چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 13:36

کد خبر 462662

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 12:46:21


رگولاتوری گزارش داد؛ میانگین سرعت ایرانسل و همراه اول کاهش یافت، رایتل رشد کرد


دیجیاتو/ سرعت اینترنت ایرانسل و همراه اول در پاییز ۱۴۰۲ کاهش یافته است اما رایتل توانسته وضعیتش را بهبود ببخشد.

آخرین گزارش فصلی رگولاتوری که مربوط به پاییز ۱۴۰۲ است، نشان می‌دهد که میانگین سرعت اینترنت اپراتورهای «ایرانسل» و «همراه اول» هم در 4G و هم در 3G کاهش یافته است. «رایتل» اما در هر دو بخش عملکرد بهتری نسبت به تابستان ۱۴۰۲ ثبت کرده است.

در گزارش پاییز ۱۴۰۲ «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی»، تنها عملکرد رایتل از لحاظ میانگین سرعت انتقال داده (Throughput) ارتقا یافته. اپراتور سوم که در گزارش تابستان ۱۴۰۲ میانگین سرعت ۱۹.۲۶ مگابیت بر ثانیه را در 4G به ثبت رسانده بود، در آخرین گزارش فصلی رگولاتوری به میانگین سرعت ۲۰.۶۸ مگابیت بر ثانیه رسیده است؛ درحالی‌که میانگین سرعت 4G در همراه اول از ۱۱.۹۷ به ۱۱.۷۵ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

تنزل ایرانسل در این شاخص بیش از این بوده؛ تابستان سال گذشته، ایرانسل 4G را با میانگین سرعت ۱۳.۷۱ مگابیت بر ثانیه به کاربران خود ارائه می‌داد اما در فصل پاییز، میانگین ۱۱.۹۷ مگابیت بر ثانیه را به ثبت رسانده است؛ یعنی حدود ۲ مگابیت کاهش سرعت.


گزارش پاییز ۱۴۰۲/ میانگین سرعت 3G و 4G به تفکیک اپراتورها

آمارها در مورد 3G نیز همین وضعیت را نشان می‌دهد و میانگین سرعت ایرانسل و همراه اول در گزارش پاییز ۱۴۰۲ نسبت به تابستان کاهش یافته، اما رایتل عملکرد بهتری نسبت به تابستان ثبت کرده است.


گزارش تابستان ۱۴۰۲/ میانگین سرعت 3G و 4G به تفکیک اپراتورها

کاهش تمایل مردم به اینترنت ثابت
مشترکان اینترنت ثابت همچنان درحال ریزش هستند. براساس این گزارش، در طول یک سال، حدود ۷۰ هزار مشترک پهن‌باند ثابت از اشتراک خود انصراف داده‌اند (معادل ۰.۶۲ کاهش). اکنون ۱۱ میلیون و ۱۱ هزار مشترک در کشور از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ این بخش ۱۲.۹ درصد است.

در مقابل اما مطابق سال‌های گذشته، تمایل مردم به استفاده از اینترنت همراه با شیب قابل‌توجهی درحال رشد است. تنها در فاصله پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲، حدود ۶.۵ درصد به مشترکان پهن‌باند سیار اضافه شده و این رقم به ۱۰۹ میلیون و ۲۵ هزار مشترک رسیده است.

ضریب نفود اینترنت همراه براساس این آمار ۱۲۷.۷۷ درصد است.

تلفن ثابت در سراشیبی
تلفن ثابت با شیبی شدیدتر از اینترنت ثابت، محبوبیت خود را از دست می‌دهد. در پاییز ۱۴۰۱، تعداد مشترکان تلفن ثابت حدود ۲۹ میلیون و ۳۴۲ هزار عدد بود، اما این رقم در پاییز سال گذشته به ۲۹ میلیون و ۱۹ هزار مشترک رسیده است (معادل ۱.۱ درصد کاهش).

در مقابل این بی‌میلی به تلفن ثابت، رشد ضریب نفود تلفن همراه قرار دارد. گزارش رگولاتوری نشان می‌دهد که مشترکین تلفن همراه مرز ۱۵۰ میلیون نفر را رد کرده‌اند و ضریب نفوذ این بخش به ۱۷۶.۵۷ درصد رسیده است.

مردم بیشتر با موبایل صحبت می‌کنند
گرایش مردم به مکالمه با تلفن همراه با سرعت قابل‌توجهی درحال رشد است. کاربران اپراتورهای همراه در پاییز ۱۴۰۲ حدود ۸۰ میلیارد و ۴۵۸ میلیون دقیقه با تلفن خود صحبت کرده‌اند. در این سه ماه، هر کاربر به‌طور میانگین ماهانه ۱۷۸ دقیقه مکالمه تلفنی برقرار کرده است.

این رقم در مقایسه با تابستان ۱۴۰۱، رشدی ۲۶.۲ درصدی را نشان می‌دهد. در آن زمان مجموع مکالمات به حدود ۶۴ میلیارد دقیقه رسیده بود. ۶۷ درصد سهم بازار مکالمه به همراه اول، ۳۱ درصد به ایرانسل و ۲ درصد به رایتل تعلق دارد.

در سمت دیگر اما مردم کمتر از پیامک استفاده کرده‌اند. پاییز ۱۴۰۲ تقریباً ۱۱۷ میلیارد و ۵۰۴ میلیون پیامک در شبکه همراه جابه‌جا شده است اما در تابستان ۱۴۰۲، این رقم نزدیک ۱۲۲ میلیارد پیامک بوده که نشان‌دهنده کاهش ۳.۶ درصدی است. همراه اول ۸۴ درصد این بازار را در اختیار دارد. ایرانسل نیز ۱۳ درصد و رایتل ۳ درصد سهم از بازار پیامک‌ دارند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط