جمعه 30 شهریور 1403 - 22:43

کد خبر 45201

جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 09:00:00


تهدید اثر نکرد، همسرم مواد مصرف می کند


خراسان/ خانمی 30 ساله با مدرک کارشناسی، شاغل و متأهل هستم. 3 سال است که ازدواج کرده‌ام (حدود 2 سال در عقد بودم) و همسرم را به شدت دوست دارم ولی همان ماه اول عقدمان متوجه شدم یک نوع قرص اعتیادآور مصرف می‌کنند. تا به حال چند بار مچش را گرفته‌ام و او را به جدا شدن تهدید کرده‌ام تا شاید به این بهانه ترک کند؛ اما هنوز مخفیانه استفاده می‌کند و من هربار در لوازم ایشان این مواد را پیدا می‌کنم؛ اخیرا دیگر واکنشی نشان نمی‌دهم ولی چون این درد را در خودم می‌ریزم، احساس دوست‌داشتنم نسبت به ایشان کمتر شده طوری که بر روابط زناشویی مان اثر بدی گذاشته است؛ با این وضع اگر پیش بروم کار به جای باریک می‌کشد. از شما راهنمایی می‌خواهم، همسرم نیز مرا به شدت دوست دارد. او نیز شاغل است و ما همسن هستیم.

پاسخ مشاور

مچ گرفتن یا مخفیانه کسی را زیر نظر گرفتن، ممکن است برای این افراد مقاومت بیشتری نسبت به درمان ایجاد کند. از احساس دوست داشتن کمک بگیرید یکی از مواردی که ذکر کرده‌اید و می‌تواند هم به شما و هم همسرتان برای حل این موضوع کمک کند، احساس عشق و دوست داشتن بین شماست پس با کمک این نیروی درونی و برای سازندگی در اولین قدم، بهتر است شرایطی را در خانه ایجاد کنید که همسرتان احساس کنترل شدن یا به قول معروف بپا داشتن نکند، به او این اطمینان را بدهید که در شرایط سخت کنارش هستید و دوست دارید آینده خود را کنار او بسازید (این یعنی تهدید برای طلاق یا جدایی ممنوع چون در این شرایط بیشتر همسرتان را به مخفی کاری سوق می‌دهید ).

گفت و گوی همدلانه داشته باشید

دومین قدم؛ زمانی که احساس اعتماد تا حدودی نسبت به قبل بیشتر شد به دور از تنش یا سرزنش درباره شرایطی که درآن قرار دارید، صحبت کنید. در این گفت و گو درباره اولین باری که متوجه موضوع مصرف مواد در همسرتان شدید و احساستان و تصمیمی که برای کمک به همسرتان گرفتید و ... می‌توانید صحبت کنید، با او همدلانه رفتار کنید یعنی بگویید می‌دانید ترک کردن کار آسانی نیست ولی در همه مراحل کنارش هستید و در آخر بعد از پذیرش نسبی همسرتان با هم درباره معایب و مزایای ترک کردن قرص و مواد و بعد در مورد زندگی مشترک تان صحبت کنید و در آخر، بعد از پذیرش از طرف همسرتان به متخصص اعصاب و روان برای درمان تخصصی مراجعه کنید و این را به خاطر داشته باشید که هرچقدر تنش بیشتری در رابطه شما وجود داشته باشد تمایل این افراد برای مصرف به منظور کاهش این اضطراب بیشتر می‌شود، پس با حوصله و صبوری و به دور از تنش و بحث به سمت هدفتان پیش بروید. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط