پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 00:07

کد خبر 462740

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:35:59


ساخت سد هراز به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی رسید


باشگاه خبرنگاران/ روند اجرای عملیات ساخت بدنه سد هراز که طی سه سال اخیر سرعت بیشتری گرفت در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی رسیده است.

افراسیاب میرزایی، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این که سد هراز بزرگترین طرح مهار آب و تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی از آب‌های سطحی در مازندران است، اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی این سد از سال ۱۳۸۸ که عملیات اجرایی آن آغاز شد تا سال ۱۴۰۰ یعنی طی ۱۲ سال به حدود ۴۲ درصد رسیده بود، اما از سال ۱۴۰۰ تا کنون و در کمتر از سه سال پیشرفت فیزیکی این سد ۱۸ درصد افزایش داشت و به ۶۰ درصد رسیده است.
او افزود: ارتفاع در نظر گرفته شده برای دیواره سد هراز ۱۵۱ متر است که در حال حاضر به ارتفاع ۸۳ متر از کف پی رسیده است.
میرزایی درباره طرح جاده جایگزین هراز نیز که به عنوان یکی از طرح‌های جانبی سد هراز باید ساخته شود، گفت: پیشرفت فیزیکی جاده جایگزین هراز به طول ۱۱.۷ کیلومتر که به ساخت پنج پل و ۶ تونل نیاز دارد نیز به پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی رسیده است. البته علاوه بر این طرح راهسازی، ۷.۵ کیلومتر نیز در جاده چلاو باید جاده جایگزین ساخته شود. با توجه به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساختمان سد و پیشرفت ۳۳ درصدی جاده جایگزین، پیشرفت فیزیکی کل طرح سد هراز در حال حاضر ۴۸.۸ درصد است.
او درباره آخرین وضعیت اعتباری طرح نیز با بیان این‌که پارسال ۹۲۰ میلیارد ریال برای سد هراز تخصیص یافت، افزود: امسال برای سد هراز یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که تلاش می‌کنیم از منابع اعتباری مختلف این رقم را افزایش دهیم. ضمن این‌که برای تأمین اعتبار از محل مولدسازی دارایی‌های دولت به منظور هزینه در این طرح گام‌های جدی برداشته‌ایم و بهمن پارسال تفاهمنامه سه‌جانبه‌ای بین شرکت آب منطقه‌ای، استانداری مازندران و وزارت نیرو به امضا رسید.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت:طبق برآورد‌های انجام شده برای تکمیل ساختمان سد هراز بر مبنای تورم امروز، به ۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
میرزایی افزود: برای تکمیل جاده جایگزین نیز ۲۸ هزار میلیارد ریال و برای جاده جایگزین چلاو هم ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با احتساب ۳۳ هزار میلیارد ریال مورد نیاز برای تکمیل ساختمان سد هراز، مجموع اعتبار لازم برای تکمیل کل طرح سد هراز را بر مبنای شرایط مالی امروز به ۷۱ هزار میلیارد ریال می‌رساند.
او با اشاره به اهمیت بسیار زیاد سد هراز در کاهش مشکل تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی مازندران، افزود: این سد با امکان ذخیره ۶۵۰ میلیون متر مکعب در صورت تکمیل و بهره‌برداری می‌تواند نیاز آبی دشت ۱۱۰ هزار هکتار هراز را برطرف کند و نقش بسیار مهمی نیز در تأمین آب آشامیدنی نزدیک به یک میلیون نفر در ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستای مناطق مرکزی استان از آب‌های سطحی داشته باشد و مهار آب‌های سطحی در استان را حدود ۱۴ درصد افزایش دهد و به ۲۴ درصد برساند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط