دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 07:58

کد خبر 461611

یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 19:01:00


«لامبورگینی اوروس SE» معرفی شد؛ ابرخودروی بلندقامت با پیشرانه هیبریدی


/ نسخه هیبریدی شارژی لامبورگینی اوروس رونمایی شد. این نسخه پسوند SE را در نام خود دارد و در مقایسه با مدل استاندارد از قدرت و سرعت بیشتری برخوردار است.

ترکیب موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو با موتور برقی
اوروس پرفروش ترین محصول لامبورگینی به شمار می رود. استقبال بالا از این کراس اوور اسپرت باعث شده خودروساز ایتالیایی رکوردهای جدیدی را در زمینه فروش ثبت کند. عادت کرده ایم که در پیشرانه های هیبریدی ترکیبی از یک موتور بنزینی کم حجم و یک موتور برقی را در کنار هم ببینیم. اما اوروس SE از این قاعده مستثنی است و در زیر کاپوت خود کماکان همان موتور ۴ لیتری توئین توربوی V8 را دارد.

موتور برقی لامبورگینی اوروس هیبریدی با گیربکس هشت سرعته آن یکپارچه شده است. این موتور ۱۸۹ قدرت و ۴۸۳ نیوتن متر دارد. میزان خروجی موتور بنزینی هم به ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور می رسد. در هماهنگ ترین و بهینه ترین حالت، این دو موتور با همکاری هم به ۷۸۹ اسب بخار قدرت و ۹۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کنند.

در مقایسه با لامبورگینی اوروس S، نسخه هیبریدی شارژی SE یک دهم ثانیه سریع تر بوده و برای دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، نیازمند ۳.۴ ثانیه زمان است. با وجود این، نسخه پرفورمانته کماکان پرشتاب ترین عضو خانواده اوروس محسوب می شود، چرا که صفر تا صد آن ۳.۳ ثانیه است.

در عرض ۱۱.۴ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. در این بخش SE نسبت به اوروس S به اندازه ۱.۱ ثانیه و در مقایسه با پرفورمانته ۰.۱ ثانیه سریع تر است. در مسیر مستقیم هم، این نسخه جدید اندکی بهتر از دو مدل مذکور بوده و می تواند حداکثر سرعت ۳۱۲ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.

مشخصات باتری
باتری به کار رفته در لامبورگینی اوروس SE از نوع لیتیوم یونی است و ظرفیتی برابر با ۲۵.۷ کیلووات ساعت دارد. این باتری در کف صندوق عقب تعبیه شده و با اتکا به آن امکان پیمایش تقریباً ۶۰ کیلومتر مسافت در حالت تمام الکتریکی وجود دارد. در این حالت حداکثر سرعت اوروس SE به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. چنانچه سرعت خودرو بیشتر از این رقم شود، موتور V8 به طور اتوماتیک وارد مدار خواهد شد.

سنت آگاتایی ها می گویند نسخه هیبریدی شارژی اوروس SE از لحاظ میزان آلایندگی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به برادران بنزینی خود دارد و تا ۸۰ درصد گازهای آلاینده کمتری وارد جو می کند.

الگوبرداری از دم گاو در طراحی چراغ ها!
برای ایجاد تمایز، اوروس SE از نظر طراحی تفاوت هایی با مدل های بنزینی دارد. از جمله این تفاوت ها باید به فرم خاص چراغ LED روشنایی در روز، بازطراحی سپرها و همچنین گرافیک چراغ عقب اشاره کنیم. جالب اینکه لامبورگینی گرافیک چراغ LED روشنایی در روز را برگرفته از فرم دم گاو عنوان می کند. این نسخه از نظر آیرودینامیک در وضعیت بهتری قرار دارد، طوری که میزان نیروی رو به پایین تولیدی ۳۵ درصد نسبت به اوروس S بیشتر است.

لامبورگینی اوروس SE با رینگ های ۲۱ تا ۲۳ اینچی به دست مشتریان خواهد رسید. خریداران این سوپر شاسی بلند ایتالیایی می توانند از بین بیش از ۱۰۰ رنگ بدنه و ۴۷ تم متنوع برای کابین ترکیب دلخواه را انتخاب کنند. علاوه بر این از طریق برنامه Ad Personam امکان انجام شخصی سازی های بی شمار و ساخت یک مدل کاملاً اختصاصی وجود دارد، البته این به شرطی است که موجودی حساب بانکی به اندازه کافی باشد!

در داخل کابین هم در پشت فرمان و هم در قسمت میانی داشبورد از نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی استفاده شده است. در مدل های بنزینی، ۶ حالت برای رانندگی کردن تعریف شده که عبارتند از استرادا، اسپرت، کورسا، Neve، Sabbia و Terra. اوروس SE حالا از چهار حالت رانندگی جدید بهره می برد. این حالت ها عبارتند از EV Drive، هیبرید، پرفورمنس و Recharge.

قیمت و زمان عرضه
قیمت لامبورگینی اوروس SE در آمریکا از ۲۵۸ هزار دلار شروع می شود. این رقم با نرخ روز ارز معادل تقریباً ۱۶.۵ میلیارد تومان است. علاقه مندان به این شاسی بلند هیبریدی شارژی جذاب می توانند از همین الان نسبت به ثبت سفارش آن اقدام کنند. تحویل سفارشات هم برای اوایل سال آینده برنامه ریزی شده است.

با توجه به تجهیز لامبورگینی اوروس به یک پیشرانه هیبریدی شارژی، برخی کارشناسان پیش بینی می کنند جایگزین هوراکان هم با چنین پیشرانه ای راهی بازار خواهد شد. از آنجایی که لامبورگینی موتور تنفس طبیعی V10 را از رده خارج می کند، احتمال تجهیز جانشین هوراکان به پیشرانه ای مشابه، بالا ارزیابی می شود. شاید بدانید این خودرو قرار است تا پایان سال جاری رونمایی شود. در رابطه با نسل بعدی اوروس هم می دانیم که لامبورگینی سال ۲۰۲۹ از راه خواهد رسید. این نسل با یک پیشرانه برقی تولید خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط