چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 05:42

کد خبر 459099

جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 20:23:29


پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه ساخت سد بالاخانلوی استان قزوین

فارس/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: پروژه سد بالاخانلو با ظرفیت ۳۸ میلیون و ۵٠٠ هزار مترمکعب برای تأمین بخشی از نیاز آب شرب پنج شهر و ۳٠ روستای جنوب استان در دست احداث می‌باشد و در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵ درصدی رسیده است.

منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای به عنوان یک دستگاه دولتی، مسئولیت حاکمیت آب را در استان بر عهده دارد و یکی از وظایف این شرکت، تأمین آب از طریق اجرای طرح‌های توسعه منابع آب از جمله احداث سدها، شبکه های آبیاری و زهکشی و خطوط آبرسانی است.
این مسئول بیان کرد: مطالعات آبخوان دشت قزوین و همچنین حفظ و حراست از منابع آبی که شامل چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات و رودخانه‌ها و تأسیسات آبی می‌شود، از دیگر وظایف مهم و کلیدی شرکت آب منطقه‌ای است.
ستوده تصریح کرد: چند طرح ملی مهم در استان توسط این شرکت در حال اجراست و برای شمال و جنوب استان قزوین هم موضوع تأمین آب شرب و کشاورزی را برای افق ۲٠ تا ۳٠ ساله ترسیم کرده‌ایم و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بتوانیم نیازهای آبی استان را تضمین کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین یادآور شد: آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان از جمله طرح‌های مهم استان است که اجرای آن بیش از ۱٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد: فاز اول این طرح با هدف تأمین آب شرب باکیفیت و پایدار برای شهرستان آبیک انجام شده و فاز دوم آن نیز در دست اجراست.
این مسئول عنوان کرد: سد شهید لشکری نهب هم پروژه دیگری است که با حجم مخزن ۱۲٠ میلیون متر مکعب و با اعتباری بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد تومان، عملیات اجرایی آن در سال گذشته به اتمام رسیده و هم اکنون آماده افتتاح است.
ستوده اذعان کرد: در پایین دست این سد یک شبکه آبیاری مدرن به طول ۲۵ کیلومتر کانال اصلی و ۹٠ کیلومتر کانال های درجه یک و دو در حال اجراست، که هفت کیلومتر ابتدایی کانال اصلی تکمیل شده و در حال بهره‌برداری است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: سد بالاخانلو نیز با ظرفیت ۳۸ میلیون و ۵٠٠ هزار مترمکعب برای تأمین بخشی از نیاز آب شرب پنج شهر و ۳٠ روستای جنوب استان بر روی رودخانه حاجی عرب در دست احداث است.
ستوده تصریح کرد: اجرای این طرح بالغ بر یک هزار و ۲٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵ درصدی برخوردار است.
وی اظهار کرد: صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی، یک برنامه مردم محور است و انتظار داریم همه حوزه ها به‌ویژه حوزه بسیج، امامان جمعه و جماعات که مخاطبین بسیاری دارند در راستای تبیین و روشنگری این موضوع به ما کمک کنند.



سایر اخبار مرتبط