سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 08:15

کد خبر 459264

جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 23:50:08


مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

گجت نیوز/ آمریکا فشار زیادی را روی مالک شبکه اجتماعی تیک تاک گذاشته است تا باید بین فیلتر شدن و یا فروش یکی را انتخاب کند. هرچند ظاهرا چینی‌ها قصد دارند ویرانه‌ای را تحویل مالک جدید TikTok دهند.
 
محبوبیت شبکه اجتماعی تیک‌ تاک باعث شده بود که سیاستمداران آمریکایی حسابی نگران شوند. آنها بارها تاکید کرده بودند که داده‌های کاربران آمریکایی نباید در اختیار چین قرار گیرد و این موضوع می‌تواند یک بحران امنیتی را ایجاد کند. همین نگرانی‌ها در نهایت سبب شد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فروش یا ممنوعیت تیک تاک را امضا کند.

فروش تیک تاک نمی‌تواند از نظر اقتصادی به نفع آمریکایی‌ها باشد
در همین مدت کوتاه افراد زیادی در مورد شرایط احتمالی این فروش اجباری صحبت کرده‌اند. در ابتدا ByteDance شرکت مادر تیک تاک اعلام کرد که به‌ هیچ‌وجه با فروش اجباری موافقت نخواهد کرد؛ اما اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده است که آنها می‌خواهند ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها دهند.

الگوریتم خاص تیک تاک
بسیاری یکی از دلایل موفقیت تیک تاک را الگوریتم خاص و اعتیادآور آن می‌دانند که سبب می‌شود کاربر تا هنگام داغ شدن گوشی آن را رها نکند. چینی‌ها نیز دقیقا روی همین نقطه قوت دست گذاشته‌اند و گفته‌اند که این شبکه اجتماعی را بدون الگوریتم اصلی به‌فروش خواهند رساند. ایده فروش تیک تاک بدون الگوریتم اصلی سبب می‌شود که این معامله همچون فاجعه‌ای برای مالک جدید باشد.

تصور کنید که قرار است یک فراری را بدون موتور خریداری کنید. در این صورت شما فقط یک خودرو قرمز رنگ و تعدادی صندلی چرمی زیبا خواهید داشت. اما بیایید یک جنبه دیگر فروش تیک تاک را هم بررسی کنیم. شاید الگوریتم این شبکه اجتماعی محبوب آنقدرها هم مهم نباشد.

در سال ۲۰۲۰ صفحه For You تیک تاک فوق‌العاده جذاب و خاص به‌نظر می‌رسید. در آن زمان پست‌های پیشنهادی این شبکه چینی نسبت به سایر پلتفرم‌ها همچون اینستاگرام بسیار بهتر بود و کاربران را مجذوب خود می‌کرد.

در واقع الگوریتم تیک تاک منتظر نمی‌ماند ببیند شما چه حساب‌هایی را دنبال می‌کنید و سپس پست‌های مشابه را پیشنهاد کند. بلکه آنها فید پیشنهایی را بر اساس عملکرد شما آماده می‌کردند. به‌عنوان مثال تیک تاک در نظر می‌گرفت که شما روی کدام ویدیوها بیشتر می‌مانید. مثلا اگر فردی تمایل داشت ویدیوهای مربوط به لیگ قهرمانان اروپا را تماشا کنید، صفحه پیشنهادی او نیز از ویدیوهای مربوطه پر می‌شد.

در واقع شما می‌توانستید بدون دنبال کردن فردی دیگر، یک فید کاملا شخصی‌سازی‌‌شده داشته باشید. هرچند در سال ۲۰۲۴ دیگر چنین چیزی یک شگفتی بزرگ محسوب نمی‌شود. اکنون همه می‌دانند که الگوریتم این شبکه اجتماعی چگونه کار می‌کند؛ بنابراین فروش تیک تاک بدون الگوریتم اصلی آن چندان مشکل‌ساز نخواهد بود.

به‌عنوان مثال یک غذای جدید و خاص را تصور کنید. اگر کسی بخواهد این غذا را در مرحله اول درست کند، باید قطعا استعداد و نبوغ بالایی داشته باشد. هرچند وقتی غذا در برابر جهانیان قرار گرفت، دیگر تکرار آن غیرممکن نیست و با آزمون و خطا به‌دست می‌آید.

مشکل استخدام مهندسان توانمند
قبول داریم که مهندسی کامپیوتر همچون آشپزی ساده نیست. زیرا پس از فروش تیک تاک، مالک جدید باید با مشکل بزرگی به‌نام استخدام برترین مهندسان یادگیری ماشینی دست‌و‌پنجه نرم کند.

این کار در بازار رقابتی کنونی اصلا کار آسانی نیست. مسئله نیز صرفا با پرداخت پول‌های هنگفت و اختصاص بودجه‌های بزرگ حل نمی‌شد. اگر اینگونه بود شرکت متا می‌توانست ریلزهای خود را به‌اندازه تیک تاک محبوب کند. اما آنها صرفا پول خود را دور ریخته‌اند. با همه اینه، نمی‌توان با قطعیت گفت که پس از فروش تیک تاک صرفا به‌یک دلیل ویرانه‌ای در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد.

به‌هزاران دلیل مختلف از شانس گرفته تا وضعیت فرهنگی شرکت، می‌توان گفت که یکی از المان‌های بسیار مهم تیک تاک کاربران آن هستند. در واقع ترکیب جمعیتی خاص کاربران این شبکه اجتماعی سبب شده که گشت‌و‌گذار در تیک تاک تا این حد لذت‌بخش باشد. چیزی که مالکان کنونی تیک تاک نمی‌توانند در هنگام فروش دریغ کنند.

جذابیت صفحه For You سبب شد که در مراحل اولیه کاربران زیادی جذب این شبکه اجتماعی شوند؛ اما در نهایت همین کاربران فرهنگ خاص خود را ساختند. فرهنگی که کاملا با یوتیوب یا اینستاگرام تفاوت دارد. همین نیز سبب می‌شود که ریلز یا شورتس نتوانند چندان موفق باشند.

تصمیمات مدیریتی اشتباه
یک مثال دیگر را می‌توان شبکه اجتماعی Threads و X (همان توییتر سابق) دانست. اکنون کاربران روزانه فعال تردز حتی از ایکس نیز پیشی گرفته است؛ اما هیچکس نمی‌تواند بگوید که در دو شبکه اجتماعی همان احساس را دارد. البته کاربران زیادی تردز را ترجیح می‌دهند؛ زیرا در آن المان‌های سمی ایکس دیده نمی‌شود. اما وضعیت کنونی تا حد زیادی به شخص ایلان ماسک و تصمیم‌های اشتباه او ربط دارد و صرفا به‌خاطر تغییر مالکیت نیست.

شما نمی‌توانید بگویید که پس از فروش تیک تاک لزوما سرنوشتی مشابه ایکس در انتظار این شبکه اجتماعی خواهد بود. حتی برخی معتقد هستند که تکرار تصمیمات اشتباه و پیاپی ایلان ماسک توسط شخصی دیگر بسیار سخت است. هرچند همه‌چیز به تصمیمات مدیریتی و الگوریتم مربوط نمی‌شود.

شرکت ByteDance یکسال فرصت دارد در مورد فروش یا ممنوعیت تیک تاک تصمیم بگیرد. در طول این مدت قطعا روحیه کارمندان این شرکت کاهش خواهد یافت و بسیاری از استعدادها شرکت دیگری را انتخاب می‌کنند. در واقع افرادی که ماهیت کنونی تیک تاک را ساخته‌اند، دیگر وجود خارجی نخواهند داشت. چنین چیزی را هیچکس نمی‌تواند جبران کند و سبب می‌شود تیک تاک در مسیر سقوط قرار گیرد.

به‌بیانی دیگر حتی اگر آمریکایی‌ها بتوانند الگوریتمی کاملا مشابه با الگوریتم فعلی را توسعه دهند و در تصمیمات مدیریتی نیز بهترین عملکرد را داشته باشند، باز مشکلی بزرگ سر راه آنها قرار دارد. چیزی که می‌تواند سبب شود از تیک تاک چیزی جز یک ویرانه باقی نماند.



سایر اخبار مرتبط