یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 19:09

کد خبر 45762

جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 15:04:03


اعتراض شدید چین به ادعای مقام‌های کانادا


ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اتهام‌های دولت کانادا درباره ارعاب یک نماینده پارلمان این کشور را بی‌اساس و آن‌را توطئه برخی سیاستمداران کانادایی علیه روابط پکن-اوتاوا اعلام کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مائو نینگ تصریح کرد: پکن از اتهامات بی اساس علیه سفارت ها و کنسولگری هایش که در کانادا به خدمات‌دهی به شکل معمول مشغول هستند، به شدت ناراضی است.

این مقام چینی افزود: پکن یک پیام شدیدالحن اعتراضی را به سفیر کانادا در چین تقدیم کرده است.

چین، جنجال به وجود آمده را نتیجه توطئه تعدادی از سیاستمداران و رسانه های کانادایی علیه این کشور اعلام و سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: ادعای مطرح شده بی معنی و نوعی بیهوده‌گویی سیاسی بر اساس پیشداوری ایدئولوژیک است.

مائو با اشاره به صدماتی که اختلافات گذشته به منافع چین در کانادا زده است، گفت: حق پکن برای دادن پاسخ قاطع به اقدامات کانادا کاملا محفوظ است.

به گزارش ایرنا، ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا روز گذشته در پی انتشار یک گزارش جنجالی آژانس اطلاعاتی این کشور گفت که اخراج دیپلمات‌های چین از کشورش را بررسی می‌کند.

وی اعلام کرد: معاونم سفیر چین را احضار کرده است و در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف از جمله اخراج دیپلمات‌های چینی هستیم.

این موضع جولی پس از آن مطرح شد که روزنامه کانادایی گلوب اند میل دوشنبه به نقل از یک گزارش اطلاعاتی کانادا در سال ۲۰۲۱ مدعی شد که چین یک قانونگذار کانادایی به نام مایکل چونگ و خانواده‌اش را تحت نظر داشته و در پی ارعاب وی بوده است.

بر اساس این گزارش، چونگ مواضع ضدچینی داشته و در پی آن بود تا رفتار پکن در قبال مسلمانان اویغور به عنوان نسل‌کشی شناخته شود.

این گزارش افزود که چین تلاش کرد تا وی را به «عبرتی» برای دیگران تبدیل کرده و مانع از آن شود که دیگران نیز مثل او مواضع ضدچینی اتخاذ کنند. اما کنسولگری چین در تورنتو این اتهام را رد کرده است.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت که وی در پی انتشار گزارش روزنامه گلوب اند میل از این موضوع مطلع شده و از آژانس اطلاعاتی این کشور بدلیل مطلع نکردن وی انتقاد کرد.

چین چهارشنبه از اظهارات ترودو درباره متهم کردن پکن به سوءاستفاده از کارگران در استخراج لیتیوم انتقاد کرد و هشدار داد که اگر کانادا به «سیاه‌نمایی» در مورد حقوق بشر در چین ادامه دهد، با تبعات آن مواجه خواهد شد.

سفارت چین در اوتاوا در بیانیه‌ای گفت: طرف کانادایی باید به واقعیت‌ها احترام بگذارد و از سیاه‌نمایی بدخواهانه در مورد وضع حقوق بشر در چین خودداری کند؛ در غیر اینصورت باید تبعات آن را بپذیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط