جمعه 30 شهریور 1403 - 21:06

کد خبر 46399

شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 09:51:00


تمایل عربستان برای پیوستن به گروه بریکس؛ آخرین ضربه به سلطه دلار آمریکا


آخرین خبر/ به تحلیل خبرگزاری اقتصادی bitcoin.com پروفسور آشوک از گروه تحقیقات صلح و استاد دانشگاه اوپسالا می گوید پیوستن عربستان سعودی به بلوک اقتصادی بریکس «معاملات دوجانبه با استفاده از یوان به عنوان ارز تجاری را تسریع می کند. ”
چگونه پیوستن عربستان سعودی به بریکس می تواند استفاده از یوان چین را افزایش دهد؟
آشوک، استاد دانشگاه اوپسالا در سوئد، هفته گذشته به المانیتور گفت که پیوستن عربستان سعودی به بلوک اقتصادی بریکس، استفاده از یوان چین را به عنوان ارز تجاری تسریع خواهد کرد. وی درباره پیوستن عربستان سعودی به سازمان همکاری شانگهای (SCO) و بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، گفت: شکی نیست که عضویت عربستان سعودی در سازمان همکاری شانگهای تحت سلطه چین و بریکس انجام معاملات دوجانبه را با استفاده از یوان به عنوان ارز تجاری تسریع خواهد کرد.
در ماه مارس، عربستان سعودی در گفتگوی سازمان همکاری شانگهای ورود کرد. سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 به عنوان اتحادی سیاسی، اقتصادی و دفاعی تأسیس شد. این بزرگترین سازمان منطقه ای جهان است. عربستان سعودی هنوز عضو گروه بریکس نیست اما این کشور برای پیوستن به آن ابراز علاقه کرده است. ماه گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد سعودی درباره همکاری احتمالی عربستان سعودی و بریکس گفتگو کردند.

در همین حال، بر اساس گزارش ها، عربستان سعودی به طور فعال در حال مذاکره با پکن برای پذیرش بخشی از فروش نفت خود به چین به یوان است. پروفسور اوپسالا خاطرنشان کرد که تجارت نفت به یوان "گام بزرگی" برای چین و "عقبگردی قابل توجه برای جایگاه دلار" خواهد بود.
تعداد زیادی از کشورها از استفاده از دلار آمریکا برای تسویه معاملات فاصله گرفته اند. یوان چین اخیراً جایگزین دلار آمریکا به عنوان پرمعامله ترین ارز در روسیه و همچنین پر استفاده ترین ارز برای تسویه پرداخت های فرامرزی در چین شده است.
گروه BRICS همچنین در تلاش است تا ارز جدیدی ایجاد کند که اتکای کشورهای عضوش به دلار آمریکا را کاهش دهد. یک اقتصاددان سابق کاخ سفید معتقد است که ارز بریکس سلطه دلار آمریکا را از بین خواهد برد. اقتصاددان دیگری پیش‌بینی کرد که یوان و یورو سلطه دلار آمریکا را مختل خواهند کرد و این سه، جهانی با ارز ذخیره سه‌قطبی را تشکیل خواهند داد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط