جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 00:48

کد خبر 463442

سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 09:01:00


یک تصادف ساده با «بی ام و i8» در ایران، چقدر هزینه تعمیر دارد؟


پدال/ بی‌ام‌و i8 یکی از گران‌ترین خودروهای دست دوم بازار ایران است. خرید قطعات و لوازم یدکی این خودرو نیز چندصد میلیون تومان هزینه دارد.

نه تنها یکی از محصولات افسانه‌ای بی‌ام‌و است بلکه جزو یکی از جذاب‌ترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی و در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد. بی‌ام‌و i8 به عنوان یک خودروی سوپر اسپرت طراحی شده است و در کمال تعجب دارای یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر همراه با یک موتور الکتریکی است. این خودرو قادر است در حالت تماما برقی حدود ۳۷ کیلومتر را طی کند. از نظر طراحی، بی‌ام‌و i8 دارای ظاهری بسیار مدرن و آینده نگرانه است. بدنه این خودرو از مواد مرکب کربن فیبر ساخته شده است که باعث کاهش وزن آن شده است. بی‌ام‌و i8 در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ تولید و عرضه می شد. در طول این مدت، بی‌ام‌و چند نسخه بهبود یافته از این خودرو را به بازار عرضه کرد تا با تغییرات تکنولوژیکی روز همگام باشد.

شاید کمی عجیب باشد که این خودرو را در خیابان‌های کشور به صورت پلاک ملی می‌بینیم. قیمت پایه بی‌ام‌و i8 در زمان عرضه آن به بازار در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۳۵,۷۰۰ دلار (۸.۷ میلیارد تومان)بود. در سال های انتهایی تولید، قیمت مدل های دست دوم i8 در بازار جهانی به حدود ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱۲۰,۰۰۰ دلار (بین ۶.۵ تا ۷.۶ میلیار تومان) کاهش یافت. همانطور که انتظار می‌رود قیمت این خودرو در ایران چندین برابر قیمت جهانی آن است. در تاریخ نگارش این مقاله قیمت یک i8 صفر کیلومتر بالای ۳۰ میلیارد تومان است. البته اگر با خرید نسخه دست دوم  مشکلی نداشته باشید باید حدود ۲۲ الی ۲۶ میلیارد تومان هزینه کنید.

قیمت قطعات یدکی و هزینه‌های این خودرو نیز مانند قیمتش بسیار بالا است. به همین علت تقریبا هیچ کدام از بی‌ام‌و i8های موجود در کشور بیش از ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد ندارد. حال تصور کنید یک دستگاه i8 از جلو تصادف کند؛ به نظر شما تعمیر آن چقدر هزینه دارد؟ با ما همراه باشید.

قیمت برخی از قطعات بدنه بی‌ام‌و i8
اگر هنگام تصادف از جلو نیاز به تعویض هر دو چراغ داشته باشید باید حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کنید.

اگر مجبور باشید کاپوت خودرو را نیز تعویض کنید باید ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید آن کنار بگذارید.

گلگیرهای i8 ترکیبی از فیبرکربن و پلاستیک فشرده هستند که بر اثر کوچک‌ترین فشار یا ضربه‌ای می‌شکنند. قیمت تعویض هر دو گلگیر خودرو ۴۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

مطمئنا هنگام برخورد از جلو سپر اولین قسمتی است که آسیب می‌بیند. اگر تصمیم به تهیه سپر به همراه‌ رادارها و سنسور‌های همراه آن را داشته باشید باید بودجه‌ای ۲۵۰ میلیون تومانی برای آن در نظر بگیرید.

در برخی از مواقع هنگام تصادف جلوپنجره خودرو نیز آسیب می‌بیند. هزینه تعویض جلو پنجره بی‌ ام‌ و i8 به همراه دوربین جلو آن چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان است.

اگر تصادف کمی سنگین باشید ایربگ‌های راننده و سرنشین نیز باز می‌شوند و برای تعویض آن‌ها باید ۲۴۰ میلیون تومان هزینه کنید.

از آنجا که i8 در ایران خودروی خاصی محسوب می‌شود اکثر قطعات آن را باید از خارج از کشور وارد کنید. بنابراین به هزینه‌های بالا هزینه حمل و نقل و… نیز اضافه می‌شود. در صورت تعمیر درست و اصولی، حدود ۵ الی ۷ میلیارد تومان از قیمت i8 شما می‌افتد.

با یک حساب سرانگشتی در می‌یابیم یک تصادف ساده با بی‌ام‌و i8 حداقل ۷ میلیارد تومان به مالک ضرر می‌رساند! یعنی هزینه‌هایی که i8 با یک تصادف از جلو روی دستتان می‌گذارد تقریبا با قیمت یک بی‌ام‌و ۵۲۸ مدل ۲۰۱۴ برابر است!


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط