پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 07:31

کد خبر 463143

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 18:20:41


چراغ سبز وزیر ارتباطات برای واردات مودم‌های فیبر نوری


دیجیاتو/ وزیر ارتباطات تأکید کرده است که تا زمان بهبود کیفیت و قابلیت‌های مودم‌های تولید داخل، می‌توان نیاز کشور را از طریق واردات تأمین کرد.

وزیر ارتباطات اذعان کرد که مودم‌های تولید داخل قابلیت پشتیبانی از سرعت بالای اینترنت فیبر نوری را ندارند.

«محمدحسین شانه‌ساززاده»، رئیس هیئت‌مدیره گروه شرکت‌های شاتل، چندی پیش در گفت‌وگویی با دیجیاتو از کیفیت پایین یکی از برندهای تولید مودم داخلی گلایه کرده و گفته بود که برای استفاده از این مودم‌ها الزام وجود دارد.

اما حالا وزیر ارتباطات به این گفته‌ها واکنش نشان داده و با تأکید بر قابلیت‌های محدود مودم‌های داخلی، تأیید کرده است که تا زمان بهبود کیفیت و قابلیت‌های مودم‌های تولید داخل، می‌توان نیاز کشور را از طریق واردات تأمین کرد.

«عیسی زارع‌پور» در پاسخ به پرسش «شفقنا» دراین‌باره گفت: «بحثی که ایشان مطرح کرده، در مورد مودم‌های فیبر نوری است که کلاً ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مشترک دارد.»

او افزود: «موضوعی که مدیر این اپراتور مطرح کرده است، عمومیت ندارد و دغدغه شخصی ایشان بوده است. از سوی دیگر، مودم‌های تولید داخل قابلیت‌هایی که دارند، قابلیت‌هایی نیست که بتوانند سرعت‌های بالا داشته باشند.»

زارع‌پور گفت: «بخشی از صحبت‌های این مدیر اپراتور درست است؛ چون همین الان مودم‌های خارجی که در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کنند (که فرکانس معمول وای‌فای است)، نمی‌توانند سرعت بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه دهند.»

وزیر ارتباطات ادامه داد:‌ «فرکانس ۶.۵ گیگاهرتز که استاندارد وای‌فای ۶ و ۷ است، می‌تواند سرعت‌های تا یک گیگ هم ارائه دهد. درحال‌حاضر وای‌فای ۷ استاندارد جدید تا ۱۰ گیگ هم می‌تواند ارائه دهد؛ اما مودم باید این قابلیت را پشتیبانی کند.»

او توضیح داد: «برخی از مودم‌های تولید داخل این فرکانس‌ها را پشتیبانی نمی‌کنند، ولی اکنون در برنامه تولید شرکت یا سازنده مودم این موضوع مدنظر است. هم باید حواسمان به تولید داخل باشد و هم باید محصولی که تولید می‌شود، کیفیت داشته باشد و قابلیت‌هایی متناسب با نیاز کاربران ارائه دهد.»

زارع‌پور بیان کرد: «درحال‌حاضر شبکه این قابلیت را دارد پیدا می‌کند و در شهرهایی که فیبر نوری راه می‌افتد، مشترکینی که فیبر نوری می‌گیرند، می‌توانند سرعت تا هزار مگابیت بگیرند. اما مودم فعلی که اکنون در بازار است، ممکن است که این قابلیت را پشتیبانی نکند. بنابراین تولیدکنندگان باید محصولات خود را ارتقا دهند و اگر نیاز بود، تا وقتی تولید داخل به نقطه‌ای برسد که این نیاز را برطرف کند، از طریق واردات، نیازها تأمین می‌شود.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط