پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 00:19

کد خبر 462912

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 14:57:07


بزرگترین شبکه آزمایشگاهی کشور در مشهد راه‌اندازی شد


ایرنا/ بزرگترین شبکه آزمایشگاهی کشور روز دوشنبه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کار خود را آغاز کرد.

فضل‌الدین فهیمی‌مقدم، رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های مرکز بهداشت استان خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: هم اکنون نمونه‌های هفت مرکز میانی و بیش از ۷۰ مرکز نمونه‌گیری در سطح شهر مشهد و شهرستان طرقبه و شاندیز با جمعیت تحت پوشش بیش از 3 میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را پذیرش و به انجام می‌رساند.
فهیمی‌مقدم افزود: شهرستانهای فریمان، سرخس و کلات در آینده به این شبکه خواهند پیوست.
وی ادامه داد: آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل ۱۱ آزمایشگاه میانی در مشهد و در شهرستان‌های کاشمر، قوچان و خواف هرکدام با چهار آزمایشگاه میانی است.
به گفته وی، نمونه‌های ارسالی از ۱۸۷ آزمایشگاه و مراکز نمونه گیری را در بخش‌های هورمون شناسی، بیوشیمی، ایمونولوژی، سرولوژی، تأیید نهایی مواد مخدر و غیره به‌صورت متمرکز و با بهترین و به روزترین تجهیزات و مواد مصرفی به انجام خواهند رساند.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های مرکز بهداشت استان خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از مهمترین وظایف نظام آزمایشگاهی برای نظام سلامت، اتخاذ رویکردهای نوین مدیریت به منظور ایجاد تشکیلات، سازماندهی و چیدمان مناسب مراکز آزمایشگاهی و برقراری فرآیند ارتباطی کارآمد بین آنها است تا بتواند بین کیفیت خدمات و هزینه ارائه خدمات تناسب برقرار کند.
وی افزود: این چیدمان بهره‌ور، همان شبکه آزمایشگاهی است و بی‌تردید تجمیع منابع و ایجاد شبکه‌های آزمایشگاهی، بیش از اینکه یک روش کارآمد برای ایجاد دسترسی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و بهنگام باشد، یک «تمهید اقتصادی» است.
فهیمی در خصوص مهمترین دلایل توجیهی برای استقرار شبکه آزمایشگاهی گفت: انباشت بی‌مورد منابع آزمایشگاهی نظیر تجهیزات، منابع انسانی، فضا و تأسیسات، عدم بهره مندی مناسب و عادلانه از خدمات ضروری آزمایشگاه به خصوص در مناطق کم برخوردار، ضعف اعتماد پزشک و بیمار به نتایج آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی، پایین بودن بهره‌وری خدمات آزمایشگاهی از دلایل استقرار شبکه آزمایشگاهی است.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های مرکز بهداشت استان خراسان رضوی ادامه داد: خرید متمرکز و تجمیعی اقلام مصرفی آزمایشگاهی مورد نیاز کل حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعتبار بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال توسط اداره آزمایشگاه‌های معاونت بهداشتی برای مصرف دست‌کم ۶ ماهه انجام شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط