شنبه 31 شهریور 1403 - 01:02

کد خبر 45194

جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 11:00:00


خانمم فقط حرف خودش را می زند!


خراسان/ مردی هستم 41 ساله و شغل آزاد دارم. همسرم برای کوچک‌ترین مسئله ای زود عصبانی می‌شود، او بسیار پرخاشگر و عصبی است. ما 22 سال است که با هم زندگی می‌کنیم. درضمن دو فرزند پسر دارم. خانمم فقط حرف خودش را می‌زند. خیلی نگران هستم.

پاسخ مشاوره

این احساس که فرموده‌اید همسرتان عصبی است، ناراحت‌کننده است. گاهی در برخورد با مسائل سخت زندگی به دلیل تفسیر نظام ناکارآمد و نداشتن مهارت حل مسئله و همچنین احساس ناکامی، خشم در ما به وجود می‌آید و دست به رفتارهایی می‌زنیم که در لحظه، احساس منفی ما را کاهش می‌دهد و باعث افزایش هیجان مثبت در ما می‌شود از جمله (توجه‌گرفتن از دیگران، تسلیم‌شدن دیگران در برابر خواست ما و ...).

احساس ناکامی و تفسیر نظام ناکارآمد

در دراز مدت باعث ایجاد احساس افسردگی و در نتیجه افزایش خشم و عصبانیت در فرد می‌شود که در این صورت جلسات روان‌درمانی(کمک گرفتن از روانشناس) بسیار سودمند خواهدبود. رعایت نکات مهمی هم که در ادامه آمده است حائز اهمیت خواهد بود.

به نیازهای همسرتان توجه کنید

آیا به خواسته‌های خانم‌تان در زندگی مشترک اهمیت می‌دهید؟ به طور معمول اگر یکی از زوجین احساس کند که نیازها و خواسته‌هایش از جمله نیاز به محبت و توجه، نیازهای زناشویی، نیاز به اعتماد، نیاز مالی و ... برآورده نمی‌شود به احساس خشم در فرد منجر می‌شود.

از روش کنترل درونی به جای کنترل بیرونی استفاده کنید

به طور معمول مشکلات زوجین، زمانی اوج می گیرد که سعی می کنند، طرف مقابل را تغییر دهند. این درست است که خانم تان عصبانی می شود و حتما برای شما هم ناراحت کننده است اما به جای این انتظار که همسر من نباید عصبانی باشد، باید او عوض شود (کنترل بیرونی)، سعی کنید خودتان تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد کنید (کنترل درونی).
برای مثال موضوعاتی را که می‌دانید باعث خشم در ایشان می‌شود، به گونه‌ای مدیریت کنید که از خشم بیشتر جلوگیری شود و آرامش و صبوری پیشه‌کنید و شما هم مهارت کنترل خشم را در خود تقویت کنید چراکه با ایجاد تغییر در خود، دیگری هم تغییر می‌کند.

7 عادت مخرب در زندگی را کم کنید

هفت عادت مخرب زندگی را کم کنید از جمله: عیب‌جویی، سرزنش‌کردن، انتقاد، شکوه و گلایه، تهدید و تنبیه، باج دادن و نق‌زدن و به جای آن

هفت عادت عشق‌ورزی را پیشه کنید از جمله:گوش‌دادن به صحبت‌های همسر، حمایت‌کردن از او، تشویق‌کردن به خصوص زمانی که خشم خودشان را کنترل می‌کنند، احترام‌گذاشتن، اعتمادکردن و گفت و گو بر سر اختلافات.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط