چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 09:04

کد خبر 462855

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 14:30:43


۳۰ درصد چاه‌های لرستان مجهز به دستگاه کنترل هوشمند شده‌اند


ایسنا/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۳۰ درصد چاه‌های استان مجهز به دستگاه کنترل هوشمند شده‌اند. 

داریوش حسن‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار کرد: در راستای حفاظت و حراست از منابع آب استان بخصوص منابع آب زیرزمینی که با افت مداوم مواجه‌اند، پروژه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی در دست اقدام هستند. از مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه تقویت استقرار گروه‌های حفاظت و نظارت بر منابع آبی در استان به تعداد ۱۸ گروه و ۴۵ نفر اشاره کرد.

وی بیان کرد: وظیفه این گروه‌ها گشت‌زنی مداوم در دشت‌های لرستان برای جلوگیری از تخلف از جمله جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از انتقال غیرقانونی آب به اراضی خارج از اراضی تحت شرب چاه‌ها، جلوگیری از تغییر نوع مصرف چاه‌های صنعتی برای مصارف کشاورزی و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌هاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: دو پروژه انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان از طریق واگذاری به پیمانکار واجد شرایط و در سقف اعتبارات و تخصیص پروژه به‌صورت سالانه در حال انجام است. در این راستا ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ با حجم صرفه‌جویی ۱۱.۷ میلیون مترمکعب پر و مسلوب المنفعه شده است.

وی اظهار کرد: پارسال ۱۹۳ دستگاه کنترل هوشمند روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده و از ۷۶۷۳ حلقه چاه‌های کل استان ۳۰ درصد مجهز به دستگاه کنترل هوشمند شده است. همچنین ۱۵۰ حلقه چاه صنعتی به کنتور هوشمند تجهیز شده‌اند که ۱۰ درصد کل چاه‌های صنعتی را تشکیل می‌دهند.

او گفت: سامانه پایش از راه دور کنتورها در حال راه‌اندازی است که تعدادی از شرکت‌های کنتورساز، سامانه پایش را تحویل داده‌اند و تعدادی دیگر در حال تکمیل آن هستند.

وی افزود: چاه‌های بدون کنتور برابر بند ب تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مکلف به پرداخت آب‌بها براساس پروانه بهره‌برداری و مبالغ اعلام‌شده هستند و توصیه می‌شود مالکان چاه‌ها برای ارائه خدمات بهتر با هدف خرید و نصب کنتور هوشمند به شرکت آب منطقه‌ای لرستان مراجعه کنند.



سایر اخبار مرتبط