آمد
جمعه 28 تیر 1404 - 16:40:00
نرخ بلیت پرواز شهرهای ایران به نجف و بغداد اعلام شد
جمعه 28 تیر 1404 - 16:10:25
افزایش قیمت محصولات شوینده؛ از نوسانات ارزی تا سودجویی برخی کسبه
جمعه 28 تیر 1404 - 15:15:40