چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 09:14

کد خبر 462905

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 15:01:00


کاتالوگ سدان P90 منتشر شد؛ ال ۹۰ ایرانی در مسیر بازار


/ به تازگی توسط پارس خودرو منتشر شده است و این نشان می دهد که ال ۹۰ ایرانی به زودی به عرضه خواهد رسید.

فروردین ۱۴۰۲ بود که سایپا از سدان P90 پرده برداشت. این خودرو در ابتدا با نام کادیلا رونمایی شد اما بعد ها با نام پروژه P90 توسعه پیدا کرد. حالا پس از گذشت بیش از یکسال کاتالوگ سدان P90 منتشر شده است و مشخصات رسمی و نهایی این محصول به صورت رسمی به تایید رسیده است. این خودرو قرار است در خط تولید پارس خودرو به تولید برسد و به عنوان یکی از محصولات اختصاصی این زیر مجموعه سایپا در کنار سهند عرضه خواهد شد. تولید رنو تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ بعد از اعمال تحریم های شدید در ایران متوقف شد اما به دلیل کیفیت و دوام بالای این خودرو، همچنان بازار خوبی برای آن شاهد هستیم. همین نکته باعث شد تا سایپا تولید نسخه ایرانیزه شده از ال ۹۰ یا همان داچیا لوگان را پیش ببرد. البته باید دید کیفیت و عملکرد فنی سدان P90 پارس خودرو نسبت به ال ۹۰ چگونه خواهد بود.

کاتالوگ سدان P90

مشخصات فنی سدان P90
بر اساس کاتالوگ منتشر شده، سدان P90 به پیشرانه ME16 مجهز است. این پیشرانه همان پیشرانه EC5 گروه PSA است که از زمان قبل از برجام به سایپا رسیده و حالا تولید آن در مگاموتور انجام می شود. علاوه بر سدان P90 قرار است در سایپا شاهین پلاس هم این پیشرانه را داشته باشیم. این پیشرانه کلیتی برابر با پیشرانه TU5 پلاس دارد اما در برخی جزئیات نظیر بلوک سیلندر با آن موتور متفاوت است.

پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی در ال ۹۰ ایرانی توان تولید نهایت قدرت ۱۱۳ و نهایت ۱۴۴ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. البته احتمالا در آینده نسخه اتوماتی این خودرو با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE را هم خواهیم داشت. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل پیچشی است. نکته جالب ترمز های این خودرو است که در جلو دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است!

کابین و امکانات
طراحی کابین سدان P90 الگوهای مشابه با همان تندر ۹۰ را دارد که البته تغییراتی را در برخی جزئیات می بینیم. این سدان در نسخه دنده ای به امکاناتی نظیر فرمان Dکات، کنترل صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، دو کیسه هوای جلو، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینه ها، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا مجهز است.



سایر اخبار مرتبط